Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Jeg fikk ikke solgr leiligehten min når jeg skulle flytte, så valgte å leie den ut. Men nå har jeg hørt at de er andre regler når man leier ut en boenhet man ikke bor i selv. Da tenker jeg i forhold til skatt osv. Noen som vet hva disse reglene går ut på og hva de vil ha og si for meg i min situasjon?
Rosalie Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Du må betale skatt av leieinntektene. Fra skatteetaten.no: Regnskapslikning gjennomføres ved at fradragsberettigede faktiske driftsutgifter (for eksempel forsikring, festeavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter og vedlikehold) trekkes fra sum faktiske utleieinntekter. Det er denne nettoinntekten som blir skattlagt ved regnskapslikning. Nettoinntekten skattlegges som kapitalinntekt med 28 prosent.) http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...5#kapitteltekst
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Du må betale skatt av leieinntektene. Fra skatteetaten.no: Regnskapslikning gjennomføres ved at fradragsberettigede faktiske driftsutgifter (for eksempel forsikring, festeavgift, eiendomsskatt, kommunale avgifter og vedlikehold) trekkes fra sum faktiske utleieinntekter. Det er denne nettoinntekten som blir skattlagt ved regnskapslikning. Nettoinntekten skattlegges som kapitalinntekt med 28 prosent.) http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...5#kapitteltekst Men er det ikke noe som sier at hvis man leier ut i mindre enn et år, så slipper man å betale skatt? Er det andre ting man må tenke på i forbindelse med utleie av boligen sin?
Rosalie Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Men er det ikke noe som sier at hvis man leier ut i mindre enn et år, så slipper man å betale skatt? Er det andre ting man må tenke på i forbindelse med utleie av boligen sin? Nei, det er slutt på bestemmelsen om opptil et halvt år utleie som skattefritt. Jeg har aldri leid ut egen leilighet selv, så resten kan jeg ikke svare på. Annet enn at det naturligvis er viktig å ha kontrakten i orden og å kunne Husleieloven.
Eliza Doalot Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Er det andre ting man må tenke på i forbindelse med utleie av boligen sin? Det er ikke direkte relatert til utleie, men det er greit å huske på at ved salg må du skatte av en eventuell gevinst dersom du ikke har bodd i boligen det siste året (tilsvarende får du fradrag for tap).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå