Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #1 Del Skrevet 15. november 2009 Har fått meg en vikarjobb gjennom Adecco, butikk, begynner i morgen men har ikke skrevet kontrakt enda da det hastet. Noen som vet hva jeg kan forvente i lønn? Er det sant at man får dårligere lønn når man jobber gjennom et vikarbyrå enn man ville ved direkte ansettelse? Jeg vil helst ikke binde meg til noe utover den tiden jeg kan forvente å jobbe der (frem til jul), det er ingen skjulte bindingstider eller slikt? Har andre planer etter jul. Regner med jeg finner ut av alt dette når jeg skal skrive kontrakt, men hadde vært greit å vite litt på forhånd. Har ingen erfaring med bemanningsbyrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spirelill Skrevet 15. november 2009 #2 Del Skrevet 15. november 2009 Da jeg jobbet for Adecco fikk jeg vanlig tariff timelønn på 125 kr/t. Såvidt jeg husker har Adecco utbetaling annenhver uke, og de baserer lønnen på antall timer jobbet. Men det kan jo hende det er annerledes om ansettelsen er for en lenger periode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 15. november 2009 #3 Del Skrevet 15. november 2009 Generelt er det lavere lønn via vikarbyrå enn som fast ansatt, ja, men det finnes selvfølgelig unntak. Det vannligste er å ha 14 dagers oppsigelse, og de kan ikke forlenge kontrakten uten å prate med deg først (i noen kontrakter står det at oppdraget blir automatisk forlenget hvis ikke annet blir avtalt, men dette er svært sjeldent). Jeg råder deg til å prøve å få skrevet under kontrakten så snart som mulig, og å lese nøye igjennom den før du signerer. Så lenge du ikke har kontrakt kan du gå på timen dersom det skulle bli aktuelt av en eller annen grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #4 Del Skrevet 15. november 2009 tenk også på eventuel sykdom. Du har så og si ingen rettigheter som arbeidstaker gjennom vikarbyrå. Er du syk og ikke har avtalt oppdrag kan det bli vanskelig. Prøv å ha oppdrag hele tiden og håp på at du ikke får svineinfluensa;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #5 Del Skrevet 21. november 2009 Noen som vet hva som kan være feil når man ikke får lagret timelister på adecco.no? Finner ingen knapper for lagre eller lagre/send, og ting ser litt annerledes ut enn i "guiden". Jobber på mac, har prøvd alle nettlesere og slått av alt av adblock og popupsperrer. Fryktelig irriterende da jeg skulle levert timelister i går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #6 Del Skrevet 22. november 2009 Noen som vet hva som kan være feil når man ikke får lagret timelister på adecco.no? Finner ingen knapper for lagre eller lagre/send, og ting ser litt annerledes ut enn i "guiden". Jobber på mac, har prøvd alle nettlesere og slått av alt av adblock og popupsperrer. Fryktelig irriterende da jeg skulle levert timelister i går... Virkelig ingen som har samme problem? Har nå prøvd alle nettlesere og forskjellige PC´er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #7 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg jobbet som vikar i et firma.De bestemte seg for å outsource vikarer til Adecco. Jeg ble overført. Fikk lønn hver 14. dag. Jeg førte timeliste. Sjefen signerte og sendte inn. Lønnen var 129,- Så fant sjefen ut at han ville ha meg ansatt som vikar i eget firma. Jeg var 1 av 2 i hele konsernet som ikke gikk via Adecco. Da gikk lønna opp til 139 slik de andre i firmaet fikk. Deretter fikk jeg fast kontrakt. Jeg hadde ingen ting med Adecco å gjøre bortsett fra at de betalte meg lønnen. Jeg ble bare overført dem. Hun som hadde ansvaret for meg visste ikke engang hvem jeg var når jeg ba om egenmelding. De som benytter seg av Adecco og andre byråer betaler de en høyere time pris. Tror det kostet dem 175 i timen å leie meg. Det de sparer på er arbeidsgiver avgift, sykepenger (De 14 første dagene på sykemelding betales av arbeidsgiver, deretter tar staten resten) og egenmelding. Jeg likte ikke å gå via dem. Ble alltid henvist dit om det var noe. Ønsket ny uniform, måtte ta det med ADeccco. Fikk bare dritt. Var deilig å bli ansatt igjen fast i firmaet. Hadde tross alt jobbeet der i 6 år før jeg ble overført til Adecco. Mye feil med lønna derfra også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 22. november 2009 #8 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg hadde samme problemet som deg gjest, send mail til konsulenten din i adecco Tror problemer var at brukeren min ikke var aktiv eller noe slikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2009 #9 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg hadde samme problemet som deg gjest, send mail til konsulenten din i adecco Tror problemer var at brukeren min ikke var aktiv eller noe slikt... Jeg hadde møtt henne til og med. Måtte på intervju slik at hun visste hvem vi var. Da er det dårlig at de ikke husker deg. De tok bilde til og med. Men jobber ikke i firmaet lenger, om det var meg du mente skulle sende mail. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 23. november 2009 #10 Del Skrevet 23. november 2009 Det var ikke deg nei, det var rettet til gjesten som hadde problemer med å få lagt til timer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå