Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at sambo har rundt 500.000 i forbruksgjeld og inkasosaker som jeg ikke har hatt den minste aning om :tristbla:

Klarer ikke forstå hvordan han har klart holde det skjult, men vi arlevd som normalt, og jeg har ikke hatt noen grunn til å ane ugler i mosen i det hele tatt.

Jeg er mest fristet tilå forlate ham, men vi har to små barn,så er ikke bare å pakke sakene å dra.....

MEn det jeg lurer på er, er jeg anvsralig for noe av den gjelda han har opparbeidet seg?? (utenom at det naturligvis går ut over meg og barna når bilen blir tatt, tv og nett blir stengt, osv... :tristbla: )

Alt har kommet etter vikjøpte huset, for da hadde han ingenting på seg..

Jeg er egentlig i sjokk enda, sitter her med barna og ønsker mest å kaste hodet over doskåla...

Klarer ikke tenke klart idet hele tatt, jeg har selv såvidt fått purringer, så aner ikkke hva dette går ut på og hva som skjer fremover...

Hjelp med råd noen?? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leo her er flink med sånt. :) Spør henne.

Gjest Har opplevd det samme
Skrevet
Har nettopp funnet ut at sambo har rundt 500.000 i forbruksgjeld og inkasosaker som jeg ikke har hatt den minste aning om :tristbla:

Klarer ikke forstå hvordan han har klart holde det skjult, men vi arlevd som normalt, og jeg har ikke hatt noen grunn til å ane ugler i mosen i det hele tatt.

Jeg er mest fristet tilå forlate ham, men vi har to små barn,så er ikke bare å pakke sakene å dra.....

MEn det jeg lurer på er, er jeg anvsralig for noe av den gjelda han har opparbeidet seg?? (utenom at det naturligvis går ut over meg og barna når bilen blir tatt, tv og nett blir stengt, osv... :tristbla: )

Jeg er egentlig i sjokk enda, sitter her med barna og ønsker mest å kaste hodet over doskåla...

Klarer ikke tenke klart idet hele tatt, jeg har selv såvidt fått purringer, så aner ikkke hva dette går ut på og hva som skjer fremover...

Hadde en selv i samme situasjon,men jeg tok det tyngste valget å ba han flytte for å ordne ut i dette.Vi har 3 små barn.Hele situasjonen her endte med at jeg er alenemor,desverre.Bare pga økonomiske problemer hos den andre parten.Så jeg forstår meget godt din situasjon.Det er ikke lett.

Ønsker dere lykke til og håper dere finner ut av dette.

Skrevet

Du er ikke ansvarlig for hans gjeld.

Men dersom dere eier huset sammen, eller evt han eier hele, kan hans kreditorer gå til tvangssalg av huset. Da vil du evt få utbetalt din andel av salgssummen etter eierandel. Du har også forkjøpsrett på ellers like vilkår som sameier.

Gjest Gjest_lillemy_*
Skrevet

Elsker du han ikke lenger? skal du forlate han pga penger? Hva med å dra til en økonomisk rådgiver å finne ut hvordan dere kan løse dette? Er det psykologiske aspekter som spiller innpå det at han har greid å skaffe seg så mye lån? Kan ikke tro at du er så lett villig tilå gå fra han og ditt første tankegang er "hvordan vil dette påvirke meg"?

Har han fortalt deg hvorfor dette har skjedd? Har han jobb? Har han lært fra sine feil? Er han villig til å starte på nytt om dere kunne ha blitt kvitt dette? Har du jobb?

Er du villig til å hjelpe han?

Jeg blir sjokkert at du tenker på å kaste ut faren til dine unger uten å vurdere å gå dypere i saken.

Skrevet
Elsker du han ikke lenger? skal du forlate han pga penger? Hva med å dra til en økonomisk rådgiver å finne ut hvordan dere kan løse dette? Er det psykologiske aspekter som spiller innpå det at han har greid å skaffe seg så mye lån? Kan ikke tro at du er så lett villig tilå gå fra han og ditt første tankegang er "hvordan vil dette påvirke meg"?

Har han fortalt deg hvorfor dette har skjedd? Har han jobb? Har han lært fra sine feil? Er han villig til å starte på nytt om dere kunne ha blitt kvitt dette? Har du jobb?

Jeg blir sjokkert at du tenker på å kaste ut faren til dine unger uten å vurdere å gå dypere i saken.

Helt enig.

Slutt å kaste opp, og prøv heller å tenke på hvor dere skal henvende dere for å få hjelp. Det kommer en tøff tid, men det ordner seg til slutt. Det er jeg sikker på.

Gjest Supermimz
Skrevet

Det dere kan gjøre er jo å selge huset, kjøpe noe mindre og bruke overskuddet på å betale ned gjelden hans..Utrolig surt, og spesielt siden dere har barn, barn trenger jo plass. Jeg lurer på hva din mann tenker om dette egentlig? Har han noen forslag til løsninger ?

Skrevet

Dette stikker nok dypere enn penger. Når noen du elsker går bak ryggen din og f.eks. bygger seg opp mye gjeld, så handler det om svik. Han setter på denne måten sin familie i en utrygg situasjon, noe som vil være en stor belastning.

Søk hjelp hos rådgivere, ikke sitt med dette alene. Finn ut hvorfor han følte han måtte gå bak ryggen din, i stdet for å la detet være en felles avgjørelse. På hvilket grunnlag har han lånt penger?

Skrevet

du er ike ansvarlig for hans personlige gjeld. Det er heller ikke ektefeller.

Det erjo et svik da, spiller han bort pengene?

Hvordan kan han klart dete uten at du har oppdaget det med økonomien? En sånn stor sum i forbrukslån krever jo en del bet i mnd

Skrevet

JEg føler meg såret, sviktet og ført bak lyset, hvorfor skal jeg ha ett ansvarfor å holde familien samlet når han drar hele familien ned i grøfta?

Siden vi ikke er gift, og alle gjeld står på han - kan jeg ved å flytte fra ham kunne gi meg selv og barna ett normalt liv med penger til mat og klær :frown:

Har sett over hva vi har at utgifter og inntekter nå når halvparten av lønna hans blir tvangstrukket.

Vi kutter absolutt ALT, men kommer ikke i pluss.... Vurderer sterkt å si opp barnehageplassen frem til jeg er ferdig i permisjon, men sitter fortsatt igjen med for lite penger...

KJenner at jeg blir irritert... her har jeg min lønn, men den går bort fordi HAN har rota det til :tristbla:

Noen som vet hvor mye vi skal sitte igjen med til mat i mnd?? Vi har gått ned til 1500 for 2 voksne og to barn...

Må prøve å få tvangstrekket til å bli litt mindre, synes halvparten er mye når han er hovedforsørger (vi er begge i 100% jobb, men jeg er i fødselpermisjonmed 80% lønn)

Gjest Feit Sau
Skrevet

Føler med deg!

Er det namsmannen som trekker han i lønn? I så fall må han klage på det store trekket til Namsmannen.

Bare be han ta kontakt så fort som mulig for slikt kan ta litt tid. Dere må levere inn lønnslipper for siste 3 mnd og ellers det namsmannen krever av dokumentasjon, han får en liste hvis han tar kontakt.

Dere har krav på å beholde nok penger til bo-utgifter, mat, klær, barnehage og et rimelig forbruk. De vil legge din inntekt også til grunn for hans trekk siden dere er samboere med felles barn, og siden du er i permisjon med 80 % lønn er det viktig at du får dokumentert dette.

Skulle det gå så langt som til tvangssalg av hus og bil blir saken en annen, men siden de har ilagt han påleggstrekk på lønna kan det jo tyde på at kreditorene er fornøyd med det foreløpig.

Hvis det "kun" er snakk om forbrukslån og ikke lån med pant i noe dere eier sammen vil jeg tro at dette lar seg løse uten at dere trenger å flytte fra hus og hjem. Han bør ta kontakt med en rådgiver i kommunen eller hos NAV å prøve å få til en ordning med kreditorene, det er verdt et forsøk ihvertfall.

Det blir nok tøffe tider, men dette kan ordne seg. Hvis han er en bra mann ellers så ville jeg gitt ham en sjanse til å ordne opp ihvertfall. Han trenger sikkert hjelp og kanskje er det enklere for han å snakke med noen andre enn deg om dette?

"Klem".

Gjest strykebrett
Skrevet

Som flere andre her sier: du kan ikke stilles ansvarlig for hans gjeld.

Hvis jeg var deg ville jeg nok først tatt en avgjørelse på om jeg kunne fortsette å leve sammen med denne mannen. Dersom du finner ut at du sil tilgi å gå videre mp du få fullt innsyn i økonomien hans og deretter søke økonomisk rådgivning. Kommunene skal tilby slik rådgivning, ellers tror jeg gjeldsofferalliansen kanskje kan hjelpe.

Dersom du bestemmer deg for at du ikke kan leve med han lenger må du se på alternativkostnadene ved å leve for deg selv, samt hva du kan få i stønader og så videre.

Et tredje alternativ er å flytte fra hverandre til den økonomiske situasjonen har bedret seg, dersom dette er det du kommer best ut av. Alt dette avhenger selvfølgelig av månedtlige inntekter og utgifter på hver av dere sammen eller hver for seg.

Skrevet

Det er greit nok at hun etter loven ikke kan stilles ansvarlig for den gjeld han har opparbeidet seg, men når man lever sammen så blir praksis noe annet likevel. For når han har så mange tvangstrekk så blir det jo hennes lønn de lever av, og de lever derved mye trangere enn før han satte seg i denne gjelden. Man lever sammen og deler på utgiftene, og på den måten blir hun jo likevel på en måte ansvarlig i den forstand at hun gjør sitt for å få dagliglivets utgifter til å gå rundt.

Det er veldig slitsomt å leve sammen med økonomiske rotehuer, å jobbe og være sparsommelig med egne utgifter og likevel oppleve at alle pengene dine forsvinner ut i det blå pga. en økonomisk rotekopp. Og det er en sannhet i "Når krybba er tom bites hestene".

Skrevet
Som flere andre her sier: du kan ikke stilles ansvarlig for hans gjeld.

Hvis jeg var deg ville jeg nok først tatt en avgjørelse på om jeg kunne fortsette å leve sammen med denne mannen. Dersom du finner ut at du sil tilgi å gå videre mp du få fullt innsyn i økonomien hans og deretter søke økonomisk rådgivning. Kommunene skal tilby slik rådgivning, ellers tror jeg gjeldsofferalliansen kanskje kan hjelpe.

Dersom du bestemmer deg for at du ikke kan leve med han lenger må du se på alternativkostnadene ved å leve for deg selv, samt hva du kan få i stønader og så videre.

Et tredje alternativ er å flytte fra hverandre til den økonomiske situasjonen har bedret seg, dersom dette er det du kommer best ut av. Alt dette avhenger selvfølgelig av månedtlige inntekter og utgifter på hver av dere sammen eller hver for seg.

Flott innlegg :)

Her må du bare ta et valg, ts, om du skal orke å "bruke av deg selv" for å støtte opp under et slikt enormt svik. Denne mannen trenger å lære seg ansvar for penger, og det lærer han ikke om du betaler for han.

Synes rådet om økonomisk rådgivning er utrolig bra. Du må ikke finne på å prøve å finne ut av alt dette alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...