ellen :) Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 hjelper det å sykle da? Har hørt att det ikke har noen virkning på magen stemmer dette??
yoga Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Det går ikke an å punktslanke, så kun sykling hjelper ikke dirkete på magen, nei. For å forbrenne fett på magen, må man ned i fettprosent. Det kan du gjøre med utholdenhetstrening, feks sykling. En annen måte er jo å trene generell styrke, også på magen, for å stramme opp. Da vil du nok erfare at også magen virker strammere. Magen er som regel det siste stedet vi kvinner blir fornøyde med, og det er nok ytterst få som får helt flat mage.
ellen :) Skrevet 15. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2009 Det går ikke an å punktslanke, så kun sykling hjelper ikke dirkete på magen, nei. For å forbrenne fett på magen, må man ned i fettprosent. Det kan du gjøre med utholdenhetstrening, feks sykling. En annen måte er jo å trene generell styrke, også på magen, for å stramme opp. Da vil du nok erfare at også magen virker strammere. Magen er som regel det siste stedet vi kvinner blir fornøyde med, og det er nok ytterst få som får helt flat mage. ok,men hvis jeg sykler 5km-1mil hver dag vil jeg vell merke litt kanskje?
Gjest KM Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 ok,men hvis jeg sykler 5km-1mil hver dag vil jeg vell merke litt kanskje? Definitivt, men det er mye bedre å kjøre intervalltrening. Løp eller gå raskt (alt etter hvor god form du er) i 4 minutter i et så høyt tempo at du skal klare å holde ett minutt ekstra i samme tempo etter 4 min. Deretter gå i 3 minutter, før du kjører nye 4 minutter. Gjenta dette 4 ganger. Med oppvarming gjør du det unna på rundt 35 minutter, så det tar ikke lang tid og er mye mer effektivt for fettforbrenning og utholdenhet.
Gjest Treningsnarkoman Skrevet 17. november 2009 #5 Skrevet 17. november 2009 Hei! Jeg sykler ofte, og hvis jeg sykler uten å lene meg fremover, men sitter rak i ryggen kjenner jeg at magemusklene jobber ja! Så jeg tror det hjelper litt på ja.. og å sykle forbrenne jo fett i tillegg!
ellen :) Skrevet 17. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2009 Hei! Jeg sykler ofte, og hvis jeg sykler uten å lene meg fremover, men sitter rak i ryggen kjenner jeg at magemusklene jobber ja! Så jeg tror det hjelper litt på ja.. og å sykle forbrenne jo fett i tillegg! da skal jeg prøve det, takk for svarene.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #7 Skrevet 17. november 2009 Du bør jo ikke løpe for å drive intervalltrening - ta det på sykkelen, du!
Wiggins Skrevet 17. november 2009 #8 Skrevet 17. november 2009 Definitivt, men det er mye bedre å kjøre intervalltrening. Løp eller gå raskt (alt etter hvor god form du er) i 4 minutter i et så høyt tempo at du skal klare å holde ett minutt ekstra i samme tempo etter 4 min. Deretter gå i 3 minutter, før du kjører nye 4 minutter. Gjenta dette 4 ganger. Med oppvarming gjør du det unna på rundt 35 minutter, så det tar ikke lang tid og er mye mer effektivt for fettforbrenning og utholdenhet. Nope. Skal man forbrenne mest mulig fett så forbrenner man mest ved å trene på moderat intensitet framfor intervalltrening, så lenge man uansett tilbakelegger samme distanse. Man forbrenner like mye enten man f. eks. småjogger eller beinflyr 3 km. Fett er kroppen foretrukne energikilde, men det krever mye oksygen. Når intensiteten stiger blir oksygentilgangen mindre, og da må kroppen i større grad gå over til å forbrenne karbohydrater. Forbrenning av karbohydrater etterlater biproduktet melkesyre, som gjør at du stivner. Ved å trene på moderat intensitet vil du derfor restituere deg raskere etter en økt, du vil orke flere økter og vil netto forbrenne mer. Du bør ha noen intervaller innimellom, ta f. eks. en spurt når du kommer til en liten motbakke. I sykling på flat mark kommer man lett opp i hastigheter som gjør luftmotstanden betydelig. Dermed vil man forbrenne mer om man har en gjennomsnittshastighet på 35 km/t enn om den er på 27 km/t og distansen er den samme. Forskjellen avhenger av hastigheten. Motkraften fra vinden har formelen F (engelsk: Force, kraft) = k*v^2, der k er en konstant som bestemmes av din og sykkelens luftmotstand (din posisjon på sykkelen virker inn her, klærne dine også), v er farten (engelsk: velocity) opphøyd i annen potens. Luftmotstanden stiger altså med kvadratet av hastigheten. Jeg vet ikke