Gjest I tvil Skrevet 16. november 2009 #1 Skrevet 16. november 2009 Hei! Jeg har en drøm om å bli lærer, men er så utrolig dårlig i matte. Jeg fikk så vidt 3 etter å ha strøket to ganger tidligere. Enda så mye jeg pugger får jeg det ikke inn. I andre fag er jeg over gjennomsnittet god. Hvordan kan jeg bli lærer uten matte? Med bachelor+pedagogikk i blir man vel lite allsidig og får kun undervise i få fag? Jeg må ha full stilling. Jeg har lurt på å ta årstudium i samfunnsfag, ungdomssosiologi og engelsk + et år med pedagogikk.. Er dette dumt? Jeg kunne ikke tenke meg å bli lærer i norsk.
Gjest Heidie Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Hvis du vil bli allmennlærer så er det ikke så mye matte du må igjennom altså. Det er bare en eksamen (hvis jeg ikke tar heeelt feil), og den er ikke så vanskelig. Du skulle nok hatt sjans til å stå, kravene er ikke så høye, det er ungdomsskolematte man skal kunne for å bli allmennlærer
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 TS her. Så man greier det fint om man har 3? Føler i grunn ikke at jeg fortjente den karakteren, jeg svarte bare på noen få oppgaver (de jeg kunne) på eksamen og hadde grådig flaks denne gangen. I grunn kan jeg ikke mer enn de gangene jeg strøk. Hvordan er det om man tar årstudium X 3 og deretter pedagogikk? Vil man få jobb med de fagene jeg kunne tenke meg å ta? Og hvilken tittel vil jeg eventuelt få?
Samantha Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Hvis du vil bli allmennlærer så er det ikke så mye matte du må igjennom altså. Det er bare en eksamen (hvis jeg ikke tar heeelt feil), og den er ikke så vanskelig. Du skulle nok hatt sjans til å stå, kravene er ikke så høye, det er ungdomsskolematte man skal kunne for å bli allmennlærer Det er vel 30 st.p og to eksamenar. Ein skriftleg og ein munnleg. Eg syns ikkje det var så lett, og eg er eikkje sååå dårlig i matte. Men har du 3 frå vidaregåande og jobbar ein god del med faget, så skal det gå fint.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Bare ikke bli mattelærer. Jeg hadde selv en mattelærer som ikke var særlig flink i matte og det var ikke gøy.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Tusen takk for alle svar! Jeg lurer på om jeg skal droppe allmennlærerutdannelsen. Det er som sagt bare flaks at jeg stod i matte og da er det dumt å begynne. Hva med andre veier å gå for å bli lærer?
Eveline86 Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Høsten 2010 skal vel lærerutdanningen endres, og som jeg har forstått kan man selv velge de fagene man vil undervise i. Man velger om man vil bli lærer fra 1-4 trinn eller lærer fra 5-10 trinn. Velger du det siste må du ha 60 studiepoeng i tre valgfrie fag som IKKE behøver å være matematikk. Velger du 1-4 trinn må du ha obligatoriske fag der matematikk inngår. Dette er min tolkning av stortingsmeldingen, og også min mulighet til å komme meg inn i læreryrket. Håper dette lagde mening... :gjeiper:
Gjest Vampen Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 Det er vel 30 st.p og to eksamenar. Ein skriftleg og ein munnleg. Eg syns ikkje det var så lett, og eg er eikkje sååå dårlig i matte. Men har du 3 frå vidaregåande og jobbar ein god del med faget, så skal det gå fint. Enig! Så langt har vi ikke gjort noe de driver med i grunnskolen, så at man bare må kunne pensumet til grunnskolen blir litt feil. Men som andre her påpeker, det blir endringer fra 2010, og da er ikke matte obligatorisk.
Zealuu Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 (endret) Du vil altså bli lærer, og ikke lektor? Du kan finne lektorstudier (integrerte masterprogrammer) som ikke inneholder så mye som en brøk, men spesialiserer deg innen to andre fagområder - velg ut i fra hva du er flink til/liker. Allmennlærerutdanningen vet jeg lite om, bortsett fra at det stemmer at de skal forandre opplegget til neste år. For min del er planen å begynne på lektorstudiet med master i nordisk høsten 2010, med historie som fag nummer to (norsk/historie-lærer). Endret 16. november 2009 av Zealuu
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Hvis du vil bli allmennlærer så er det ikke så mye matte du må igjennom altså. Det er bare en eksamen. Det stemmer Veldig enkelt, slev for den største tallvegrer ;-D
Supramundane Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Høsten 2010 skal vel lærerutdanningen endres, og som jeg har forstått kan man selv velge de fagene man vil undervise i. Man velger om man vil bli lærer fra 1-4 trinn eller lærer fra 5-10 trinn. Velger du det siste må du ha 60 studiepoeng i tre valgfrie fag som IKKE behøver å være matematikk. Velger du 1-4 trinn må du ha obligatoriske fag der matematikk inngår. Dette er min tolkning av stortingsmeldingen, og også min mulighet til å komme meg inn i læreryrket. Håper dette lagde mening... :gjeiper: Drar opp denne selv om jeg ser det er en stund siden dette ble skrevet. Er det ikke 1-7 eller 5-10 man kan velge mellom? Og ikke 1-4? Jeg vet ikke helt hvor jeg har den ideen fra, så det er godt mulig jeg tar feil altså.
