Gjest boblebrus Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Hei! Neste sommer hadde det vært fristende med en Københavntur. Muligens kombinert med Roskildefestivalen, som jeg har besøkt de siste 3 årene. (ja, jeg liker å planlegge ting god tid i forveien ) Kunne tenke meg et par avslappende dager på hotell etter en hektisk festivaluke:) Shopping blir nok ikke hovedprioriteten, med mindre jeg forelsker meg i en skobutikk. Jeg kunne heller tenke meg å være litt kulturell, med museumsbesøk, teaterforestillinger, utstillinger osv. Lurte bare på om noen hadde forslag til steder å besøke? Har vært i byen tidligere, men føler at jeg aldri har fått sett den ordentlig. Jeg kommer etter all sannsynlighet til å dra alene (kanskje jeg får med bror på 19, er selv 23 neste år), men det gjør meg ingenting. Jeg vil traske rundt i eget tempo og kose meg. Har noen her erfaring med å dra alene til København? Hvilke steder bør jeg besøke, og hva kan jeg finne på? Jeg har ingen problemer med å dra alene på ting. (Etter en uke med tusenvis av andre rundt meg, er det sikkert bare deilig å være litt på egenhånd ) Hvis noen har anbefalinger på hoteller i Køben, tar jeg det også gjerne imot:) Selv om jeg egentlig planlegger å dra i juli 2010, kaaan det hende jeg unner meg en tur før den tid hvis økonomien tillater det:D
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Jeg har hatt mange alene-turer til København (i studiesammenhegn, men har kombinert det med en eller to dager fri). En svært koselig by, lik nok Norge til at jeg føler meg helt hjemme, og samtidig annerledes nok til at det føles nytt. Dessverre holder de fleste teatre sommerstengt i Køben, akkurat som i Norge. Ellers hadde jeg sporenstreks anbefalt deg Det Ny Teater på Vesterbro/Fredriksberg - feite, flotte musikaloppsetninger som er helt på nivå med Broadway og West End. Men tror de slutter sesongen i midten eller slutten av mai. Akk... Vil anbefale deg Glyptoteket på siden av Tivoli. Et vakkert museum som er todelt: hoveddelen er viet antikke skulpturer og relieffer (utrolig samling), og også diverse egyptisk etc. Den mindre delen er viet impresjonistisk maleri, blant annet noen fantastiske Degas-saker der. Og når du har sugd til deg av marmorherlighetene, så kan du vandre ut til den overbygde "Vinterhaven" med palmer og antikke sarkofager og bestille deg en kake eller kakao fra den supre caféen som ligger der. Deilig å bare sitte og studere de besøkende (men unngå lørdag formiddag...). Det samme gjelder Nasjonalmuséet, det for... erm... arkeologi, eldre og nyere historie? Husker ikke nøyaktig hva det heter, men det ligger midt mellom Glyptoteket og "Strøget". Caféen her er også uhyre populær, litt "se og bli sett", og muséet interessant. Særlig sakene fra bronsealder og de eldre tider er fantastiske! Dette er GAMLE saker, og så vakre. Prøv ut bydelen Vesterbro, det er den nye "up and coming" delen av Køben, litt som Grünerløkka i Oslo for noen år siden. Shabby bygg blir pusset opp, det er fullt av små, koselige caféer her, og også endel spennende butikker. Prøv Værnedamsvej! Om det ikke er for kaldt, lei en bysykkel og prøv det supre sykkelnettet som går på kryss og tvers i Køben. Prøv for all del ikke å GÅ i sykkelfeltet, syklistene er klare på sine rettigheter i denne byen... En grei måte å komme seg rundt på. Ang. hotell, så ligger det et koselig, lite et på nettopp Vesterbro. http://www.hotelsctthomas.dk Har bodd der flere ganger, og man får forholdsvis mye for pengene (rimelig der), og det er rent og pent og et rolig strøk. Opplevde også supergod service i forhold til å ankomme etter midnatt, da hadde de lagt ut nøkkel til meg, trenge bare å ringe et mobilnummer for å få riktig adgangskode. Sikkert mye annet å finne på også... Kommer bare ikke på mer akkurat nå. Hold deg oppdatert på nettsiden http://www.aok.dk/ , den er svært anvendelig.
Gjest Rettpåsak Skrevet 19. november 2009 #3 Skrevet 19. november 2009 Dama og jeg skal til København rimelig snart så slenger meg på denne tråden. Hva burde 18-20 åringer gjøre i København? Butikker å besøke, gjøre, uteliv etc? Vi er ikke så veldig kunsinteresert, men hvis det f.eks er noen andre spennende museer så hadde det vært aktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå