Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, da har jeg omsider kommet til enighet med meg selv; og jeg HAR blitt bitt av lesebasillen, og det passer jo bra nå som kveldene er mørke, og mesteparten av dagen fåregår inne og i sofaen under teppet. Mamma har alltid rådet meg til å lese bøker, MASSE bøker, og i frykt over å miste min indre bokorm, så kanskje du kan hjelpe meg litt?

Greia er nemlig at det skal litt til for at jeg faktisk blir interessert nok i en bok til at jeg orker å fullføre den, og krim er liksom ikke helt min greie. Jeg har vært på biblioteket uttallige ganger for å søke hjelp til bokvalg uten særlig hell... det er ikke lenge siden jeg pløyde gjennom hele Twilightsagaen som jeg likte i overraskende godt, og har derfor også lest "The Host" av samme forfatter, som også var veldig bra.

Er det noen der ute som har tips til andre gode/liknende bøker som kanskje kan falle i smak? Jeg er litt inne på en fantasy/ fiction/ supernatural sti nå, og leser gjerne engelsk såvel som norsk. Greia er uansett at boka ikke må bli altfor avansert, men leser heller ikke barnebøker, om der gir noen mening. Som nevt tidligere helst ikke krim, men gjerne en bok som fanger interesse, er vanskelig å legge fra seg, og som ikke er for kort. Mulig jeg er kravstor her nå, men alle boktips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min standardanbefaling til alle som liker fantasy er A Song of Ice and Fire - første boken i serien heter A Game of Thrones, finnes sikkert på biblioteket (hvis ikke koster pocketutgaven 99,- eller noe). Det kan være den krasjer litt med "ikke for komplisert"-kriteriet ditt, men lesverdig er den likevel. Ikke oversatt til norsk så vidt meg bekjent.

Når du skriver "fantasy/fiction/supernatural", så regner jeg med at "fiction" i midten der skal være science-fiction? Per definisjon er alle romaner fiction, fiction vil bare si en oppdiktet historie - enten den er realistisk eller ikke. I den kategorien tror jeg Ender's Game (Enders Spill på norsk) passer inn i alle kriteriene dine. Evig aktuell og veldig godt skrevet sci-fi.

Ellers kan jo vampyr/southern mystery-bøkene til Charlaine Harris være noe - ekstra greit hvis du allerede liker True Blood. Et litt mer aparte alternativ er Night Watch-tetralogien. De er russiske av opphav, så jeg tror ikke det finnes norske oversettelser enda.

Skrevet
Min standardanbefaling til alle som liker fantasy er A Song of Ice and Fire - første boken i serien heter A Game of Thrones, finnes sikkert på biblioteket (hvis ikke koster pocketutgaven 99,- eller noe). Det kan være den krasjer litt med "ikke for komplisert"-kriteriet ditt, men lesverdig er den likevel. Ikke oversatt til norsk så vidt meg bekjent.

Når du skriver "fantasy/fiction/supernatural", så regner jeg med at "fiction" i midten der skal være science-fiction? Per definisjon er alle romaner fiction, fiction vil bare si en oppdiktet historie - enten den er realistisk eller ikke. I den kategorien tror jeg Ender's Game (Enders Spill på norsk) passer inn i alle kriteriene dine. Evig aktuell og veldig godt skrevet sci-fi.

Ellers kan jo vampyr/southern mystery-bøkene til Charlaine Harris være noe - ekstra greit hvis du allerede liker True Blood. Et litt mer aparte alternativ er Night Watch-tetralogien. De er russiske av opphav, så jeg tror ikke det finnes norske oversettelser enda.

Supert, tusen takk!Dette var et veldig godt og utfyllende svar. Jeg er litt usikker på sjangre o.l., men det var da enda godt at jeg allikevel klarte å gjøre meg forstått, og i tillegg lærte meg noe nytt!

Skrevet

Oj, det skal litt til for at du blir interessert i en bok, og så klarte du å lese The Host? Synes den var utrolig kjedelig de første 50-100 sidene ;) Men det var jo for all del ei bra bok.

Jeg leser for tiden Trudi Canavan. Black Magician-trilogien (The magician's guild, the novice og the black magician) er ganske spennende. Hun skriver ikke så veldig ulikt Stephenie Meyer, så jeg synes du burde prøve dem.

A Song of Ice and Fire er jo fantastisk, men ikke så veldig lettlest. Mange rare ord..

Ellers kunne du jo prøve Dan Brown sine bøker som slekter på sjangeren du liker, men som er litt mer voksen. Engler og demoner av Dan Brown er muligens den beste boka jeg har lest, etter Lord of the rings :)

Skrevet

Så sant, så sant, "The Host" gav meg ikke akkurat magesug de første kapitlene, men det vasr vel i mangel på noe å lese på at jeg begynte å lese den. Pluss at jeg liker godt Stephenies språk og skildring (selvom det kan bli litt mye der og til tider) Men forfatteren Trudi Canavan høres veldig interessant ut! Mange takk :)

Skrevet

Jeg må bare henge meg på Sookie Stackhouse serien av Charlaine Harris. Det er ikke noen dype bøker akkurat, men slik jeg forstår det var det det du var ute etter. :fnise: De er rett og slett gøyale å lese, i tillegg til at de er lettleste.

Ellers kan jeg anbefale Codex Alera av Jim Butcher - en helt fantastisk fantasy-serie (første boken heter Furies of Calderon, tror ikke de er oversatt til norsk...) som bare suger tak i deg. Tror jeg leste 4 bøker på to uker eller noe. :sjenert:

• 3 uker senere...
Skrevet

Har du lest noen middelalderbøker?

Disse bøkene har setting i middelalderen, og er fulle av spenning:

Ken Folletts bøker Pillars of the Earth og oppfølgeren World Without End er tykke bøker, men veldig spennende, så det gjør ikke noe at de er lange.

Ellers har jeg også lest en mindre kjent trilogi av Maria V. Snyder:

Poison Study, Magic Study og Fire Study. Også satt i middelalderen, i et fiktivt land. Det ligger utdrag her.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Henger meg på Trudi Canavan, likte veldig godt bøkene hennes. Både Black Magician-triologien og boka som ble utgitt etter men handlinga er lagt før triologien ;)

Ellers leser jeg nå "The Historian" av Elizabeth Kosstova, veldig bra bok. Satt i den virkelig verden, men med "overnaturlige" elementer. Lenge siden jeg har blitt så dratt inn i en bok :)

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Jeg har nettopp lest Vindens sønn, av Henning Mankell. Absolutt en bok til ettertanke.

Har nå tenkt å lese Sverdet og korset, av Ken Follett. Liker Ken Follett, og kan fint anbefale bøkene hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...