Minnimor Skrevet 15. november 2009 #1 Del Skrevet 15. november 2009 Før jul er det så mye som må gjøres, og så mye som må huskes. Derfor har jeg begynt å lage meg kalender med gjøremål for advent. Før fikk vi alltid vite gjennom skole og julekalender på TV om tradisjoner i forbindelse med advent. Slik er det ikke lenger, og jeg har begynte å glemme Det eneste jeg husker er at det er luciadag 13. desember. Er det noen andre som lager slike oversikter og som har tips om gjøremål og tradisjoner jeg kan føre opp på kalenderen min? Jeg har begynt slik: 28. november: Gjøre ferdig adventskrans. Sørge for at adventstake og stjerne lyser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 15. november 2009 #2 Del Skrevet 15. november 2009 Sett opp hvilke kakeslag du skal bake skrive julekort sjekk med posten når siste frist er for å sende julekort/pakker begynn på handleliste til julematen en liten begynnelse ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 16. november 2009 #3 Del Skrevet 16. november 2009 Julegran/julegatetenning dersom dere bruker å gå på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 16. november 2009 #4 Del Skrevet 16. november 2009 Fant en god oversikt på nettby som jeg kan dele: Desember 1. søndag i advent Gå på søndagstur og let frem naturmateriale til juledekorasjoner - kongler og rare grener, tyttebærlyng og frosne strå. Begynn å pynte julehuset - litt hver dag. I dag skal adventsstaken og stjernen frem. Sett opp utebelysningen. Unn deg en rolig kveldsstund - kanskje ved peisen med et glass vin? 2. Desember Let etter julepynten på loft og kjeller Sjekk postverkets siste frister for å sende kort og gaver Begynn på din egen julebok med gavelister, brevlister og kakeoppskrifter Nasjonaldag her i Forente Arabiske Emirater! 3. Desember Planlegg julebaksten Sett opp julegavelistene - da kan du handle inn litt hver dag Planlegg juleselskapene og sett opp menyene Skriv og send invitasjoner 4. Desember Pynt gangdør og inngangsparti - kanskje med selvlaget dekorasjoner av det du fant på søndagsturen? Start driving av tulipaner og andre løker så de står nyutsprugne på julaften. 5. Desember Bak tørre kaker og fruktkaker som skal ligge lenge og godgjøre seg. Ta med barna på bakstejobben Adventskos om kvelden - tenn lys og les dikt 6. Desember Nilsmesse - dagen er oppkalt etter St. Nikolaos, skytshelgen for barn og sjøfolk Lag liste over julebrev og julekort 7. Desember Bak gjærbaksten 8. Desember 2. søndag i advent Annadag eller "Maria Ventedør" har navn etter Jomfru Marias mor. "Ventedør" sikter til at Maria venter på å føde Jesusbarnet. Nå skulle juleølet brygges og alt hvitt tøy vaskes så det var blendende hvitt til jul. Lag sylte og julemat som kan fryses Lag julekort med barna 9. Desember Lag spiselige julegaver på glass og flaske Gjør klar for juleposten - kanskje du kan henge opp kortene på en dekorativ måte? Sett opp innkjøpsliste for julematen i ro og mak om kvelden 10. Desember Kjøp juleplantene - hvis du venter for lenge, er det bare de halvvisne igjen Send juleposten Bak en kake eller to fra "kake listen" din 11. Desember Støp julelysene sammen med ungene Slapp av og les en bok etter at du har skrapt stearinen opp fra gulvet 12. Desember Bak lussekatter sammen med ungene, og har du overskudd, kan du be med bestevennene også Slapp av og kos deg! 13. Desember Lucia eller "Lussimesse" til minne om den hellige Lucia som døde som martyr på Sicilia i år 304 Hjelp ungene med å arrangere Luciaopptog og spis frokost med flesk og lussekatter (!) etter gammel skikk 14. Desember Tid for "Den store julevasken" - husk at i mørket blir alle støvdotter usynlige: Ikke overdriv, men tenn stearinlys og gni grønnsåpe på dørkarmen - da lukter det rent i alle fall Mors julebad: Denne kvelden er bare din - plei deg selv i et duftene bad med masker og oljer, og et glass rødvin på badekarkanten Gå ut med jentene og gjør en julesving på byen 15. Desember 3. søndag i advent Lag julegodter med egne og andres unger. Inviter gjerne noen venninner til å delta og lag en spleisedag av det Bak pepperkaker og pepperkakehus 16. Desember Kjøp julepapir, bånd, pakkerlapper, lys og servietter Pakk personlige julegaver sammen med ungene 17. Desember Kjøp juletre og krans til gravsted 18. Desember Sett dere godt tilrette med kaker og kos dere med å lese en fin julefortelling Etterpå kan dere sette på en jule CD og synge med 19. Desember Juleverksted med ungene Om kvelden når alt er ryddet, ta frem den gode boken du holder på å lese 20. Desember Bak resten av kakene på "julekake listen" din 21. Desember Thomasmesse - nå skal ølet være brygget og baksten unnagjort Kjøp inn de siste julegavene Kjøp noen ekstra gaver du kan ha i bakhånd hvis folk uventet dukker opp med noe til deg Lag en god juledrikk og ro deg ned etter butikk maset! 22. Desember 4. søndag i advent Sjekk huskelistene Kok surkål, legg ned julesild og ta ribben ut av fryseren 23. Desember Lille julaften Pynt juletreet og sett opp de siste nissene Hold åpent hus med gaveutveksling og gløgg 24. Desember Julaften Dekk og pynt julebordet om morgenen Gå på julemesse i kirken og besøk gravstedet og tenn lys LA JULEFREDEN SENKE SEG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimor Skrevet 16. november 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 16. november 2009 Takk for tips! Den siste oversikten fra dag til dag er super Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julieh81 Skrevet 17. november 2009 #6 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg skal hvertfall kjøpe juletre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå