Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Meg og samboeren har gått fra hverandre. Vi sitter med en 2 år gammel leilighet som vi kjøpte for 1,850 000 ,- Lånet er delt 50/50 . Den nye taksten kom på 1,900 000,- . Han har lyst å sitte med leiligheten, hvordan er da vanlig praksis i forhold til lån? Må han kjøpe meg ut? Hvordan blir i såfall det?
Gjest Vettel Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Han kjøper deg ut, med mellomlegget mellom lån og antatt prisvurdering. Siden verdien er økt så skal du ha halve mellomlegget.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Det vil da si 25 000,- ? Hva med det vi har betalt på lånet? må han tilbakebetale halvparten til meg? Han mener at dersom han skal overta, overtar han lånet UTEN å kjøpe meg ut. For dersom vi velger å selge vil jeg gå i null eller tap, for si at vi får 1 900 000 for den, må vi betale megler ca 50 000,-, da står vi igjen med 1 850 000,- som var det vi kjøpte den for.
Gjest regine ii Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Han må selvsagt kjøpe deg ut. Lånet er vel noe nedbetalt, ergo skal du også "tjene" på dette. I tillegg kan det jo være et overskudd ved salg, som også du skulle hatt en andel av. Hvordan føler du det om han "får" leiligheten (og lånet) og selger om et år, og tjener f.eks. 100 000 på det? Er det ok? Jeg ville tatt kontakt med noen som kan dette, rådgiver i banken, jurist el. Ikke bare gå med på noe han sier, uten å sjekke det ordentlig (et spørsmål på her på KG er IKKE å sjekke ordentlig!) Du skal jo ikke sitte igjen med ingenting mens han har leilighet? (og forsåvidt masse gjeld, er det sikkert at banken godtar at han skal stå alene for lånet?)
Shade Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Det er jo bare tull! Selvfølgelig skal han kjøpe deg ut! Det høres ut som om ham prøver å lure deg her.. Hvor stort er lånet på leiligheten nå? (Altså hvor mye har dere betalt?)
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Han vil tjene på å overta uten å kjøpe deg ut, siden dere allerede har betalt ned noe på lånet. Det vil jeg ikke anbefale deg å godta.
Gjest regine ii Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 En ting til: Dere har kanksje fått "førstehjemslån" eller noe sånt for å kjøpe leilighet? I såfall så har du også "brukt opp" den muligheten framover, og mens han da sitter med leilighet har du ingenting igjen for det.....
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Meg og samboeren har gått fra hverandre. Vi sitter med en 2 år gammel leilighet som vi kjøpte for 1,850 000 ,- Lånet er delt 50/50 . Den nye taksten kom på 1,900 000,- . Han har lyst å sitte med leiligheten, hvordan er da vanlig praksis i forhold til lån? Må han kjøpe meg ut? Hvordan blir i såfall det? Taksten er x kr,men det er ikke sikkert markedet er villig til å betale den summen. Jeg har en boig som er taksert til 2.2 mill,men nå er ikke markedet vilig til å betale det for denne bolig. Du kan kreve at dere legger ut boligen for salg,så får dere sett hva markedet er villig til å betale. La oss si at bud er på 1.7 mill,hva sier du da? Da blir det minus, er du villig til å dele tapet? Dere har sikkert betalt en del på to år,men husk det er mye renter i den summen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå