Gå til innhold

vanlig laptop vs. minilapop?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hola godtfolk!

Så lite tenknisk som jeg er, trenger jeg litt hjelp av deg som kanskje har litt over gjennomsnittet peiling på laptoper (eller kanskje du bare har funnet en laptop du er fornøyd med?)

Jeg skal få laptop til jul av min kjære mor, men er ikke sikker på hva slags jeg skal/bør velge. Valget står enkelt og greit mellom en minilaptop eller en vanlig laptop, så lite avansert er jeg. Jeg "banner vel i kirka" om jeg sier at jeg kun skal bruke den til nettsurfing, kanskje litt nedlastning og en film i ny og ne, men mer peiling har jeg ikke... Supert om den kanskje har litt batterilevetid også, siden jeg kjører endel buss, og ikke alle busser har strømuttak.

Prisen bør ligge på 0-3000 kr, mer enn det vil jeg nødig kreve! :)

(supert om jeg ikke får en lang reprimande om hvor teit jeg kanskje har forklart meg, noe jeg allerede vet, men spørsmål og svar/tips er topp!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hola godtfolk!

Så lite tenknisk som jeg er, trenger jeg litt hjelp av deg som kanskje har litt over gjennomsnittet peiling på laptoper (eller kanskje du bare har funnet en laptop du er fornøyd med?)

Jeg skal få laptop til jul av min kjære mor, men er ikke sikker på hva slags jeg skal/bør velge. Valget står enkelt og greit mellom en minilaptop eller en vanlig laptop, så lite avansert er jeg. Jeg "banner vel i kirka" om jeg sier at jeg kun skal bruke den til nettsurfing, kanskje litt nedlastning og en film i ny og ne, men mer peiling har jeg ikke... Supert om den kanskje har litt batterilevetid også, siden jeg kjører endel buss, og ikke alle busser har strømuttak.

Prisen bør ligge på 0-3000 kr, mer enn det vil jeg nødig kreve! :)

(supert om jeg ikke får en lang reprimande om hvor teit jeg kanskje har forklart meg, noe jeg allerede vet, men spørsmål og svar/tips er topp!)

Jeg har samsung NC10 minipc som jeg er veldig fornøyd med!

Den er liten og lett å ta med seg.

Batteriet varer i opptil 7timer!

Ser de har den til 3000kr på cdon.no

Skrevet

Hvor viktig er det for deg at den er liten? Har du allerede en datamaskin du kan bruke?

Jeg har en vanlig bærbar datamaskin 15 tommer og en en liten mini-pc. Den lille er veldig enkel og grei å ta med seg, og krever liten plass, men det er ett stort minus: Skjermen er veldig liten. Når jeg er på en nettside, så må jeg hele tiden skrolle opp og ned for å lese, fordi skjermen er så liten, og jeg ville ikke sett på film på den, bortsett fra på bussen (med høretelefoner), men der kan man like gjerne bruke en 13/15-tommer. (En "vanlig" Macbook har 13-tommers skjerm.)

Selv om en 15-tommer tar mer plass, så ville jeg gått for det, eventuelt en 13-tommer, som er litt mindre, men likevel ikke så liten at man blir irritert fordi skjermen er knøttliten.

Jeg har dessverre ikke tips til merker og slikt, men håper at du finner noe du blir fornøyd med. :)

Skrevet

Supert, det hjelper! :)

Det er ikke viktig for meg at den er veldig liten, bare at det er mulig å ta den med seg (kanskje i en medium stor veske) Jeg hadde tidligere en 15", og var veldig fornøyd med den, så det er slettes ingen dum idè!

Om noen har tips om merker og sider hvor en slik laptop kan kjøpes, teas det imot med takk! :)

Skrevet

Jeg har en minipc på 9". Det jeg savner aller mest er en DVD-spiller i den, så jeg kunne spilt av DVD-filmer. Så hadde jeg kjøpt i dag, så hadde jeg nok kjøpt en som var hakket større bare av den grunn.

Skrevet

Det skal vel noe til å få en god "ordentlig" laptop til denne prisen.

Jeg har denne minilaptopen

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2530536;c:36159

Veldig godt fornøyd med den. Liten, men ikke altfor liten (syns de minste miniene har så liten skjerm og tastatur at det er plagsomt), bra lagringskapasitet og flott batterilevetid.

Prosessoren er ikke så mye å skryte av i forhold til vanlige laptoper, du kan ikke spille avanserte spill på denne, og surfingen går litt treigere.

Dersom du kan kjøre Linux på en mini, går det fortere, har jeg hørt. Min hadde XP og jeg har ikek gjort noe for å endre på dette.

DVD-spiller savner jeg ikke. Gjør du det, kan du kjøpe en ekstern og bruke når du trenger det. Minnepinne og nedlasting fra nett gjør ut for det, og du sparer mye plass.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har en Packard Bell Dot, og er veldig fornøyd med denne. Jeg bruker stort sett bare denne pc'n nå, annet enn en stasjonær som er koblet opp til tv'n i stua. Jeg liker tastaturet, og det å lese internett sider på den er for meg kun enn tilvenningssak. Sist jeg sjekket prisen på den med best batteri (6-cellers, 6-8timer) lå den på rett over 3000. Den var også best i test på Tv2 hjelper deg (tror jeg det var hvis jeg ikke husker helt feil).

Når det er sagt, så vil man f.eks. ha problem med å se dvd filmer, eller brenne ut ting på cd/dvd fordi det ikke finnes en slik leser/brenner på den. Så får man selv vurdere om man egentlig trenger det.

Skrevet

For kr 3000,- får du ikke allverden av bærbar PC, dessverre.

En "mini-PC" vil ikke være godt egnet til f eks å se film i HD-kvalitet, bildet vil ofte hakke.

For kr 4500-5000,- får du en "grei" 15" maskin på Elkjøp/Lefdal/Elprice etc.

Aftenposten.no hadde i går en sak angående bærbare pc'er. Denne figuren er ment å gi en oversikt over driftsikkerheten merkene mellom http://www.aftenposten.no/pengenedine/arti...;felt=brodtekst

Charlotte

Skrevet

Låner for tiden en Acer Aspire One og irriterer meg litt over lite tastatur og liten skjerm. Hadde veldig lyst på en sånn men er glad jeg har fått låne en og prøve for jeg kommer nå ikke til å kjøpe en liten bærbar, men en vanlig størrelse bærbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...