hva slags sykkel du har, det er enorm forskjell på en billig brukssykkel og en ordentlig racer, men 5-10 km er uansett ikke langt. Når det er sagt så skal du ikke glemme at det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag. Det er bedre å sykle 5-10 km hver dag enn å sykle 50 km en dag i uka, og så er du så utkjørt at du må ha mange hviledager før neste økt. Prøv allikevel å ha et par dager hvor du sykler f. eks. 20 km. Nå er det ikke helt årstiden for å sykle ute, selv jeg har gått over til å trene innendørs nå, selv om jeg sykler til jobben da. Tilbake til det du egentlig spurte om: Kan sykling redusere fettet på magen? Sykling i moderat tempo gjør at du forbrenner fett. Noe av det kommer selvsagt fra magen, så ja, du får litt mindre fett på magen av å sykle, hvor mye avhenger av hvor ofte og hvor langt du sykler. Det er bare det at når jeg leser innlegget ditt så får jeg inntrykk av at du er en av de jentene som har en oppfatning av at magen helst skal være helt flat og uten synlig fett. Det er det omtrent bare toppidrettsutøvere innenfor idretter som sykling, maraton og langrenn som har. (Og selvsagt bodybuildere som trener og spiser for å få så lite kroppsfett som mulig da.) De aller fleste vanlige mennesker har et fettdepot på magen, om det ikke er synlig nå man står oppreist blir det i hvertfall synlig når man setter seg og huden og fettvevet på magen ikke er utstrakt. Det kan hende jeg tar feil, men det er slik du virker på meg.
Vera Vinge Skrevet 18. november 2009 #10 Skrevet 18. november 2009 Nope. Skal man forbrenne mest mulig fett så forbrenner man mest ved å trene på moderat intensitet framfor intervalltrening, så lenge man uansett tilbakelegger samme distanse. Man forbrenner like mye enten man f. eks. småjogger eller beinflyr 3 km. Fett er kroppen foretrukne energikilde, men det krever mye oksygen. Når intensiteten stiger blir oksygentilgangen mindre, og da må kroppen i større grad gå over til å forbrenne karbohydrater. Forbrenning av karbohydrater etterlater biproduktet melkesyre, som gjør at du stivner. Ved å trene på moderat intensitet vil du derfor restituere deg raskere etter en økt, du vil orke flere økter og vil netto forbrenne mer. Det første du sier her kan da umulig stemme. Jeg har da lest flere steder at man ved å tilbakelegge samme distanse, vil forbrenne like mye fett uavhengig av intesitet (og at man snarere får mer etterforbrenning ved å øke intensiteten, men det skal jeg ikke uttale meg så bastant om). Ikke at man faktisk forbrenner mer ved å f.eks. gå 5 km, sammenlignet med å løpe 5 km. Når det gjelder det siste, lurer jeg på hvilken betydning det vil ha i praksis. Dvs. for folk som ikke er vant til å trene, er jeg helt med på at man ikke bør overanstrenge seg for ikke å miste motivasjonen for å opprettholde jevnlig trening. Men hvis jeg skal ta meg selv f.eks, kan jeg ikke si at en hard treningsøkt plager meg i dagevis etterpå, i den forstand at jeg dropper en planlagt trening den uka. Så å fremstille det som en slags regel, syns jeg blir litt merkelig.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #11 Skrevet 18. november 2009 Det første du sier her kan da umulig stemme. Jeg har da lest flere steder at man ved å tilbakelegge samme distanse, vil forbrenne like mye fett uavhengig av intesitet (og at man snarere får mer etterforbrenning ved å øke intensiteten, men det skal jeg ikke uttale meg så bastant om). Ikke at man faktisk forbrenner mer ved å f.eks. gå 5 km, sammenlignet med å løpe 5 km. Jeg er enig med Lance... . Det jeg har lært, er at ved moderat intensitet forbrenner man ca halvparten fett og halvparten karbohydrater, ved høy intensitet forbrenner man nesten bare karbohydrater...men flere kalorier totalt. Ved å trene nokså rolig (med puls som er 50-70 prosent av makspuls) forbrennes halvparten fett og halvparten karbohydrater. Ved å trene hardt (med puls over 80 prosent), forbrenner kroppen for det meste karbohydrater. La deg likevel ikke lure til å tro at du bare skal bedrive rolig trening for å gå fortest mulig ned i vekt. Men det anbefales ikke bare trening med moderat intensistet likevel... TREN INTERVALL: Alle har utbytte av å trene intervall, mener professor Jan Helgerud. Foto: Scanpix - Jo høyere puls du trener med, jo flere kalorier forbrennes pr. minutt, sier professor i medisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Jan Helgerud. Sakset fra denneartikkelen.
Vera Vinge Skrevet 18. november 2009 #12 Skrevet 18. november 2009 Jeg er enig med Lance... . Det jeg har lært, er at ved moderat intensitet forbrenner man ca halvparten fett og halvparten karbohydrater, ved høy intensitet forbrenner man nesten bare karbohydrater...men flere kalorier totalt. Sakset fra denneartikkelen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har trent for å forbrenne, så jeg skal ikke si jeg har inngående kunnskap om fett vs. karbohydrater. Men om det nå er sånn, lurer jeg likevel på hva det vil utgjøre i praksis. Om man faktisk vil kunne se det på kroppen/vekta at man har forbrent mer fett enn karbohydrater, fordi man har trent med lavere intensitet (men samme distanse)? Det jeg har lest om dette før, har handlet om at den prosentvise forskjellen i forbrenning av fett er så minimal, at man uansett vil få mest utbytte av høyere intensitet, om man vil ned i vekt. Professor Jan Helgerud fra NTNU sier også følgende: "Han mener derfor at intervalltrening, der hjertet banker hurtig (over 85 prosent av maksimal puls) store deler av økten, gir større bidrag til vektreduksjon enn rolig trening." Men for å ivareta motivasjon, mener jeg jo likevel at det er viktig å ikke starte for hardt, som jeg nevnte i forrige innlegg, men det blir jo noe annet (nevner det igjen fordi det er nevnt i artikkelen).
2010 Skrevet 18. november 2009 #13 Skrevet 18. november 2009 skal du trene mage bør du prøve " ab boot camp"... sinnsyktbra treningsprogram...søk det opp på google
Gjest Elfrida Skrevet 18. november 2009 #14 Skrevet 18. november 2009 Styrketrening er helt genialt, for økt muskelmasse gir økt forbrenning 24/7.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #15 Skrevet 19. november 2009 Trekk magen opp mot ryggen mens du sykler, så hjelper det! Akkurat som å stramme opp kroppen mens du går. Jeg bruker rumpemusklene masse når jeg går, derfor har jeg sprettrumpe uansett om jeg trener eller ikke.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 20. november 2009 #16 Skrevet 20. november 2009 så det dere forteller meg er at når jeg ikke gidder trene til blodsmaken når munnen på spinningtime - så forbrenner jeg faktisk mer? hohoho!!! la det nå endelig bare stemme:=)
Leifr Skrevet 21. november 2009 #17 Skrevet 21. november 2009 Styrketrening er helt genialt, for økt muskelmasse gir økt forbrenning 24/7. Jo... litt økt forbrenning. Det som virkelig øker forbrenninga er restitusjonen etter treninga. Effekten varer typisk i ett til to døgn etter hver økt.
Gjest Gjest_Jente23_* Skrevet 1. desember 2009 #18 Skrevet 1. desember 2009 Mulig dumt spørsmål, men: Har det noe å si i "det lange løp" om man forbrenner fett eller karbohydrater under treningen så lenge det fører til samme kaloriforbrenning? Ville ikke de karbohydratene du forbrenner fremfor fett under intensiv trening blitt lagret på kroppen uansett? Altså at det er kaloriforbrenningen som teller på vektreduksjon når alt kommer til alt? Og er det ikke da bedre å for eksempel løpe fremfor å gå slik at man trener hjertet og musklene mer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå