Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Mangler showlinjene svært mye av rasens tidligere bruksegenskaper som vaktinstinkt , søkslyst ,arbeidslyst ,beskyttelsesinstinkt o.l ? Hvordan syns du scæfer avlen er blitt i dag ? - fornøyd med din moderne schæfer eller ikke å hvorfor ? , å hva syns du burde blitt bedre med rasen ang. instinkter og adferd ? All Schæferavl skal fra gammelt av ivareta rasens brukshundegenskaper først og fremst som viktigere enn utstillingseksteriør ifølge han som laget rasen . Hvor og hvem avler frem Schæfere i dag med rett rygglinje og brukshundegenskapene intakt ? Noen som vet ? Jeg syns de amerikanske og engelske showline schæferhundene har ødelagt og dominert avlen også i europa - pga den bratte hellende rygg og den svake bakpart rasen har fått i dag , sammenlignet med i gode gamle dager .Hvor finnes oppdrettere som avler frem den gamle sunne chæferen i dag ?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Du burde lese denne linken, ta ihvertfall en titt på de tre forskjellige typene nederst, de er så forkjellige ta de burde ikke lenger regnes som samme rase, om en Spisshund er Japansk når den er hvit, Finsk når den er svart og Pomerianer når den er brun så burde ikke arbeidlinje og showlinje regnes som samme rase. http://www.klgsd.com/Different%20Types%20o...20Shepherds.htm Synes synd på Amerikaneren, den ser ut til å ha noe problem med å stå. Om du ønsker deg en arbeidslinje hund så finnes det flere til salgt under navn som "personal protection dog", de høres ut som håndvåpen og du burde kanskje tenke over det som et tegn på ansvaret du påtar deg med å anskaffe en ekte arbeidshund som kan sic kommandoen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Du burde lese denne linken, ta ihvertfall en titt på de tre forskjellige typene nederst, de er så forkjellige ta de burde ikke lenger regnes som samme rase, om en Spisshund er Japansk når den er hvit, Finsk når den er svart og Pomerianer når den er brun så burde ikke arbeidlinje og showlinje regnes som samme rase. http://www.klgsd.com/Different%20Types%20o...20Shepherds.htm Synes synd på Amerikaneren, den ser ut til å ha noe problem med å stå. Om du ønsker deg en arbeidslinje hund så finnes det flere til salgt under navn som "personal protection dog", de høres ut som håndvåpen og du burde kanskje tenke over det som et tegn på ansvaret du påtar deg med å anskaffe en ekte arbeidshund som kan sic kommandoen. Syns også synd på den amerikanske showline typen . Helt unaturlig og helseskadelig bakstilling , stakkars forkrøplede hund .Ser virkelig ut som den har problemer med å stå !
Gjest Glør Skrevet 17. november 2009 #4 Skrevet 17. november 2009 De siste åra har jeg sett stadig flere scæfere med rett bakpart, så mitt inntrykk er at den trenden heldigvis er på vei ut. Kontakt raseklubben, så får du no mer info om det.
Troyamin Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Jeg har vært heldig og møtt på denne oppdretteren. Ho har hvertfall overbevist meg om hvilken type schäfer som er den beste
julieh81 Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Jeg kjenner flere med schäfer hunder, det er ikke noen nybegynner hund!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Jeg kjenner flere med schäfer hunder, det er ikke noen nybegynner hund! Det kan det vel være om eier er motivert og innstilt på å ha et aktivt liv med hund.. Jeg har også vært førstegangs hundeeier, og det med en stor Schäfer hannhund. Han skapte mange utfordringer men det var utrolig moro. Å jeg har bare fortsatt Takk for at du nevnte siden min "troyamin" veldig hyggelig Hilsen www.skuggevik.net
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå