Gå til innhold

Sykefravær i videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som går første året på videregående, og han har i forbindelse med svineinfluensavaksinering, vært hjemme i 3 dager, da han ble syk av den. Ifølge min sønn selv, så sier han at læreren må ha melding fra lege om sykefraværet, noe jeg synes høres rart ut... noen som vet noe om dette? Og gjelder ikke melding fra foreldrene, ved sykdom på vgs, sånn som i grunnskolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke mange år siden jeg gikk på vidregående og da var det ikke sånn så syntes også det hørtes rart ut. Da jeg gikk så brydde ikke læreren seg om vi var borte i 5 dager i strekk og vi trengte ikke sykemelding for det. Eneste regelen var at var vi borte mer, tror det var 6 timer per fag, så fikk vi ikke karakter, så ble det såpass mye så måtte vi nok hatt sykemelding.

Kanskje det er noe nytt som har kommet?

Skrevet

Som min så voksne og fornuftige sønn sa: Man får ført det samme fraværet, men hvis en fremtidig arbeidsgiver spør, kan man legge frem sykemeldingen og dokumentere det.

På "vår" skole er det også slik at søknaden til enkelte linjer er større en antall plasser. Hvis to elever står likt om en plass, vil de gi plassen til den med minst fravær. Kanskje en sykemelding kan hjelpe der også?

Skrevet

Det er også slik at hvis en har mer enn 20 dager fravær i løpet av ett skoleår, kan man miste og måtte tilbakebetale stipendet fra Lånekassen. Hvis man kan legge fram legeerklæring på noen av disse dagene, telles de ikke med. Dersom man har mye fravær pga sykdom, kan opptil 14 dager trekkes fra på vitnemålet, slik at det ikke får så store konsekvenser for ansettelser i framtiden. Dette sykefraværet må da dokumenteres av en lege! Håper det var oppklarende!

Skrevet
Det er også slik at hvis en har mer enn 20 dager fravær i løpet av ett skoleår, kan man miste og måtte tilbakebetale stipendet fra Lånekassen. Hvis man kan legge fram legeerklæring på noen av disse dagene, telles de ikke med. Dersom man har mye fravær pga sykdom, kan opptil 14 dager trekkes fra på vitnemålet, slik at det ikke får så store konsekvenser for ansettelser i framtiden. Dette sykefraværet må da dokumenteres av en lege! Håper det var oppklarende!

Takk for svar! :) Og til dere andre også! :D

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

På "vår" skole er beskjeden at i tilfelle svineinfluensa skal man skrive på et spesielt skjema. Fraværet blir da ført, men fratrukket på vitnemålet. Det skal visst være pga at man får ikke komme til lege for å få sykemelding for svineinfluensa i vanlige tilfeller, men likevel er pålagt en uke fravær pga smittefare.

Rart at det ikke er likt for alle vgs?

Gjest strykebrett
Skrevet

Da jeg gikk på VGS måtte vi ha sykemelding for alt fravær over en viss kvote, litt sånn som egenmelding fungerer i arbeidslivet. Hadde vi mer enn en det tillate antall timer med fravær i et fa uten å ha legeerlklæring kunne vi miste karakteren i det faget.

Skrevet
Som min så voksne og fornuftige sønn sa: Man får ført det samme fraværet, men hvis en fremtidig arbeidsgiver spør, kan man legge frem sykemeldingen og dokumentere det.

Herregud. Hvis jeg skulle blitt dømt av arbeidsgivere for å være den samme som jeg var som 18-åring hadde jeg ledd høyt. Jeg hadde masse fravær fra videregående og jeg har aldri opplevd et spørsmål om fraværet mitt.

Skrevet
Herregud. Hvis jeg skulle blitt dømt av arbeidsgivere for å være den samme som jeg var som 18-åring hadde jeg ledd høyt.

Her er ikke snakk om å bli dømt for noe man gjorde for lenge siden. Her er snakk om en ungdom som skal ut i arbeidslivet for første gang og kanskje ikke har andre referanser enn vitnemål å vise til.

Jeg hadde masse fravær fra videregående og jeg har aldri opplevd et spørsmål om fraværet mitt.

Da har du kanskje vært heldig da, antar jeg. Nå er det noen år siden jeg jobbet på arbeidsformidlingen, men den gang var iallfall arbeidsgivere interessert i hvor mye fravær man hadde.

