Gå til innhold

Særemne, barnelitteratur fra 50-tallet til nå.

Gjest Denice og Jeanette

Anbefalte innlegg

Gjest Denice og Jeanette

Hei :)

Vi er to jenter som går siste året på Videregående skole og vi trenger dermed litt hjelp med særemne :)

Problemstillingen vår er hvordan barnelitteratur har forandret seg fra 50-tallet og opp til nå.

Tekstutvalg: Postmann pat, Mulle mekk: Maskiner på veien, Albert Åberg, Karius og baktus, Pippi langstrømpe og Teskjekjærringa.

Setter pris på alle inspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er to jenter som går siste året på Videregående skole og vi trenger dermed litt hjelp med særemne :)

Problemstillingen vår er hvordan barnelitteratur har forandret seg fra 50-tallet og opp til nå.

Tekstutvalg: Postmann pat, Mulle mekk: Maskiner på veien, Albert Åberg, Karius og baktus, Pippi langstrømpe og Teskjekjærringa.

Jeg er litt kritisk til tekstutvalget deres.

Alle bøkene dere har satt opp er bøker som er lest av dem som er 20-30 år gamle nå. Hva med å ha med noe som kom ut på 50- og 60-tallet også?

Jeg kommer bare på bøkene av Elsa Beskow i farta. Muligens hun er litt før 50-tallet, men vet at bøkene hennes solgte som varmt hvetebrød i Norge i etterkrigstiden. Litt info her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Beskow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at jeg hadde tatt med at pappan til Albert Åberg sitter og røyker pipe, til og med inne i huset og rett ved siden av sønnen! hehe det hadde kanskje ikke skjedd i en barnebok fra 2000+

Språket har sikkert forandret seg en del, noe annet ville vært rart.

Jeg tenker også at det kan være spennende å se på barnas rolle i bøkene. Jeg ville tro at barna har blitt mer aktive og selvbestemmende nå enn før, men det er jo ikke sikkert det er tilfelle! Og hvordan oppfører foreldrene seg? virker de annerledes før enn nå?

Bruk av humor har sikkert endret seg.

Det var en periode alt til barn skulle være pedagogisk og "noe de kunne lære av", mens idag er det vel så viktig (tror jeg) at barna koser seg og ler med bøkene.

På 50-tallet hadde ikke barn så mye underholdning rettet akkurat mot seg, det var kanskje bare radio og bøker (utenom vanlige leker da). Idag konkurrerer barnebøkene med langt flere aktører, både TV (til og med egne kanaler), data, Playstation, radio,etc. Dette påvirker sikkert bøkene også.

Skjønner at utvalget deres blir begrenset, det er jo utrolig mye dere kunne tatt med (harry potter, feks) men man må velge ut noe. Pippi ser jeg på som ganske tidløs, men det skal jo egentlig gode historier være.

Dere har jo valgt ganske forksjellige fortellinger, noen handler om barn, noen om voksne og noen om maskiner. Hadde dere en tanke med dette? Eller hvordan kom dere fram til de bøkene?

Tenkte bare at det kanskje ville bli lettere for dere hvis dere valgte ut 1 type fortellinger og så sammenligne disse, men det spørs jo hvordan man skal legge det opp :)

Lykke til med særemne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til...uff det er om utvalget det også så nå blir dere sikkert oppgitt!:P

Kanskje det hadde vært en ide å velge 1 bok fra hvert tiår? Altså en fra 50tallet, en fra 60tallet osv...hvis bøkene i tillegg var "samme type fortelling" hadde dere nok gjort det litt lettere for dere selv:)

nå skal jeg gi meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til...uff det er om utvalget det også så nå blir dere sikkert oppgitt!:P

Kanskje det hadde vært en ide å velge 1 bok fra hvert tiår? Altså en fra 50tallet, en fra 60tallet osv...hvis bøkene i tillegg var "samme type fortelling" hadde dere nok gjort det litt lettere for dere selv:)

nå skal jeg gi meg...

Du vet atde bøkene som er listet opp over er fra hvert sitt tiår?

Fra 50-tallet og til idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anéa_*

Dere kan jo se på hvilken agenda forfatterne hadde med sine bøker. Skulle de være oppdragende, og i tilfellet på hvilken måte?

Føyer de seg inn i en tradisjon som andre, liknende bøker også står i, eller skiller de seg ut? I tilfellet, hvordan?

Dere kan også se på resepsjonshistorikken (dvs. hvordan bøkene ble mottatt av anmeldere og lesere) i forhold til hvilken posisjon de har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet atde bøkene som er listet opp over er fra hvert sitt tiår?

Fra 50-tallet og til idag

Postman Pat er vel strengt tatt et spin-off produkt fra en tvserie, og ikke egentlig en bok.

Men joda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også revurdert utvalget av bøker. Enig med forslaget om Elsa Beskow. Gjerne noe som viser det man kan kalle typisk 50/60-tallsverdier. Når det gjelder fra 2000+, ville jeg valgt noe som viser store forskjeller fra tidligere tider, f.eks "Den lille mulvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" eller en av bøkene til Reidar Kjeldsen

Vet ihvertfall at jeg hadde tatt med at pappan til Albert Åberg sitter og røyker pipe, til og med inne i huset og rett ved siden av sønnen! hehe det hadde kanskje ikke skjedd i en barnebok fra 2000+

Jeg tenker at det er litt typisk 70-talls (likestilling inn med full kraft, far kan også være en god omsorgsperson) at det kun er pappaen som er med, hvor mammaen til Albert. Mener å huske at jeg så en dokumentar om A. Åberg og at forfatteren sa at hun hadde gjort dette med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også dere bør ha et annet testutvalg. Mulle mekk og Postmann Pat kan knapt kalles litteratur. Hvis dere skal ha en bok fra åttitallet, kan dere jo f.eks ta Farvel, Rune av Øyen og Kaldhol? Og fra dette tiåret er jo Stian Holes bøker om Garmann allerede klassikere. Viermyr og Granhaugs bok Fytti katte er også spennende.

Albert Åberg og Pippi er fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...