MissCoverdale Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Ser mange tråder sporer av fordi det blir en diskusjon ang. snoking. Hvis en person, som vanligvis ikke er sjalu og mistenksom, fatter mistanke om noe, er det da "lov" å snoke? Hvilker regler har dere for dette med deres kjære? Her hadde vi tidlig en samtale om det, og ble enige om å slette alle bilder fra pc'er som er litt på kanten fra tidligere forhold o.l. F.eks. nakenbilder ekskjærester har sendt og sånt. Rett og slett for å unngå evt. misforståelser i fremtiden. Dessuten ser vi absolutt ingen behov for å ta vare på slikt. Mens f.eks.gamle bilder fra ferier med eks har blitt kopiert opp på cd'er og stuet vekk. Noe må man kunne ta vare på?! Facebook er noe vi ikke er såå opphengt i, og vi har hverandres passord der. Jeg vet ikke om han pleier å sjekke min, men gjør han det så synes jeg det er helt greit. Selv pleier ikke jeg å sjekke hans, fordi jeg synes det er mer enn nok at han har valgt å dele passordet sitt med meg. Mail er noe det aldri kunne falt meg inn å sjekke, da jeg vet det er mye jobbrelatert der som bør holdes hemmelig. Og jeg hadde ikke likt det om han snoket på min mail. Mobiltlf føler jeg er litt over grensen å skulle sjekke, selvom det egentlig ikke hadde gjort meg noe om han leste mld mine. Vi har ikke vært sammen såå lenge, og får fremdeles mld av beilere i ny og ne. Disse viser vi/forteller om til hverandre, også for å unngå evt. misforståelser som kunne dukke opp. Jeg har en eks som fremdeles maser mye, og han har en studievenninne som prøver seg så og si hver gang hun er full.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2009 #2 Skrevet 16. november 2009 Er man i et seriøst forhold og elsker den man er sammen med så har man vel ingenting å skjule heller. Jeg hadde ikke hatt noe problem med at typen hadde lest meldingene mine, eller hatt passord til mail/facebook ol.
Gjest Iah Skrevet 16. november 2009 #3 Skrevet 16. november 2009 Jeg føler ikke noe behov for å ha passord til kjærestens mail eller facebook-konto.
Gjest Marlo Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Har ikke noe fysisk grense, men snoking er generellt en forferdelig uting. Snoking = når man får dårlig samvittighet eller føler at man må gjøre det i alle hemmelighet. Bruker noen ganger hans data, men kun for å lade opp iPod, fjerne eller legge til musikk. Har ingen interesse av å verken åpne mail eller kikke på andre ting inne hos han - selvom jeg har full tilgang, har alle passord og brukernavn og han i tillegg har sagt at jeg bare må se om jeg vil. Jeg åpner brevene hans, bortsett fra det som later til å være personlige brev fra kjentfolk - altså, jeg åpner alt av regninger etc. Dette gjør jeg fordi da kan jeg legge det frem på skrivebordet hans og han ordner med betalinger etc, og jeg slipper å gå rundt i hele huset å rydde opp konvolutter og annet som skulle vært kastet. Mobilen hans rører jeg så og si aldri, kun for å se hvor mye klokka er om min mobil ikke er i nærheten.
Gjest Heidie Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Jeg syns at hvis man har mistanker om noe, så burde man ta det opp, og snakke om det, ikke snoke
toth Skrevet 16. november 2009 #6 Skrevet 16. november 2009 Null snoking, du sjekker ikke meldingene mine, eposten min, ikke en dritt. Er jeg i sammen med deg så får du stole på meg og, gjør du ikke det så får du finne noen andre. Det kommer iallefall jeg til å gjøre, og samtidig gi deg beskjed (slå opp) på forhånd.
Disturbed Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 Jeg syns at hvis man har mistanker om noe, så burde man ta det opp, og snakke om det, ikke snoke Enig dette, jeg synes det er mest realt og ryddig å forhøre seg først dersom det er noe man fatter mistanke om. Spør; og få svar! (Evt spør; og ikke få ordentlig svar, men mistankene bekreftet...) (Lett å si for meg som aldri har opplevd kjærester som sniker bak ryggen på meg kanskje...)
-Elektra- Skrevet 16. november 2009 #8 Skrevet 16. november 2009 (endret) Folk får si hva de vil. Jeg har overhodet ingen skrupler med å lete gjennom tingene til vedkommende om jeg har sterk mistanke om at det foregår ting bak min rygg, om vedkommende vrir seg unna spørsmål og er lite troverdig. Og ja, jeg har blitt bedratt over flere år. Og ja, jeg snoket i starten, men fant ingen klare nok bevis til å ta han på så mye annet enn en veldig sterk følelse av at noe var veldig galt, før han fortalte meg det selv i etterkant. Det kom fra han som satt i alle år og sa at han hadde aaaldri hatt samvittighet til å være utro. Min dårlige følelse stemte godt, men det var mye verre enn jeg fryktet. Har jeg ikke mistanke, noe man ikke bør ha i et godt forhold, snoker jeg heller ikke. Da er ikke behovet der. Nøkkelen er vel tillitt, har man ikke det, har man ingenting. Endret 16. november 2009 av -Elektra-
Cata Skrevet 16. november 2009 #9 Skrevet 16. november 2009 Tja, i mine øyne er "snoking" å lete etter informasjon i PC/mobil whatever som ikke den andre part uttrykkelig har gitt adgang til. Å låne PC eller mobil av partneren er helt greit når man har "fått lov" en eller annen gang, men mail/msn/FB lar man være i fred hvis ikke partneren ber en lete fram noe og gir ut passordet.
Gjest kissme Skrevet 16. november 2009 #10 Skrevet 16. november 2009 Har ikke behov for å sjekke mail, fb eller mobil til typen. Er det noe "mistenkelig" - så må han bare vise det til meg personlig - om han ikke får overbevist meg på noen annen måte. Sånn ser jeg på det.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Det hadde blitt månelyst dersom en kjæreste begynte å snoke igjennom sakene mine. Som IT-mann har jeg mange PC-er og har mer enn tilstrekkelig kunnskap om å skjule både data og viske bort de spor jeg eventuelt måtte etterlate meg. I den grad jeg hadde data som ikke tålte dagens lys, så ville hun fått ganske store problemer med å finne dem. På mine maskiner finnes det dessuten en masse informasjon i form av e-post, dokumenter, programvare og kildekode som er fortrolig mellom meg og min arbeidsgiver. Jeg ville med andre ord blitt lyn forbanna dersom hun begynte å tråle gjennom dette, og det kunne faktisk resultert at hun ble kastet lugt på dør.
Gjest nei Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Ingen snoking, ikke i meldinger, mail, fb eller papirer/brev/pc-logg. Vil jeg vite noe, spør jeg, og vice versa. Hvis jeg skulle ha behov for å se med egne øyne, vil jeg kreve det. Hvis han da nekter, vil jeg ta det med på vektskålen i min avgjørelse om hva jeg kan leve med. Jeg kan ikke leve med å bli snoket på, jeg ser det som overgrep, og derfor snoker jeg ikke i hans heller.
Gjest Gorgonzola Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Kvinner har, generelt, en helt annen holdning og terskel i forhold til snoking enn menn, både hva som defineres som snoking og hva som er akseptabelt i forhold til det. Det gjelder både overfor en partner og eventuelle barn. En slags misforstått tilnærming begrunnet i oppdrager-genet som er noe sterkere hos kvinner enn hos menn. Dette gjenspeiler seg i hva kvinner mener de kan søke opp og lete i når det gjelder partners og ungers duppedingser, PC'er og lommer kontra hva en partner bør kunne lete i hos kvinnens remedier. Så lenge den avstemminga er utført, slik at både kvinnen og mannen er komfortabel med ulikhetene, og lever bra med dem, så går livet sin vante gang og ingen bekymringer. Om jeg snakker tull? Tja, les boka "hvorfor menn lyver og kvinner gråter", mange bruker den som sannhetsvitne for min påstand, og det er mulig det er greit, jeg er dog usikker.......
Gjest megvel Skrevet 16. november 2009 #14 Skrevet 16. november 2009 Snoking er ikke noe jeg pleier å bedrive tiden med. Om jeg vil se hans fb vet jeg at han har lagret passordet på pcen sin. Det samme gjelder mail. Telefonen hans kan jeg også se på om jeg skulle ønske, han tar den ikke med på do akkurat. Det lengste jeg har kommet snoking var å spørre en felles venninne om hva hun visste om x-en hans. Jeg spurte henne fordi jeg ikke ville at han skulle vite at jeg var nysgjerrig. Om jeg hadde snoket på han hadde han nok blitt sint. Jeg hadde blitt det samme om han hadde gjort det med meg.
Auroressa Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Min eks var utro mot meg visa verca, og da var det mye snoking frem og tilbake. Noe som har gått over til mitt nye forhold da jeg ikke helt stoler på menn. Ja jeg var selv utro, men jeg så hvor mye det ødela. Men jeg har store tillitsproblemer med menn, men jeg snoker ikke i kjærestens privatliv, selvom det frister. Man må bare stole på hverandre. Selvom han vet mine passord til diverse, så forlanger ikke jeg og vite hans. Enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 Enig i at snoking er en uting og at man ikke burde gjøre det. Men hva hvis kjæresten din har vært utro eller hatt noe på gang med andre jenter? Og hvis du velger å gi han en ny sjanse. Det vil være vanskelig å stole på han med det første. Da hadde jeg nok sjekka han noen ganger for å se om han går bak ryggen min en gang til. Hva hadde dere gjort da?
Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 Jeg har lett for å kjenne meg som en snok. Føler at jeg snoker bare jeg ser i bøkene hans (vi er nybakte samboere) eller kaster et blikk på mobilen hans mens han sitter ved siden av meg. Må innrømme at jeg brenner av trang til å snoke, men jeg er sykelig sjalu og vet at jeg bare ville lage mer kaos for meg selv om jeg gjør det. Har falt for fristelsen en gang eller to(når det har ligget "åpent" foran meg, har aldri lett med lys og lykter) , men det kommer ingenting godt ut av det. Jeg synes det virker rart å gi noen mine passord-hva har kjæresten inne på mine profiler eller min e-post å gjøre??? Samme gjelder telefon. Ser liksom ikke helt poenget...
Gjest haidi Skrevet 17. november 2009 #18 Skrevet 17. november 2009 Er man i et seriøst forhold og elsker den man er sammen med så har man vel ingenting å skjule heller. Jeg hadde ikke hatt noe problem med at typen hadde lest meldingene mine, eller hatt passord til mail/facebook ol. Slår meg at mange her ikke tenker på tredjepart.. Snoking går ut over alle de som har sendt ting til vedkommende, det være seg arbeidsgiver, familiemedlemmer, andre kontakter. Én ting er at jeg føler for å dele alt med min kjære, men det er noe annet å ufrivillig dele min venninnes kjærlighetsproblemer eller spiseforstyrrelser..
kontorstol Skrevet 17. november 2009 #19 Skrevet 17. november 2009 Snoking er fy her i gården. Jeg leser ikke meldingene hans, jeg sjekker ikke fb eller mail (ikke at jeg har passord). Han får ikke noen som helst av mine passord, og hvorfor skal han lese sms'ene mine? Jeg har ingenting å skjule, men litt privatliv må man da få ha. Selv i et forhold.
felgen Skrevet 17. november 2009 #20 Skrevet 17. november 2009 Jeg har ingenting å skjule, men jeg syns snoking er en skikkelig uting. Det er egentlig en prinsippsak for meg, jeg føler at han ikke respekterer mitt privatliv hvis han snoker i mine ting, og omvent selvfølgelig. Han kommer aldri til å få tilgang til hverken facebook, mobil mail eller noe annet, og jeg vil heller ikke ha hans passord eller lignende. Vi har forskjellige holdninger på området, han syns ikke det ville gjort noe hvis jeg skulle lest meldingene hans, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Noe må man få ha i fred, selv om man lever i par.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå