Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag funderade lite över korta cykler och EL. EL brukar ju insträffa ca 14 dagar före förväntad mens.

Om jag har korta cykler betyder det att det är rätt så kort mellan förra mensen och EL. Påverkar cykelns längd EL och antal dagar man är frukbar - eller tvärt om?

Har cykelns längd något med längden på den "gynsamma perioden" att göra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du har EL nærmere mens, selv om du har korte sykluser.

EL er ulik fra person til person og følger ofte syklusen, dvs f.eks. EL på dag 16 om du har syklus på 32 dager og på dag 12 om du har syklus på 24.

Skrevet

Jeg har lest et sted at lutealfasen, tiden mellom EL og mensen, varierer fra kvinne til kvinne. Alt mellom 11 til 19 dager. Lutealfasens lengde er lik hver syklus selv om syklusen kan varierer i antall dager, det vil si at EL kan komme på ulike tidspunkt i forskjellige sykluser.

Tror jeg da :roll:

Skrevet

Nokså har rett.

Lutealfasen varierer fra kvinne til kvinne, men DIN lutealfase varierer ikke med mer enn +/- 1 dag.

HAr du korte sykluser er det da mulig at El kommer "rett etter" EL.

F.eks. du har en 26 dagers syklus.

Lutealfasen din er på 14 dager (det som blir kalt "standard" ). Da har du EL på syklusens dag 12. (Og det er jo ikke så forferdelig tidlig i syklusen)

Men selv om du har korte sykluser kan du også ha en lutealfase på 16 dager (som også er innenfor "normalen" på 10-16 dager).

Da vil det tilsi at du har EL på dag 10.

Eller lutealfasen din er på 10 dager, og du får EL på dag 14 ("standard"), og da får du jo en 24-dagers syklus, bare....

Syklusens lengde i seg selv påvirker ikke EL og lutealfasen, det er EL og lutealfasen som påvirker sykluslengden.

(Ble dette rotete, kanskje?)

*klem*

Skrevet

Det blev inte "rotete" alls, Chiquita.

Jag tror att du förstod vad jag undrade över - svar fick jag i alla fall.

:)

Om jag funderar vidare lite så är nog min EL tidig och jag har lång lutealfase. Jag blev ju flyttad fyra dagar efter ultraljudet, det betyder kanske att EL var tidigt i cykeln och ägget blev befruktat tidigt? Det spelar ju egentligen inte så stor roll längre, men kan kanske vara bra att tänka på inför nästa pröveperiod.

Om man nu har en regelbunden cykel, kan man ha olika långa lutealfaser ändå? Påverkas cykellängd och lutealfaser efter en graviditet/förlossning?

Det finns så mycket att fundera över - kroppen är intressant och jag har lärt mig mycket jag inte visste tidigare både nu som gravid och tidigare som pröver.

Frågar jag för mycket? :-?

Skrevet

Det er nok mulig at du hadde tidlig EL da ja, Furstina.

Men egentlig så har jeg ikke så stor greie på dette med UL og termin-beregning.

Men jeg vet at også de som VET når de hadde EL og når befruktning skjedde, også har opplevd å få flyttet terminen både "fram og tilbake", så jeg vet ikke helt sikkert hva det skal bety.

Om man nu har en regelbunden cykel, kan man ha olika långa lutealfaser ändå?

Ja, det er mulig.

Dersom du har regelmessige sykluser på 28 dager ("standard") og har en "regelmessig" EL på dag 14 (Legenes "standard"), så har du en "standard" 14 dagers lutealfase. Men siden lutealfasen kan variere med +/- 1 dag så kan du ha EL på dag 13,14 eller 15 dersom lutealfasen er tilsvarende på 15,14 eller 13 dager.

Påverkas cykellängd och lutealfaser efter en graviditet/förlossning?

Dette er jeg ikke helt sikker på. (ingen egenerfaring :wink: )

Du kan jo ta deg en tur inn på www.snartgravid.com og deres forum og spørre en dame som heter Pernille - hun har ganske god greie på dette her.

*klem*

Skrevet

At du blir flyttet 4 dager pga UL, har ingenting å si. UL har en feilmargin på 14 dager hver vei og er alldeles ikke så sikker som mange tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...