Gjest Gjest_norah_* Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 følg gjerne opp med oppskrift:) hvilke kombinasjoner er de beste? selv forsøkte vi å legge masse epler og appelsin inni kalkunen. ble bra det:)
Gjest Marlo Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Steker kalkun - bruker ikke stuffing, men jeg lager mange små "lommer" som jeg putter hvitløksfedd i, i tillegg til at jeg salter og peprer hele kalkunen og smører inn litt sitronsaft. Har vanlig brun saus til. Woker grønnsaker (erter, vannkastanjer, løk, sopp, brokkoli, hvitløk, chili etc) Lager hjemmelaged potetsalat. Har kokt ris ved siden av for de som vil ha det Hjemmelaget hvitløksbaguett, eller baguetter med kryddersmør e.l. Stor bolle med salat (salathode, ruccola, fetaost, rødløk, sitron m.m.) Tja, jeg tror det er alt...pleier ikke gå fra bordet sulten iallefall, haha, og jeg har alltid fått masse skryt for kalkunmiddager jeg har servert. Også blir det alltid hjemmelagede kladdkake til dessert.
Gjest ts Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 glemte å si at det gjelder middag på julaften:=)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 jeg syr inn spek, smører inn med kryddersmør og har i hemmelig stuffing.. ovnsbakte poteter, rødkål og med portvinssaus(hvor fjorårets kalkunrester ble til årets kraft!) Det viktigste for å holder kalkunen saftig er å ha over stekesjy en gang hver halvtime!og spek da selvsagt (denne tar du ut og kaster før du serverer!
Gjest Gaby Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 (endret) Det er bare en ting som gjelder for å få saftig kalkun - stekepose!!! Nemlig. Sånn ellers, så er det bare ett tilbehør jeg MÅ ha, og det er waldorfsalat. Uten majones såklart. Endret 16. november 2009 av Gaby
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Hos oss er det kalkun på nyttårsaften:) Bruker en blanding av medisterdeig og karbonadedeig som stuffing, krydrer den kun med salt og pepper. Den serveres med kokte poteter, broccoli, gulerøtter, rosenkål og hjemmelaget fløtesaus:) Nam nam:) Og jo...det går ann å få kalkunen saftig uten stekepose. Bare å passe på og fukte den ofte det:)
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 Her er kalkun nyttårsaftenmiddag, og den skal være helstekt, i stekepose. Smelter smør og blander i div krydder (hva det er kommer an på hva vi har og hva jeg føler for, men alltid kyllingkrydder, og pepper. Og så gjerne noe urter, alltid hvitløk. det går på feelingen, altså ), og heller dette over kalkunen og under skinnet. Serveres med hjemmelaget potetmor, fløtesaus laget på det som ligger igjen i stekeposen, minigulrøtter, rosenkål og soppstuing. Nam!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #8 Skrevet 19. november 2009 Jeg blander kjøttdeig,løk,bacon,salt og pepper som jeg stuffer kalkunen med. smelter masse smør som jeg blander salt og pepper i, pensler denne blandingen på kalkunen hver 1/2time. Tilbehør: gode poteter,waldorfsalat,tyttebærsyltetøy,rosenkål,sosiser,surkål og en god hjemmelaga fløtesaus.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. november 2009 #9 Skrevet 19. november 2009 hver sin greie sier nå jeg... folk lager ting forskjellig og det er vanskelig å si at noen tar feil for man vet faktisk ikke åssen den smaker... med mindre alle her inne feirer jul og nyttår sammen?!? :gjeiper: jeg syr inn spek for å holden kalkunen saftig. har aldri prøvd med stekepose, men sånn jeg gjør det blir skinnet sprøtt og kjøttet saftig!.. Det finnes vanvittig mange oppskrifter men hvordan man steker den, tid og sånt er viktig.. også er det greit å bruke mye tid på resten og lage alt fra bunn. tar mer tid og kan være litt jobb, men er jo ikke ofte man spiser det heller...
Leanne Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 Hjemmelaget hvitløksbaguett, eller baguetter med kryddersmør e.l. Har du en god oppskrift på hjemmelaget hvitløksbaguet ts, beklager avsporingen.... Jeg bruker forøvrig ofte den kyllingsausen til toro som basis når jeg lager saus til kalkunen. Sper den ut med litt matfløte og "kraft" fra den ferdigstekte kalkunen. Og ekstra hvitløk, blir veldig godt
Gjest Marlo Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Har ikke oppskriften her nå, men det er vanlig rundstykke/baguettrecept du bruker. Steker dem, deler dem på langs og smører på kryddersmør. Da blander jeg romteperert smør med det krydderet jeg vil ha, og legger dem inn i ovnen igjen til de ser ferdige ut. Beklager mangelen på full oppskrift, men jeg finner ikke oppskriftboken min for tillfellet.
Leanne Skrevet 19. november 2009 #12 Skrevet 19. november 2009 så det er slik det gjøres... Har alltid fundert på hvordan smøret kan legges inn i baguetdeigen liksom... Men man bare steker den først Takk for tipset, har nok av baguettoppskrifter så da skal jeg prøve meg på hvitløksbaguetter neste gang
Gjest Marlo Skrevet 19. november 2009 #13 Skrevet 19. november 2009 Åja, nei jeg legger ikke smøret inni baguetten slik som de man kan kjøpe, men skjærer de heller på langs og smører oppå Har litt lyst til å prøve å lage det slik at det er inni, men det ser så tungvindt ut
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #14 Skrevet 23. november 2009 hjemme hos oss lager vi kalkun med stuffing, waldorfsalat, poteter, brun sånn mild saus (fløtesaus?) ^^, naaaamm (+/- rosenkål, eple, appelsin og svisker)
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #15 Skrevet 23. november 2009 Vi har kalkunen helt plain: ikke noe fyll i. Serverer med rosenkål, babygulrøtter, mandelpoteter og brun saus med MASSE brunost oppi - NAMNAM!
pulverheksa Skrevet 29. november 2009 #16 Skrevet 29. november 2009 Jeg lager kalkunen plain og steker stuffingen i en brødform ved siden av. Det lærte jeg av en engelsk dame som sa at i hennes familie hadde de ikke hatt stuffingen inni kalkunen siden 70 tallet eller noe der omkring. Dette gjør de siden en stor kalkun med stuffing vil bli tørrstekt lenge før stuffingen begynner å bli varm engang. Jeg har nå brukt denne teknikken i flere år og er superfornøyd.
Gjest Cleopatra Skrevet 29. november 2009 #17 Skrevet 29. november 2009 Et lite tips ang. kalkun - legg den i saltlake (som dekker alt) i et par døgn og tilbered den som dere ellers ville ha gjort. Resultatet blir mere smakfult og saftig
nessi Skrevet 30. november 2009 #18 Skrevet 30. november 2009 Jeg får alltid saftig kalkun, og jeg langsteker den i ovnen på svak varme med litt vann,smør, salt og pepper i pannen som jeg heller over fuglen ca hver 1/2 time. Lager stuffing ved siden av med kjøttdeig, medisterdeig, løk, paprika, egg, salt og pepper (den er et must, folk spiser jo nesten mer av den enn av kalkunen). Ved siden av har jeg soppsaus, rosenkål, gulrot, brokkoli og kokte poteter.
Darkannie Skrevet 5. desember 2009 #19 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Mannen er amerikansk og MÅ ha autentisk "stuffing" som han er vant med. Den er såååå god! Har heller aldri stuffingen inni fuglen til etter den er ute av ovnen, men over-fyller den heller ikke, bruker bare å ha litt i for syns skyld. Resten av stuffingen serveres ved siden av. Her oppskrift på stuffing: Bruker å doble oppskriften da det blir spist MYE av den: Oppskriften er amerikansk, så bruk en måler som har mål i både desiliter og cups. 6 kopper hvitt brød kuttet i terninger. (Bruker sånn ferdigkuttet Toast brød i den blåe pakken) 1 ss tørket persille 3 ss kylling buljong (eller kjøttbuljong) 1/4 kopp sprøstekt løk (sånn i pose) 1 ts timian 1 ts pepper 1/2 ts salvie Brun brødterningene i ovnen til de er gyldne. Bland i resten av ingrediensene. Per 2 kopper stuffing mix blander du i 1/2 kopp vann og 2 ss smør. Varm opp til du får en flott tykk grøtete konsistens. SERVER! YUM! Endret 5. desember 2009 av Darkannie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå