Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på vel et år og jeg(far)ønsker sterkt mer samvær med barnet mitt. forholdet til mor tok slutt da barnet kun var 6 mnd. jeg har barnet kun på dagtid og kun noen timer hver gang(3ggr. pr uke)

Jeg ønske nå sterkt å utvide samværet, men mor vil ikke at barnet skal overnatte hos meg. mor er hjemmeværende.Er det vits i å søke advokathjelp? Jeg vil være med å oppdra barnet mitt, og ønsker sterkt at barnet skal få et godt forhold til begge foreldre, mener at barnet trenger oss begge like mye. hva kan jeg forvente hvis jeg går rettens vei? det er ingen "nye" inne i bildet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har et barn på vel et år og jeg(far)ønsker sterkt mer samvær med barnet mitt. forholdet til mor tok slutt da barnet kun var 6 mnd. jeg har barnet kun på dagtid og kun noen timer hver gang(3ggr. pr uke)

Jeg ønske nå sterkt å utvide samværet, men mor vil ikke at barnet skal overnatte hos meg. mor er hjemmeværende.Er det vits i å søke advokathjelp? Jeg vil være med å oppdra barnet mitt, og ønsker sterkt at barnet skal få et godt forhold til begge foreldre, mener at barnet trenger oss begge like mye. hva kan jeg forvente hvis jeg går rettens vei? det er ingen "nye" inne i bildet.

Kansje en time hos familievernskontoret kunne vært til hjelp?

Skrevet

Ja, du kan søke advokathjelp. De fleste advokater gir en gratis prøvetime.

OBS! OBS!

Pass på at du får en oppegående advokat som er spesialist på familiesaker.

Hva du kan "forvente" er vanskelig å si. Veldig mye er avhengig av dommeren og hvor gammel/han/hun er eller hvor opptatt han/hun er av tradisjoner.

Det er m.a.o. mye +/- å gå på, men JEG antar at du får 1 overnatting hver uke + 1 overnatting annenhver helg. Deretter blir det snakk om opptrapping til "normalt samvær".

Hva som er "normalt samvær" er avhengig av øynene som ser, men jeg oppfatter det som:

1 overnatting hver uke.

Overnatting fra fredag til mandag annenhver helg.

Overnatting ca 5 netter i forb. med Jula.

Overnatting ca 5 netter i forb. med nyttår.

Overnatting annenhver vinterferie (7 netter)

Overnatting annehver påske (ca 10 netter). Noen deler dette i 2 x 5 netter

Overnatting annenhver pinse

Overnatting annenhver 17.mai

Overnatting annehver bursdag

Overnatting 14-21 dager sommerferie

Overnatting annenhver høstferie (7 dager)

Tilsammen utgjør dette ca 38-62 fordeling

Dette kan du oppnå fra barnet er 3-4 år.

Snakk med organsiasjoner som F2F eller liknende. Disse kan gi deg flere og bedre råd.

Skrevet
Kansje en time hos familievernskontoret kunne vært til hjelp?

Begynn med en time hos familievernskontoret :) Det kan hjelpe å få en nøytral persons vurderinger og det kan og være fint å få laget en skriftelig avtale om stadig opptrapning av samværet.

Lykke til

Skrevet

Takker for gode råd. Har vært på mekling men det førte lite frem. Tror nok mekleren var av den mer tradisjonelle typen.

Tar kontakt med advokat tenker jeg.

Skrevet

Når barnet er vel et år, må det vel være ok at det overnatter. Kanskje mor fremdeles har "baby"?

Jeg tror at det å trekke inn advokat kan forverre samarbeidsklima der det allerede er dårlig. Finnes det ikke alternativer? Mer dagsamvær enn nå? Avtale om overnatting frem i tid, så mor kan bruke tid på å omstille seg?

Barnet trenger dere begge like mye. Og det trenger at dere lærer å samarbeide, så det ikke kommer i klem. Og akkurat nå er barnet mest knyttet til mor fordi det er der det er vant til å være mest.

Hva ønsker du å oppnå med en advokat? En dom som tvinger mor til å gjøre noe hun ikke ønsker?

Og jeg mener IKKE at mor har rett til å nekte deg. Jeg syns det er trist.

Skrevet

Ja det er trist at vi ikke kan samarbeide bedre. Tross alt han det kjæreste vi begge har. Mor var tilbake i jobb da det ble slutt, og jeg hadde foreldreperm, slik at da var det meg han var mest vant med, men nå......

det er fryktelig trist.

Skrevet

Jeg synes du skal be om mer ja, min samboer hadde barnet annehver uke fra det var ca 1,5 år, da kom jeg inn i bildet og moren ville ikke ha 50/50 lenger og det ble rettsak fordi min samboer ville ikke bare gi fra seg samvær. Han fikk en dommer som bare dømmer til mors fordel, dvs annenhver helg fredag til søndag (har hørt flere historier om samme dommeren...), men det hele endte opp med torsdag til mandag og 1 overnatting i motsatt uke, dette gikk mora med på etterhvert da hun visste annenhver helg og 2 uker sommerferie som måtte deles opp ville blitt anket...

Dette fungerer veldig bra nå, og hvis det er litt vett i mora så vil hun etterhvert skjønne hvor heldig hun er som faktisk har en barnefar som bryr seg.

Så da håper jeg alle alenemammaer som leser dette også setter pris på at pappaene ønsker å involvere seg i barna og tenker på barnets beste og ikke "gir" samvær utfra egne behov:o) Ser jo at det er mye fortjent pes til de pappaene som ikke gidder eller vil bry seg her og de kan dra dit pepper`n gror, for de er ikke verdige til å bli kalt far engang!!!

Skrevet
Jeg synes du skal be om mer ja, min samboer hadde barnet annehver uke fra det var ca 1,5 år, da kom jeg inn i bildet og moren ville ikke ha 50/50 lenger og det ble rettsak fordi min samboer ville ikke bare gi fra seg samvær. Han fikk en dommer som bare dømmer til mors fordel, dvs annenhver helg fredag til søndag (har hørt flere historier om samme dommeren...), men det hele endte opp med torsdag til mandag og 1 overnatting i motsatt uke, dette gikk mora med på etterhvert da hun visste annenhver helg og 2 uker sommerferie som måtte deles opp ville blitt anket...

Dette fungerer veldig bra nå, og hvis det er litt vett i mora så vil hun etterhvert skjønne hvor heldig hun er som faktisk har en barnefar som bryr seg.

Så da håper jeg alle alenemammaer som leser dette også setter pris på at pappaene ønsker å involvere seg i barna og tenker på barnets beste og ikke "gir" samvær utfra egne behov:o) Ser jo at det er mye fortjent pes til de pappaene som ikke gidder eller vil bry seg her og de kan dra dit pepper`n gror, for de er ikke verdige til å bli kalt far engang!!!

Bra!!!! Men hvorfor sitter dere fornuftige, rasjonelle mødre bare på gjerdet og lar de som forsurer dette område regjere. Stå frem og forlang rettferdighet til og for barna. Hvorfor må fedre gå til rettsak for å bli idømt det farskapstesten allerede viser????????

Selv når en skiller lag, er det ikke det samme som at fedre nuller ut forholdet til barna. La de som vil være fedre få lov til det og al dem slippe kampen for at barna skal få ha en tilstedeværende far

.

Gjest trist og irritert mor
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad jeg hvis far hadde ønsket mer samvær med ungene sine, har tre barn og den yngste savner faren noe enormt mens de to eldste har gitt opp.

Foreldre som saboterer eller som ikke gidder være sammen med ungene sine bør gå i seg selv og tenke over hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...