Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt opp flere tråder om Tamiflu her, og finner ikke svar på det jeg lurer på..

Min eldste datter fikk påvist svineinfluensa på fredag. I går fikk datter nr 2 høy feber, vondt i hodet og kroppen....Det gikk på utover kvelden.. Jeg var sterkt i tvil om å starte med Tamiflu til henne, men siden eldstedatteren har vært veldig syk (ikke fått Tamiflu) og datter nr 2 alltid pleier å bli mye sykere - valgte jeg å gi henne en dose i går kveld.

I dag er hun påfallende mye bedre...Da er altså spørsmålet: skal jeg da fortsette med Tamiflu, eller kan jeg slutte å gi henne det? Lurer på om "evt. influensaen" kan blusse opp igjen, hvis jeg slutter å gi Tamiflu nå..

Noen som vet?

Kan selvsagt ringe legen, men de har mer enn nok tlf nå...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har søkt opp flere tråder om Tamiflu her, og finner ikke svar på det jeg lurer på..

Min eldste datter fikk påvist svineinfluensa på fredag. I går fikk datter nr 2 høy feber, vondt i hodet og kroppen....Det gikk på utover kvelden.. Jeg var sterkt i tvil om å starte med Tamiflu til henne, men siden eldstedatteren har vært veldig syk (ikke fått Tamiflu) og datter nr 2 alltid pleier å bli mye sykere - valgte jeg å gi henne en dose i går kveld.

I dag er hun påfallende mye bedre...Da er altså spørsmålet: skal jeg da fortsette med Tamiflu, eller kan jeg slutte å gi henne det? Lurer på om "evt. influensaen" kan blusse opp igjen, hvis jeg slutter å gi Tamiflu nå..

Noen som vet?

Kan selvsagt ringe legen, men de har mer enn nok tlf nå...

I pakningsvedlegget burde dette stå.. Men du skal selvfølgelig gi ferdig de 9 tbl du har igjen.. ellers så er sjansen stor for at dattern din blir syk igjen.. Dette er som antibiotika, slutter du før tiden blusser det som regel opp igjen med dobbelt opp..God bedring til dattern din:) Pass på at hun får i seg godt med mat først da tamiflu er hard mot magen:)

Skrevet
I pakningsvedlegget burde dette stå.. Men du skal selvfølgelig gi ferdig de 9 tbl du har igjen.. ellers så er sjansen stor for at dattern din blir syk igjen.. Dette er som antibiotika, slutter du før tiden blusser det som regel opp igjen med dobbelt opp..God bedring til dattern din:) Pass på at hun får i seg godt med mat først da tamiflu er hard mot magen:)

Takker for svar. Nå fant jeg det også i pakningsvedlegget... (har oversett det, sist jeg leste :sjenert: ) Jeg trodde også at man skulle ta alle tablettene, men ble usikker da jeg hørte en legesekretær si at man kunne slutte når man var bra av influensaen..

(men det kan vel delvis stemme, for man er jo ikke "helt" bra på de få dagen)

Skrevet

ta ferdig kuren du.

men et spm - tok legen en test for å sjekke om det var svineinfluensa ? Det ville ikke legen vår nemlig..så vi er ikke sikkre på om det er influensa eller svineinfluensa ungene har.

Skrevet (endret)
ta ferdig kuren du.

men et spm - tok legen en test for å sjekke om det var svineinfluensa ? Det ville ikke legen vår nemlig..så vi er ikke sikkre på om det er influensa eller svineinfluensa ungene har.

Legesekretæren testa både meg og eldstedatter`en min i forrige uke. Datteren min var positiv. I dag testa de mellomsten også. Men jeg har også hørt at mange legekontor ikke tester, så jeg var litt overrasket over at de ba meg komme med mellomsten i dag, da det var på vist svineinflu. i huset...(men det er jo greit å få det bekreftet da...)

Endret av Myrthel
Skrevet

Har noen et råd å gi?

I går mandag var datteren på 7 hjemme pga feber (tipper rundt 38, bruker sjelden termometer).

På kvelden var hun varmere og hadde vondt i hodet, ikke noe spes ellers. Målte under armen:

Elektronisk termometer 38.5

Glass-termimoter (gammeldags) 39,5

Har hørt at man skal legge på en halv grad for under-armen-måling. Målte dette flere ganger.

Snakket med legevakt som bare anbefalte paracet og først da jeg nevnte Tamiflu kunne jeg kjøpe det f.eks. "i morgen". Dro likevel ut og kjøpte samme kveld - fortsatt mandag. Det ble kun til at vi ga paracet den kvelden.

Nå ut på tirsdagen er hun bedre uten at vi har gitt Tamiflu.

Bør vi bare kroppen ordne opp selv?

Ingen risikogruppe her...

Tamiflu er jo tross alt en 5-dagers kur som man da får følelse av at man gir for sikkerhets skyld. Flere barn i familien her forresten, men ingen store plager ennå...

Trenger gode råd :)

4-barnsfra.

Skrevet
Har noen et råd å gi?

I går mandag var datteren på 7 hjemme pga feber (tipper rundt 38, bruker sjelden termometer).

På kvelden var hun varmere og hadde vondt i hodet, ikke noe spes ellers. Målte under armen:

Elektronisk termometer 38.5

Glass-termimoter (gammeldags) 39,5

Har hørt at man skal legge på en halv grad for under-armen-måling. Målte dette flere ganger.

Snakket med legevakt som bare anbefalte paracet og først da jeg nevnte Tamiflu kunne jeg kjøpe det f.eks. "i morgen". Dro likevel ut og kjøpte samme kveld - fortsatt mandag. Det ble kun til at vi ga paracet den kvelden.

Nå ut på tirsdagen er hun bedre uten at vi har gitt Tamiflu.

Bør vi bare kroppen ordne opp selv?

Ingen risikogruppe her...

Tamiflu er jo tross alt en 5-dagers kur som man da får følelse av at man gir for sikkerhets skyld. Flere barn i familien her forresten, men ingen store plager ennå...

Trenger gode råd :)

4-barnsfra.

Råd er ikke så lett å gi deg.. Men jeg kan jo fortelle om mine vurderinger.

Min eldstedatter reagerte omtrent som det du beskriver...og jeg hadde ingen lyst til å gi henne Tamiflu, både fordi det er medisin og fordi jeg ikke viste om hun hadde svineinfluensa..

Hun begynte altså sist søndag, virket mindre plaget på mandag - men på tirsdag ble hun skikkelig dårlig...Ringte legekontoret på onsdag (etter at hun da hadde ligget med over 40 i feber tirsdag og onsdag)og hun ble testet. Fikk svar på fredag, om at det var svineinfluensa. Hun lå faktisk i senga frem til søndag, så hun var ganske utkjørt.

Min mann begynte med samme symptomer på torsdag, og begynte på Tamiflu fredag, etterat det var bevist svineinfluensa i huset. (han er i risikogruppen)Han følte Tamiflu ga nesten umiddelbar virknig.

Når så datter nr 2 begynte med samme symptomer søndag (for to dager siden), valgte jeg å starte med Tamiflu på henne. Hun var påfallende bedre i går, og i dag hoster hun bare litt...Vi testet henne i går, og holder henne hjemme -til vi får svar på prøven i morgen.

Det er derfor ikke enkelt å gi noe råd her... Hadde jeg vist at eldstedatteren hadde svineinfluensa, og blitt såpass syk - ville jeg startet med Tamiflu til henne. Men siden vi ikke fikk det påvist - før flere dager etterpå - var det forsent.

Så vurderingen må vel gå litt utifra om du kjenner noen som har påvist svineinflu. og som har vært i nærheten av ditt barn de siste dagene...ellers ville nok jeg sett det ann...

I dag ligger forresten vesla rett ut også....

Skrevet

Tamiflu er ikke bare for svineinfluensa, men også for vanlig influensa.

Skrevet
Tamiflu er ikke bare for svineinfluensa, men også for vanlig influensa.

Ja, det er jeg klar over :) Men jeg ville ikke gitt Tamiflu til noen av mine hvis det "bare" var vanlig influensa, derfor understreket jeg at jeg ønsket å få bekreftet at det var svineinfluensa,før jeg ga det.

Skrevet

Dersom de har vært syke i mer enn 48 timer så har tamiflu ingen virkning, da vil de bli friske av seg selv "like fort" sa apotekeren til oss.

Poden min tok en tablett og femten minutter etter kastet han opp så voldsomt at han blånektet å ta fler. Han spydde ikke mer i sykdomsperioden etter det. Og ble ikke sykere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...