Gå til innhold

Er skriftig avtale gyldig?

Anbefalte innlegg

Gjest sony ericsson
Skrevet

Jeg har lagt ut annonse om en vare jeg skal selge,å fikk svar fra en som lurte på om jeg kunne dele opp betalingen.

Altså halvparten før jeg sender varen og halvparten neste måned.

For meg er det egentlig greit at hun betaler resten neste måned men er selvsagt redd for at hun lurer meg så jeg ikke få hele summen.

Hun sier vi kan ha en skriftlig avtale om at hun skal betale resten i neste måned så jeg skal føle meg trygg på å få pengene mine.

Men visst hun skulle latt vær å betale meg resten,er en skriftig avtale gyldig da?

Kommer jeg noe videre med saken visst jeg viser avtalen til politiet da?

Hva bør jeg eventuelt få med i den avtalen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dizzie.o_0
Skrevet

En skriftlig avtale med underskrift, eller email fra personen der h*n skriver selv at det skal gjøres slik pleier å sees på som nok bevis, kan en si. :dagens-rose:

Lykke til!

Skrevet
Jeg har lagt ut annonse om en vare jeg skal selge,å fikk svar fra en som lurte på om jeg kunne dele opp betalingen.

Altså halvparten før jeg sender varen og halvparten neste måned.

For meg er det egentlig greit at hun betaler resten neste måned men er selvsagt redd for at hun lurer meg så jeg ikke få hele summen.

Hun sier vi kan ha en skriftlig avtale om at hun skal betale resten i neste måned så jeg skal føle meg trygg på å få pengene mine.

Men visst hun skulle latt vær å betale meg resten,er en skriftig avtale gyldig da?

Kommer jeg noe videre med saken visst jeg viser avtalen til politiet da?

Hva bør jeg eventuelt få med i den avtalen?

Med avtalen har du dokumentasjon på kravet men det er en lang jobb for å få inn pengene.

Du må vel ta ut en forliksklage. Om hun ikke møter eller du vinner har du et rettslig krav som du kan gå til namsmannen for å inndrive.

Skrevet

Da ville jeg laget en avtale om 2-delt betaling hvor gjenstand utleveres etter 2. betaling.

Siden kjøper er den som foreslår dette virker det naturlig at selger er den mest seriøse part.

Og jeg hadde heller valgt å si nei takk enn å godta usikkerheten i om resten kommer. Med mindre det er noe som er vanskelig å selge...

Solgte for ca 4 år siden en pc, hvor jeg var snill og kjørte et stykke for å levere. Avtalt utstyr til avtalt pris til tross - dama var på vei til fyllekule da jeg leverte og kom plutselig på at hun ikke hadde hele summen (skulle drikke som sagt...) og dumme meg godtok dette.

Maste og maste 3-4 ganger uten at penger kom. Dama hevdet at penger var overført på giro og etter masing om at hun skulle dobbelsjekke kontonummeret fikk jeg et usannsynlig kontonummer oppgitt. Husker ikke nå hvordan jeg skjønte at dette var bløff, men det kan ha vært noe med måten nummeret var skrevet på eller noe sånt (oppdiktet).

Plutselig kom melding om at hun var misfornøyd med prisen og skulle anmelde meg for svart salg (privat salg er jo ikke svart, men dumme dama trodde hun hadde trumfkortet).

Ble nødt til å true med forliksrådet, noe jeg hadde fått litt innblikk i i en eks-svigers-affære. Det hjalp og pengene kom, selv om jeg trodde de var tapt.

Og dette fra ei dame som var veldig hyggelig og vi prata sikkert 15 minutter på telefon mens jeg rota meg fram på landeveiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...