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Det er ingen som bare ikke kan matte. Du må bare lese litt mer. Begynne fra scratch. Du får det til!
addict Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Det er ingen som bare ikke kan matte. Du må bare lese litt mer. Begynne fra scratch. Du får det til! Det er faktisk fullt mulig å ha talldysleksi på lik linje som å ha bokstavdysleksi. Da er det ikke bare-bare å pugge seg til mattekunnskaper hvis man ikke alltid forstår tallene
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 17. desember 2009 #14 Skrevet 17. desember 2009 Det er faktisk fullt mulig å ha talldysleksi på lik linje som å ha bokstavdysleksi. Da er det ikke bare-bare å pugge seg til mattekunnskaper hvis man ikke alltid forstår tallene Dyskalkuli finnes, ja. Faktum er likevel at de fleste som sier at de bare ikke kan matte, ikke har dyskalkuli, men bare ikke har møtt matematikk på en engasjerende måte som har motivert dem til arbeid med faget.
Gjest Vampen Skrevet 17. desember 2009 #15 Skrevet 17. desember 2009 Drar opp denne selv om jeg ser det er en stund siden dette ble skrevet. Er det ikke 1-7 eller 5-10 man kan velge mellom? Og ikke 1-4? Jeg vet ikke helt hvor jeg har den ideen fra, så det er godt mulig jeg tar feil altså. Jo. Grunnskolelærer er delt opp i 1-7 og 5-10.
Gjest Vampen Skrevet 17. desember 2009 #16 Skrevet 17. desember 2009 Hvis du vil bli allmennlærer så er det ikke så mye matte du må igjennom altså. Det er bare en eksamen (hvis jeg ikke tar heeelt feil), og den er ikke så vanskelig. Du skulle nok hatt sjans til å stå, kravene er ikke så høye, det er ungdomsskolematte man skal kunne for å bli allmennlærer Altså, jeg går Allmennlærer, og det er ikke 1 eksamen vi skal ta i matte, det er 3. I tillegg kommer obligatoriske oppgaver og prosjekter. Og det er ikke ungdomsskolematte. Vi skal jo gjerne kunne litt mer enn akkurat det de skal klare på ungdomsskolen.
Supramundane Skrevet 17. desember 2009 #17 Skrevet 17. desember 2009 Altså, jeg går Allmennlærer, og det er ikke 1 eksamen vi skal ta i matte, det er 3. I tillegg kommer obligatoriske oppgaver og prosjekter. Og det er ikke ungdomsskolematte. Vi skal jo gjerne kunne litt mer enn akkurat det de skal klare på ungdomsskolen. Gjelder dette dersom man velger retningen 1.-7. også? Det er vel nytt av til høsten, så du faller kanskje ikke inn under dette?
Gjest Vampen Skrevet 17. desember 2009 #18 Skrevet 17. desember 2009 (endret) Gjelder dette dersom man velger retningen 1.-7. også? Det er vel nytt av til høsten, så du faller kanskje ikke inn under dette? Jeg blir allmennlærer (1-10), ikke grunnskolelærer. Jeg er i et overgangskull. Vi har litt fra den gamle ordningen, og litt fra den nye. Men dette med obligatoriske fag, som matte, er nok fra den gamle. Men hvordan de legger det opp med grunnskoleordningen er jeg ikke sikker på. Jeg syntes alle sier forskjellige ting. Innlegget jeg svarte på nevnte forresten allmennlærer. Det er den gamle ordningen. Og der er det ikke bare 1 eksamen og enkel matte.. Om det er det andre steder har jeg begynt på feil skole, for det er ihvertfall ikke sånn vi har det. Endret 17. desember 2009 av Vampen
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 17. desember 2009 #20 Skrevet 17. desember 2009 Etter å ha lest alle innleggene her, må jeg si at jeg reagerer. Den norske skolen er dårlig nok, vi trenger ikke flere dårlige lærere! Jeg er helt for den finske modellen, problemet med Norge er at læreryrket ikke har noe status, dermed så kommer man lett inn på studiet. Alt for lett etter min mening. I Finland er det høye krav for å komme inn på lærerstudiet, dermed får man dyktige lærere, og iogmed høye krav, høy status, så har de godt betalt. Hva vi surrer med her i Norge forstår jeg ikke, men vi trenger ikke flere dårlige lærere, og når det her blir nevnt at en ikke er god i matte, vel da håper jeg at de det gjelder ikke kommer til å undervise i matte. TS her er jo dårlig i matte fordi hun hadde en lærer som ikke var hverken faglig dyktig eller hadde god pedagogisk fremgangsmåte. Det gjelder for fryktelig mange her i vårt lille rike. Synes det er skammelig. Jeg personlig møtte ikke en faglig meget dyktig, engasjerende og som var mildt sagt glad i faget sitt før jeg møtte norsk læreren på privatgymnas jeg gikk på. Jeg tror de fleste av oss har lignende erfaringer. Flott at dere vil bli lærere, for jeg synes at det er fryktelig skremmende at lærerstudiet i mange år har vært "default" studiet når man ikke kom inn noen annen plass. Men gjør en god jobb! Vær bevisst på det enorme ansvaret dere har som lærere! Det er dagens læreres feil at Norges elever ligger langt ned på lista når det gjelder de internationale prøvene. Kan ikke faget godt nok selv, og er ikke flinke på å lære bort faget. Dere må gjøre det bedre! Så gjør en god jobb!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå