Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Vi er studenter og bor i et studenthjem fra studentsamskipnaden. Her får man gratis kanal og internettpakke inkuldert i leien, og det synes jeg er kjempegreit. Men for kjæresten min er ikke internetthastigheten rask nok og det er ikke nok kanaler. Så han vil kjøpe nytt abonnement med raskere nett og flere kanaler. Jeg synes det er totalt unødvendig, og syns vi har nok andre ting å bruke pengene på. Problemet er at hvis han absolutt ønsker å kjøpe dette, da må vel jeg og betale halvparten siden jeg også bruker internetten (Tv ser jeg ikke så mye på, og blir nok ikke å bruke de kanalene han ønsker å bestille) Hvordan blir dette, noen som har et forslag?
Gjest Gjest_November_* Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Hvis han vil ha noe bedre enn det dere får inkludert i leien, så får han også betale for dette. Det blir jo helt feil hvis du skal betale for noe du ikke har behov for eller vil ha.
Gjest Marlo Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Om han velger å kjøpe dette til tross for at du ikke vil ha det, så er det vel strengt tatt han som skal betale for det, mener nå jeg iallefall. Men jeg kan godt forstå han ang raskere internett om han driver med det samme som meg på nettet. Da går det ikke med "bare så vidt man kan surfe" nett.
Zealuu Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Jeg ser du lar være å nevne noe om den faktiske kapasiteten på nettløsningen dere har per i dag. Det finnes en rekke gode tilbud på høyhastighetsnett hvor man sier fra seg et eller annet arcane eller godtar et eller annet ubetydelig tillegg (oh noes du får gratis bredbåndstelefon hvis du går med på å få billigere, men raskere nett ... ?).
Gjest Supermimz Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Om du ikke vil kjøpe dette sammen med ham, så synest jeg du skal stå på ditt.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Jeg ser du lar være å nevne noe om den faktiske kapasiteten på nettløsningen dere har per i dag. Det finnes en rekke gode tilbud på høyhastighetsnett hvor man sier fra seg et eller annet arcane eller godtar et eller annet ubetydelig tillegg (oh noes du får gratis bredbåndstelefon hvis du går med på å få billigere, men raskere nett ... ?). Jeg vet ikke hvilken kapasitet nettløsningen vi har her er,poenget er bare at den følger med husleia. For mitt bruk fungerer det utmerket med den hastigheten det er nå, men som noen andre sier her, at han bruker internett til litt mer enn surfing så han ønsker også derfor høyere hastighet. Ellers takk for innspill dere, jeg skal ta det opp med ham og høre om han synes det høres fair ut at han betaler dette selv.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Hvis det er han som vil ha det, så betaler han.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Hos oss har vi alltid gjort det sånn at den som vil ha betaler, når det er noe som er uinteressant for den andre. Når det gjelder sånne type ting da, hvis den ene insisterer på at han ville levd på first price-makaroni og intet annet så er det jo ikke greit at den andre betaler all maten.
Gjest Heidie Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Jeg har aldri skjønt meg på samboere uten felles økonomi. Virker så kjipt å samle på matkvitteringer og gjøre opp for hver krone "Det var du som ville ha den yoghurten, så den kan du betale for. Også drakk jeg mest av juicen, så den kan jeg betale 2/3 av..."
Renesmee Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Her er det jo ikke snakk om juice og yoghurt da, men at den ene vil ha raskere internett pga hobby. Hvis jeg plutselig finner ut at jeg vil begynne med scrapbooking, forventer jeg ikke at samboer skal betale halvparten av utgiftene til min nye hobby. Dersom ts sin samboer har en hobby som krever raskere internett synes jeg ikke det er noe i veien for at han kan få dette, dersom han betaler det det koster
Gjest Heidie Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Det er klart, jeg bare skjønner ikke hvorfor det spiller noen rolle hvem som betaler for internettet, fordi jeg skjønner ikke at folk gidder å bo sammen uten å ha felles økonomi
Renesmee Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Det kan være mange årsaker til at folk har det slik de har det. Dersom det funker for de, er det jo det som fungerer best Jeg har full forståelse for at noen velger å ha delvis felles økonomi, hvorfor noen har delt økonomi og hvorfor noen har fullstendig felles økonomi - vi er jo alle forskjellige
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Det er klart, jeg bare skjønner ikke hvorfor det spiller noen rolle hvem som betaler for internettet, fordi jeg skjønner ikke at folk gidder å bo sammen uten å ha felles økonomi Når man er student er det gjerne begrenset hvor mye penger en har å bruke, og da er det fint å kunne bestemme hvor store fellesutgifter en ønsker å ha/bidra på. Noen hundrelapper til og fra betyr endel for forbruket. Om man kan kjøpe seg en sixpack øl eller et plagg eller gå på konsert, eller sitte hjemme og ha raskt internett... Dessuten er det ikke sikkert man har vært samboere så lenge For meg er det nok at vi deler på det som er nødvendig, felles og som vi er enige om, vi har også endel utgifter "hver for oss" fordi noen ting bare interesserer den ene eller andre av oss. Skal vi gjøre noe sammen utover det, som å reise eller dra på restaurant, betaler vi litt om hverandre, men etter evne. Vi regner jo aldri på om den ene drikker mer av juicen eller har kjøpt tre druer mer enn den andre, selv om vi handler mat fra hver vår konto kunne vi like gjerne hatt en nokså generøs konto til fellesutgifter. Du trenger ikke skjønne det, men jeg kan berolige deg med at det ikke er kjipt for forholdet vårt. Derimot levde broren min i endel år sammen med ei som tjente 1/2-parten av ham og brukte 3/4 av totalen. Det fungerte underveis. Da hun flyttet og tok med seg halvparten (med noen hint om å få en del av arven hans, de fineste eller mest verdifulle tingene og i tillegg fiksing på omsorgsavtalen for barnet slik at hun skulle få dobbel barnetrygd og bidragspenger selv om de hadde 50/50-deling...blant annet), var det ikke like trivelig. Ikke hadde de sparepenger heller, fordi forbruket hennes hadde vært såpass høyt (og for skams skyld; det var aldri rot i økonomien og det var heller et "normalt til litt vel høyt" enn "sykelig" nivå på forbruket). Mens for mange andre fungerer det selvfølgelig problemfritt både før og etter brudd om man har fellesøkonomi. Grunnregelen for økonomi i et parforhold er ikke at felles er best eller separat er best, men at man finner en løsning begge synes fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #14 Skrevet 16. november 2009 glemte å skrive ferdig det første avsnittet, men hvis man ikke har vært samboere så lenge er det ofte fornuftig å ikke ha full fellesøkonomi før en kjenner hverandres vaner. Man kan faktisk bli lurt og utnyttet av folk som ellers er kjempesøte og hyggelige, men som ikke har snøring på penger.
Harlekin Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Det er klart, jeg bare skjønner ikke hvorfor det spiller noen rolle hvem som betaler for internettet, fordi jeg skjønner ikke at folk gidder å bo sammen uten å ha felles økonomi Vi har så ulike prioriteringer av hva vi synes vi må ha, at vi ville ha kranglet om hva vi skulle og ikke skulle kjøpt. Vi deler faste utgifter likt, resten er våre egne penger. Men for oss spiller det ingen rolle hvem som betaler for mat, for vi regner med akkurat det gjevner ut. Men jeg trenger ikke å betale for den nye PC-en og tobakken han mener han MÅ ha, og vice versa. Nå er det forøvrig bra at vi har delt økonomi, for han har litt problemer med økonomien nå, og da er det min inntekt som "bærer familien". Andre ganger kan det være motsatt. For oss er separat økonomi det beste.
Gjest TS Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 Vi er som sagt studenter og har ikke allverdens å rutte med, det å velge selv hva hundrelappene brukes til er greit fordi det i min situasjon som student er en del penger. Kjæresten min kunne for alt i verden ikke tenke seg delt økonomi heller, hverken nå eller senere. Han tjener mer enn meg på sidejobben og har et mye høyere forbruksnivå. Hvis min økonomi skulle blitt brukt til å kjøpe en impuls playstation 3 til 6000,- så hadde jeg ikke hatt noe penger igjen. Han lever mer fra dag til dag, mens jeg prøver å planlegge øknomien fordi jeg ikke ønsker perioder der jeg har null penger.
Gjest regine ii Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 Vi er som sagt studenter og har ikke allverdens å rutte med, det å velge selv hva hundrelappene brukes til er greit fordi det i min situasjon som student er en del penger. Kjæresten min kunne for alt i verden ikke tenke seg delt økonomi heller, hverken nå eller senere. Han tjener mer enn meg på sidejobben og har et mye høyere forbruksnivå. Hvis min økonomi skulle blitt brukt til å kjøpe en impuls playstation 3 til 6000,- så hadde jeg ikke hatt noe penger igjen. Han lever mer fra dag til dag, mens jeg prøver å planlegge øknomien fordi jeg ikke ønsker perioder der jeg har null penger. Og da vil jeg definitivt mene at HAN får betale om det er HAN som ønsker seg raskere internett. Du sier at din økonomi er dårligere enn hans, HAN sier han absolutt ikke er villig til noen felles økonomi, og da må du kunne stå på at dette er en utgift som ikke du skal ta del i.
Gjest Distiller Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 Hvis han vil ha så får han betale, vil jeg si...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå