Gå til innhold

Personlig Konkurs

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_molly_*
Skrevet

Er en jente på 26 år som føler jeg har gått personlig konkurs.

Eier verken hus eller bil.

Er i full jobb med 5 forbrukslån på total 280.000 inkl 3 kredittkort.

Jeg prøvde å få dette samlet under et lån, for jeg har lært av mine feil, og jeg er veldig klar til å begynne å spare og har forandret mine tidligere vaner med å kjøpe ting på lånt penger.

Men alle forbruksbankene har sagt nei.

For å toppe det hele, har 17000,- av min lånekasse sum gått til inkrevningssentralen der det blir trekt 2500 hver mnd av min lønn og det står på min lønnslipp "Inkasso - trekk". Dette har gjort at jeg nå i tillegg ikke får godkjent kredittsjekk, slik at jeg ikke kan bestille et nytt mobil abonnemang engang, pga at de tar en kreditt sjekk på alle.

Jeg har snakket med dem og de sier, om jeg klarer å betale de 17000 eller det som er resterende nå, så får jeg bort dette negative anmerkningen på min kreditt sjekk som da gjør at jeg kan få søkt om refnansiering og samle all gjeld.

Er det noen som jobber med slike saker, som kan gi meg litt tips.

Jeg forstår ikke åssen disse forbrukslån bankene tenker seg frem, og om det hjelper å snakke med dem fremfor å søke på nettet.

og om min personlige historie har noe påvirkning. Ligger litt mer bak disse lånene enn bare det at jeg har vært økonomisk uansvarlig.

takknemlig for råd.

Skrevet

Jeg jobber ikke med dette, men noen tips:

Hvor mye penger tjener du i måneden, hva er nødvendige faste utgifter og hva blir igjen til å betale lån med? Og hvor store summer må du betale i måneden på grunn av lån? Du trenger ikke skrive summene her, men mitt råd er at du betaler så mye du kan på inkassoen. Ikke bruk NOE penger på annet enn det du må før du har fått orden på denne. Samtidig er du antagelig avhengig av å hindre de andre lånene i å gå til inkasso, men det går an å høre om midlertidig betalingsutsettelse eller lavere nedbetalingshastighet. Men det er jo også dumt fordi rentene da løper, og forbrukslånsrentene er vel skyhøye?

Tenk over om du trenger å kredittsjekkes nå. Må du ha et abonnement på mobil? Når man har problemer med å betjene utgiftene sine er det ofte dumt å tegne abonnementer fordi man plutselig ikke klarer å betale på dem. Så kanskje kontantkort kan være en helt grei løsning en stund, også betaler du ned alt du kan på lånene i stedet...

Skrevet
Jeg jobber ikke med dette, men noen tips:

Hvor mye penger tjener du i måneden, hva er nødvendige faste utgifter og hva blir igjen til å betale lån med? Og hvor store summer må du betale i måneden på grunn av lån? Du trenger ikke skrive summene her, men mitt råd er at du betaler så mye du kan på inkassoen. Ikke bruk NOE penger på annet enn det du må før du har fått orden på denne. Samtidig er du antagelig avhengig av å hindre de andre lånene i å gå til inkasso, men det går an å høre om midlertidig betalingsutsettelse eller lavere nedbetalingshastighet. Men det er jo også dumt fordi rentene da løper, og forbrukslånsrentene er vel skyhøye?

Tenk over om du trenger å kredittsjekkes nå. Må du ha et abonnement på mobil? Når man har problemer med å betjene utgiftene sine er det ofte dumt å tegne abonnementer fordi man plutselig ikke klarer å betale på dem. Så kanskje kontantkort kan være en helt grei løsning en stund, også betaler du ned alt du kan på lånene i stedet...

takk for tips - jeg mente forøvrig ikke at jeg skulle ha et abonnemang - bare min irritasjon over at jeg ikke kan få det engang. :)

Men jeg forstår poenget ditt. Jeg kan muligens få beløpene ned hver mnd, men det hadde vært så mye enkelere å få alt samlet på et sted. Og jeg betaler rundt 8000 kr for disse samlet. Om jeg kunne ha fått dem refinansiert så hadde beløpet kommet ned på 4000 kr og kanskje mindre, og jeg kunne ha betalt mer de månedene jeg kunne.

Jobber rundt 200 timer i hver mnd for å få endene til å møtes. Har bl.a. skaffet meg en hybel til en betydligere mindre månedsleie, for å klare dette.

snufs snufs

Skrevet

Og hvordan har du tenkt å få refinansiert uten noe som helst å kunne ta sikkerhet i?

Skrevet
Er det noen som jobber med slike saker, som kan gi meg litt tips.

Jeg forstår ikke åssen disse forbrukslån bankene tenker seg frem, og om det hjelper å snakke med dem fremfor å søke på nettet.

og om min personlige historie har noe påvirkning. Ligger litt mer bak disse lånene enn bare det at jeg har vært økonomisk uansvarlig.

takknemlig for råd.

Uffda! Jobber ikke direkte med dette, men har gjort det så kan kanskje gi et par hint. En ting er å søke refinansiering hos nettbankene som driver med dette. Men hvis du allerede har en aktiv betalingsanmerkning vil ikke det hjelpe, da jeg tror samtlige av disse vil avslå direkte hvis det er tilfellet (Og alt er full automatisert så historien din hjelper nok dessverre ikke)

Uansett så kan man spørre seg om du har så mye å tjene på dette, renten på slike refinansieringslån er like høy som på de lånene du allerede har. (Litt å spare på gebyrer og arbeid, men ikke så mye).

Det beste alternativet ville vært om du hadde foreldre som kunne stilt bolig til sikkerhet for å tatt opp lån selv og så betalt ned ditt. Men absolutt ikke alle som er i en situasjon der det er mulig...

Dermed vil jeg foreslå et av to. Første alternativet kan være å gå til et gjeldsmeglingsfirma (f.eks www.gjeldsmegling.no) og se om de kan hjelpe deg med å få en avtale med alle kreditorene. Dette vil være det sunneste valget hvis du får det til.

Et annet alternativ er å gå til namsmannen og få offentlig oppnevnt gjeldsmegling. Dette vil henge på deg noen år, men kanskje du trenger disiplinen dette fører til? Ikke minst vil jeg anbefale deg å ringe krisetelefonen til gjeldsofferaliansen, 22 20 19 99. De kan sine ting!

Skrevet

Du sier du har søkt lån hos forbrukerbanker. Mener du da disse som reklamerer på TV og slikt? Har du vært hos en vanlig bank? Jeg ville først bedt om en time hos rådgiver i den banken du har lønnskontoen din. Dersom du har en stabil og sikker inntekt er det godt mulig at de kan hjelpe deg. Har du noe å stille sikkerhet i så stiller du mye sterkere.

Ellers har alle(?) kommuner en økonomisk rådgiver som kan hjelpe deg. Be om et møte med ham og ta med deg det du har av regninger, inkassosaker, bankutskrifter, lønnslipper osv. Jo mer informasjon du kan gi, og jo mer ryddig og villig til å rydde opp du virker, jo mer seriøst vil du bli tatt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet hos trådstarter. Hun jobber 200 timer i måneden. Da vil månedslønna trolig ligge på opp i mot 30 000 kr. Det er rikelig for betjene en gjeld på 300 000 kr.

Trådstarter får nok bare ta tiden til hjelp og betale inn ekstra avdrag hvis mulig.

Skrevet
Jeg ser ikke helt problemet hos trådstarter. Hun jobber 200 timer i måneden. Da vil månedslønna trolig ligge på opp i mot 30 000 kr. Det er rikelig for betjene en gjeld på 300 000 kr.

Trådstarter får nok bare ta tiden til hjelp og betale inn ekstra avdrag hvis mulig.

Jeg hadde ikke tjent 30 000 i mnd med 50 timer overtid i mnd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...