Gå til innhold

Bo i England, reiseforsikring

Anbefalte innlegg

Gjest Madeleine1988
Skrevet

Hei!

Jeg håper det finnes noen der ute som kan gi meg svar på følgende:

Jeg har bodd i London i et år. Dette forårsaket en hel masse tull angående reiseforsikring og medlemskap i folketrygden. Forloveden min er engelsk, og neste sommer planlegger jeg å flytte til England for å bo med han i et år eller to før vi flytter tilbake til Norge. Det jeg lurer på er hva må gjøres angående reiseforsikring når man er borte i mer enn et år av gangen? De fleste årsforsikringer gjelder jo bare i opptil 45 dager. Noen av de tyske kollegene mine som jeg jobbet med i London fortalte at de ikke hadde noen reiseforsikring i det hele tatt. Hvordan er dette mulig/forsvarlig? Jeg må innrømme at jeg er litt bekymret, i og med at lønningene er lave i London og bokostnadene høye, derfor kommer jeg ikke til å ha verdens beste råd angående betalinger av diverse avgifter og forsikringer.

Håper på svar :)

Madeleine

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg bodde i England i 6 måneder for en tid tilbake snakket jeg bare med forsikringsselskapet også fikset de en "pakke" til meg. Kanskje det kan funke for deg også?

Skrevet

Forsikringsselskapet du har hjelper deg med dette på 123.

Skrevet

Som EØS-borger har du vel uansett rett til offentlige helsetjenester. Men vær OBS på at du må være medlem av folketrygden - det får du vel problemer med etter å ha bodd en tid utenlands. Reiseforsikring i tillegg dekker materielle skader.

Men som det står over er et bare å ta kontakt med et forsikringsselskap og forklare situasjonen - dog blir det nok ikke veldig billig.

Skrevet

Er det helseforsikring du lurer på og ikke reiseforsikring? Da jeg bodde i utlandet hadde jeg helseforsikring fra ihi, fordi helsevesenet i landet var privat og jeg ikke hadde dekning av norsk folketrygd. Men er du ikke dekket av NHS?

Skrevet

Jeg må registrere meg hos lege i London, det er jeg klar over. Jeg lurte egentlig bare på hva som er vanlighst angående forsikring, for den forsikringen jeg hadde da jeg bodde i London tidligere dekket ingenting av det den kanskje skulle ha dekket. Hvor viktig er en reiseforsikring dersom du er registrert hos lege? Da mener jeg selvsagt utenom alvorlige ulykker o.l. Men det kan jo skje her hjemme også?

Skrevet

Da jeg bodde og jobbet utenlands så hadde jeg forsikringene i det landet jeg bodde, hadde også reiseforsikring gjennom VISA kortet mitt som jeg hadde gjennom banken min der nede.

Jobben min hadde gode helseforsikringer og jeg var derfor dekket gjennom folketrygden til dette landet. Så når jeg var på ferie her i Norge og hvis jeg skulle bli syk så hadde altså Norge krav på refusjon fra mitt "nye hjemland".

Det er viktig å huske på at hvis du skal jobbe utenlands så mister du i mange tilfeller medlemskapet i den norske folketrygden (det bør du iallefall sjekke opp) og mange reiseforsikringer gjelder ikke lenger når man jobber i utlandet (man er da ikke lenger på reise...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...