Skrevet

Fagfraværet skal IKKE gå utover karakteren i faget, det har ikke skoler/lærere lov til å gjøre lenger. Det var slik før... :)

Skrevet
Fagfraværet skal IKKE gå utover karakteren i faget, det har ikke skoler/lærere lov til å gjøre lenger. Det var slik før... :)

Sånn er det fortsatt, iallfeall på vgs. Har man så og så mange timer fravær i et fag får man ikke karakter.

Skrevet (endret)
Sånn er det fortsatt, iallfeall på vgs. Har man så og så mange timer fravær i et fag får man ikke karakter.

Det avhenger faktisk veldig av hvilken skole man går på. Det er fortsatt en del skoler som praktiserer stryk ved 10-15% fravær, men det er også en del som ikke gjør det. De fleste skoler som styrker elever, gjør det på grunn av manglende innsats, innleveringer og tilstedeværelse på prøver.

For å svare på spørsmålet til trådstarter; På skolen der jeg gikk var det slik som flere over her hevder, sykemelding er til for å kunne dokumentere fraværet. Fraværet er fremdeles ugyldig og telles som fravær, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig med

mindre det er over en lang periode.

Endret av intellekt
Skrevet

Det vet jeg ingenting om, så det skal jeg ikke diskutere. Det _jeg_ tenkte på var opptaket til neste trinn. Står to likt der, karaktermessig, går de videre til å se på fravær.

Skrevet

Ikke send ungdommene til lege for dette. Legetimene er for å diagnostisere og behandle SYKE folk. Ikke for å skrive ut papirer på at ungdommen har feber. Er det en eksamensdag så selvfølgelig, men det må ikke bli slik at småsyke ungdommer skal fortrenge andre pasienter som har behov for time, og sitte og smitte kreftpasientene på venteværelset med allslags virus og bakterier.

Skrevet

Nå er dette snart ti år siden da, men jeg fikk strøket en del av fraværet mitt (ganske mye faktisk). Var mye syk i tillegg til å være med i en organisasjon som førte til endel "gyldig" fravær". Jeg sørget for å ha legeerklæringer så vel som bevis for at jeg hadde jobbet med organisasjonen, og gikk hver vår med bunken i handa til administrasjonen som slettet fravær fra vitnemålet mitt. Nå passet jeg på at lærerne også visste om det meste gjennom hele året også da, så det gikk heller ikke mer utover karakterene enn det som var min egen feil i mangel på lesing/innleveringer og slikt. :)

Tror ordningen gjelder fortsatt -vet iallefall om ei på 17 nå som får omgjort fravær pga. foreldres skilsmisse. Hun dro til legen (her har forsåvidt PPT vært inne i bildet også) og med legeerklæring så var det null problem. Tror det kommer mye an på hvordan man går frem når man ber om å få omgjort -er man hyggelig og ydmyk så vil de fleste hjelpe.

Skrevet

Da jeg gikk på VGS så fikk jeg strøket det fraværet jeg hadde legeerklæring for. I tillegg fikk vi alltid beskjed om at dager med fravær var bedre enn mange strøtimer, for det var visst tydeligere tegn på planlagt skulking av prøver o.l. Så jeg vil absolutt anbefalle deg å skaffe han en legeerklæring/sykemelding.

Melding fra foreldre lo de av på min skole.

Til deg som sa at ungdom ikke skulle dra til legen for å få sykemelding: synes det er dårlig gjort å si det. Hvor mange voksne går ikke der for forkjølelser o.l.? I arbeidslivet må en ha sykemelding hvis det går over 3 dager, eller hvis en har brukt kvoten sin med egenmeldinger. Når en skal ut i sin første jobb i akkurat den alderen, så er fraværet fra VGS det arbeidsgiverne ser mest på, om du har 4 eller 6 i eldre historie er ikke så viktig for daglig leder på Rema1000.

Skrevet
Ikke send ungdommene til lege for dette. Legetimene er for å diagnostisere og behandle SYKE folk. Ikke for å skrive ut papirer på at ungdommen har feber. Er det en eksamensdag så selvfølgelig, men det må ikke bli slik at småsyke ungdommer skal fortrenge andre pasienter som har behov for time, og sitte og smitte kreftpasientene på venteværelset med allslags virus og bakterier.

Er enig, men desverre er slike legebesøk nødvendig.

Skrevet

Vil takke dere alle for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...