Gå til innhold

Hvordan kan jeg få skaffet meg generell studiekompetanse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har av forskjellige og personlige årsaker kun bestått 1.år allmnennfag, og har derfor ikke generell studiekompetanse.

Nå ønsker jeg å spare opp til deltisstudium jeg kan ta mens jeg jobber, og har ikke råd til å la vær å jobbe.

Jeg vet dessuten at jeg ikke har mental styrke til å begynne helt på nytt med vgs.

Jeg har sett på utallige nettsider, men jeg skjønner ingenting! Jeg må visst ha generell studiekompetanse for å få studere disse fagene, eller så må jeg være 23. Jeg er 19!

For å få generell studiekompetanse ser det ut som jeg må gå hele vgs om igjen, for jeg finner bare privatisttilbud for hele vgs eller for 1+2. år eller påbygning.

Det trenger jeg ikke, jeg trenger jo 2.+3. år!

Jeg vil veldig gjerne lære meg språk (fransk, tysk, spansk, japansk, og tegnspråk), pedagogiske fag og kreative fag (f.eks noe som tilsvarer "media & kommunikasjon") og biologi/kjemi/medisin. Disse skal jeg spare opp til å ta (dog ikke alle på en gang, erru gæærn?) ved å jobbe, og har som nevnt planer om å fortsette å jobbe så mye jeg kan uten å bli utbrent mens jeg studerer.

Jeg vil helst ta disse fagene som privatist, og da snakker jeg ikke om å møte opp til timer et par dager i uken. Jeg mener at jeg helst KUN vil at det skal være nødvendig å møte opp til eksamener og eventuelt noen timer på kveldstid et par-tre ganger i uken.

(Men dog likevel eventuelt ha mulighet for å få hjelp og tilbakemeldinger av en lærer/kontaktperson)

Nå har jeg en del spørsmål, så jeg tror det enkleste bare blir å skrive dem opp på en liste her, jeg!

1. Hvordan kan jeg få generell studiekompetanse uten å ta hele vgs om igjen? Og hvor? (link til nettside?) Kan nevne at jeg bor i Oslo.

2. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en liste over studier som er dekket av lånekassen og som ikke krever at jeg flytter eller har generell studiekompetanse?

3. Hvordan søker jeg om støtte til disse?

4. Hva sier jeg i en eventuell søknad til en eventuell skole?

5. Er det eventuelt noen måte at jeg kan ta Media&Kommunikasjon på vgs her, men bare ta de fagene som ikke er allmennfag? Det vil si, bare linjefag?

6. Kan jeg eventuelt gjøre det omvendt, f.eks bare trenge å møte opp til de allmenne fagene sine timer?

7. Jeg har ADHD og trenger ekstra hjelp om jeg må studere i et rom med andre i fag der man skal konsentrere mye. Især da matte og fag der man må konsentrere seg mye eller "tenke seg om", eller som krever gode evner når det kommer til struktur. Er det noen måte at dette kan hjelpe meg med å få lånekassen til å godkjenne en eller annen form for privatstudium? Privat-timer? Eller kan dette gi meg lov til å "slippe" generell studiekompetanse?

8. Vil det at jeg har ADHD kunne bidra til at jeg kan få ekstra støtte fra f.eks lånekassen og/eller NAV?

Om noen har linker til sider som har lettlest info mht til det jeg har spurt om nå, så settes det enorm pris på, altså.

Værsåsnill ikke kjeft på meg, jeg vil minne på at selv om dette virker knirkende åpenlyst for noen så er det slett ikke alle som bare vet sånt.(eller som har vært så heldige å bo i en by der folk faktisk forteller deg sånt. Er ikke akkurat Oslo jeg vokste opp i, for å si det sånn..)

Det irriterer meg så mye at generell studiekomtanse står så mye i veien for så mange studier som egentlig ikke burde trenge det i det hele tatt!

Jeg KAN de fleste av tingene og VET det meste av det som gjelder, jeg har det bare ikke på papiret! *sukk*

Endret av LilleLu
Skrevet
(Men dog likevel eventuelt ha mulighet for å få hjelp og tilbakemeldinger av en lærer/kontaktperson)

Da må du melde deg opp i kurs på f.eks. sonans eller lignende, som privatist har man ingen kontaktperson på denne måten.

1. Hvordan kan jeg få generell studiekompetanse uten å ta hele vgs om igjen? Og hvor? (link til nettside?) Kan nevne at jeg bor i Oslo.

SOnans, akademiet, bjørknes er skoler du betaler for å ta fag. Skal du ta som privatist melder du deg opp selv på privatistweb.

2. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en liste over studier som er dekket av lånekassen og som ikke krever at jeg flytter eller har generell studiekompetanse?

Tror ikke det finnes en slik liste, men prøv private skoler som næringsakademiet, folkeuniversitetet og lignende, der kan man ofte komme inn uten studiekompetanse. På lånekassens sider står det nok også hvilke studier i Norge som er godkjent. Offentlige universiteter og høyskoler kan du ikke komme inn på uten studiekompetanse (utenom realkompetanse men det er ikke aktuelt for deg).

Akkurat som alle andre studier, sender inn lånekassens søknadsskjemaer.

De har som regel standardskjemaer man fyller ut, men om du tenker på i forhold til mangel på studiekompetansse, ta kontakt med en va rådgiverne å hør. Jeg vet om flere som kom inn etter å ha snakket med de. Ta deg en tur på utdanningsmessen og snakk med folk der og.

5. Er det eventuelt noen måte at jeg kan ta Media&Kommunikasjon på vgs her, men bare ta de fagene som ikke er allmennfag? Det vil si, bare linjefag?
Kommer an på skolen om de godtar delkurs elever, hør med nærmeste vgs. Eller du kan ta de som privatist å lese selv.

6. Kan jeg eventuelt gjøre det omvendt, f.eks bare trenge å møte opp til de allmenne fagene sine timer?
Samme svar som over.

7. Jeg har ADHD og trenger ekstra hjelp om jeg må studere i et rom med andre i fag der man skal konsentrere mye. Især da matte og fag der man må konsentrere seg mye eller "tenke seg om", eller som krever gode evner når det kommer til struktur. Er det noen måte at dette kan hjelpe meg med å få lånekassen til å godkjenne en eller annen form for privatstudium? Privat-timer? Eller kan dette gi meg lov til å "slippe" generell studiekompetanse?
Nei.

8. Vil det at jeg har ADHD kunne bidra til at jeg kan få ekstra støtte fra f.eks lånekassen og/eller NAV?
Ikke fra lånekassen ihvertfall, NAV vet jeg ikke.

Ellers vil jeg anbefale å ta fag som privatist, de fleste fagene er lette å greie, spesielt norsk, samfunnslære, historie og lignende. Ta historie til våren, da slipper du unna med kun nyere historie, etter det må du ta kunnskapsløftet fag og må da ha eldre historie i tillegg.

Om du jobber frem til du er 23, kan du søke deg inn etter 23/5 regelen. Du må være 23 år, ha en kombinasjon av studier eller jobb i fem år (det første året ditt på vgs teler med her) og i tillegg ta disse fagene:

-Naturfag

-Matte

-Engelsk

-Norsk

-Samfunnslære

-Historie

Skrevet

Det er Sonans sin nettside som er grunnlaget for forvirringen min, omtrent.

Jeg mente det da jeg sa at jeg har lett på nett, men ikke klarer finne noe som helst om hvor jeg kan ta KUN 2. og 3. år...(har hatt 1.årsmaterialet mange ganger nå, så gidder ikke skulle ta det en gang til når jeg jo allerede har bestått det!)

Alt jeg finner på f.eks Sonans er ENTEN hvordan jeg får studiekompetanse med å ta HELE vgs som privatist når jeg er OVER 23, eller hvordan jeg liksom kan ta hele allmennfag på 2 år.

Jeg er ikke ute etter noen av delene!

Jeg KAN ikke vente med å få mer utdanning før jeg blir 23, og jeg VIL ikke gå på offentlig vgs, jeg VET at jeg ikke klarer det! Jeg VET derimot at jeg kan klare det som privatist!

Jeg hater å ha en diagnose som gjør såppass "lette" ting forvirrende å lese, folk tror jeg spør om så dumme ting fordi jeg "ikke gidder å finne dem selv", men sannheten er at jeg gjør så godt jeg kan men blir forvirret :(

Skrevet

Privatistweb.no har en god oversikt på spørsmål- og svar-siden. Jeg fikk mye informasjon jeg trengte der.

Hvilke fag du trenger for å få generell studiekompetanse før du er 23 klarer ikke jeg å finne umiddelbart på nettet, men om du kontakter nærmeste vgs eller den vgs du gikk på, vil de kunne hjelpe deg med det.

Alle fag kan tas som privatist. Hvis du søker på f.eks. voksenopplæring oslo vil du finne kveldsskoler som kan hjelpe deg langt på vei også.

Skrevet (endret)

Jeg mente det da jeg sa at jeg har lett på nett, men ikke klarer finne noe som helst om hvor jeg kan ta KUN 2. og 3. år...(har hatt 1.årsmaterialet mange ganger nå, så gidder ikke skulle ta det en gang til når jeg jo allerede har bestått det!)

Alt jeg finner på f.eks Sonans er ENTEN hvordan jeg får studiekompetanse med å ta HELE vgs som privatist når jeg er OVER 23, eller hvordan jeg liksom kan ta hele allmennfag på 2 år.

Jeg KAN ikke vente med å få mer utdanning før jeg blir 23, og jeg VIL ikke gå på offentlig vgs, jeg VET at jeg ikke klarer det! Jeg VET derimot at jeg kan klare det som privatist!

Jeg hater å ha en diagnose som gjør såppass "lette" ting forvirrende å lese, folk tror jeg spør om så dumme ting fordi jeg "ikke gidder å finne dem selv", men sannheten er at jeg gjør så godt jeg kan men blir forvirret :(

Har du prøvd å ta kontakt med Sonans?

Send de en mail eller ring, forklar hvilke år du mangler og spør om det er noe du kan ta der.

Det er det sansynligvis.

En ting til, Nav KAN dekke utdanning, men det er veldig vanskelig å få det til når du er så ung. Og enda vanskeligere når du tydeligvis er i jobb. Dessverre.

Endret av Vampen
Skrevet

For å få studiekompetanse må du bestå hele vg2 og hele vg3 , inkludert valgfag og kroppsøving, almennfagene og fagene som hører til studieretningen.

Dersom du melder deg opp som privatist har du ikke mulighet til å delta i undervisningen. Som privatist møter du kun opp for å ta eksamen. Påmelding til dette skjer mellom 1.-14.januar på privatistweb.no for eksamen på våren.

Du kan jo høre med en videregående skole i nærheten om de tilbyr voksenopplæring på kveldstid. Det tilbys som regel bare de fagene som kreves for å få studiekompetanse etter 23 år, men du må jo ha de også og kan derfor begynne med det.

Skrevet

Men vil du ta som privatist eller på skole? Hvis du går på skole kan du melde deg opp fra andre året både på sonans, bjørknes og akademiet. Men det koster. Skal du ha det før du er 23, så må du ta begge de to siste, fulle årene.

Skal du ta det som privatist er du ikke oppmeldt noe sted, og leser alt på egenhånd. Tror det kan bli vanskelig hvis du sliter med å lese ting. Folk prøver bare å hjelpe deg, jeez...

Skrevet
Du kan jo høre med en videregående skole i nærheten om de tilbyr voksenopplæring på kveldstid. Det tilbys som regel bare de fagene som kreves for å få studiekompetanse etter 23 år, men du må jo ha de også og kan derfor begynne med det.

I Oslo er det voksenopplæringen som har med all voksenopplæring å gjøre, og her er det 25 års grense for å komme inn, og de er skikkelig strenge på den (jeg har prøvd). Om de har ledige plasser kan du være heldig i og med at de alltid prøver å fylle opp kursene, men ikke noe jeg ville satset på... Som privatist har jeg mang en gang ønsket at jeg bodde på et litt mindre sted hvor en skole sto for alt av voksenopplæring og eksamensarrangementer, virker som det er mye lettere å få hjelp da.

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Hos NAV har du heller ikke rett på noen støtte. For å få det må man ha en utdanningssituasjon som skiller seg vesentlig fra andre på din alder, og ADHD alene er ikke nok.

Skrevet
Skal du ha det før du er 23, så må du ta begge de to siste, fulle årene.

Ja, det er jo det jeg prøver å spørre om hvordan jeg får tatt!

Gjest Gjest_Tia_*
Skrevet

I innlegg #2 har du jo fått svar.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Er selv 17 år gammel og holder på med andre året studiespesialiserende på privatskole (og må dermed ta privatisteksamen i alle fag). Skal prøve å svare på spørsmålene dine etter beste evne :-)

Det første du må ta stilling til er om du ønsker å lese selv eller følge undervisning. Ved siste alternativ, kan du velge mellom flere tilbydere, bl.a: www.bjorknes.no, www.sonans.no, www.akademiet.no

Adgang til universitet og høyere utdanning krever generell studiekompetanse. Det gjøres få unntak fra denne regelen, men det kreves uansett at man er over 25 år. Om du med dette spørsmålet mener hvilke institusjoner du kan fullføre din videregående utdanning på med støtte fra Lånekassen, er alle skolene jeg nevnte under forrige spørsmål godkjent for støtte.

Dette gjør du på Lånekassens nettsider, www.lanekassen.no.

Jeg vil anbefale deg å undersøke nettsidene jeg tidligere har oppgitt for å finne hvilke framgansmåter hver av skolene benytter i en eventuell søknadsprosess. Selv søkte jeg over internett ved å fylle ut kontaktinfo og hvilke fag jeg ønsket å ta, og ble så kontaktet av skolen. Videre vil jeg oppfordre deg til å ringe de aktuelle skolene (og eventuelt be om et fysisk møte) dersom du føler deg usikker på noe.

Beklager, men på dette området kan jeg dessverre ikke hjelpe. Kontakt fylkeskommune/aktuell skole for informasjon.

Også her må du kontakte fylkeskommune/aktuell skole.

For å få et konkret svar, må du stille spørsmålet direkte til Lånekassen. Men hva jeg vet er at påviste diagnoser som medfører konsentrasjonsvansker kan gi rett til utvidet tid under eksamen. Kan imidlertid ikke tro at du slipper unna kravet om generell studiekompetanse.

Nei, dessverre.

Da du, som meg, ikke oppfyller kravet i 23/5-regelen, må du ta alle fag. De er som følger: Matematikk 1P+2P (evt 1T+2T), geografi, naturfag, engelsk, samfunnsfag, gym, religion, historie, norsk, 6 programfag (eks matematikk R1, psykologi, internasjonal engelsk, kjemi, biologi, fysikk osv). Vær imidlertid oppmerksom på å sjekke hvilke krav som stilles til det studiet du ønsker å ta, da dette kan påvirke valg av programfag.

Til slutt: siden du allerede har fullført ett år på studiespesialiserende linje, bør du undersøke om du allerede har bestått noen av overstående fagene. Vil igjen anbefale deg å kontakte skolen du vurderer å gå på, da de i mange tilfeller er til stor hjelp.

Håper dette var til hjelp :-)

Skrevet

Som gjest under det innlegget du skrev her, så har du blitt fortalt det opptil flere ganger i denne tråden. Om du skal studere så er det faktisk veldig mye å lese, mye mer enn en sides tråd på kg, er du sikker på at du vil starte opp på det her...?

Kort fortalt:

-Ta fagene som privatist, les og finn ut av alt på egenhånd (privatistkontoret i Oslo kan hjelpe deg noe med enkelte spørsmål). Da betaler du bare bøker og eksamensoppmelding.

Eller

-Meld deg opp på privatskole, 2 og 3 år. Dette koster masse penger, og du må i tillegg betale bøker og eksamensavgift. Men her vil du ha lærer og medelever som kan hjelpe deg med fagene.

Du kan også ta en kombinasjon av disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...