Gå til innhold

Beskatning ved hussalg + nytt kjøp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Glimmer_*
Skrevet

Hei!

dette er først og fremst et økonomispørsmål selv om det dreier seg om bolig.

Jeg har en leilighet som jeg skal selge i 2010, og jeg skal kjøpe noe større sammen med kjæresten.

"Problemet" er at jeg får kanskje 200% gevinst på salget, da prisene har økt kraftig siden jeg kjøpte. Vi trenger større plass fordi vi planlegger familie, og vil gjerne ha så mye penger som mulig å investere i en fremtidig bolig.

Jeg kan ingenting om skatteregler, men mener å ha hørt at i min situasjon "bør" jeg passe på å kjøpe noe nytt bosted i samme kalenderår som jeg solgte, slik at jeg ikke får ekstra skatt på gevinsten av leiligheten som ble solgt (hvis pengene står ubrukt i banken 1/1-2011).

Er det noen som kan guide meg på vei til et rett svar her, eller som har peiling?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å unngå skatt på gevinst ved salg av bolig, må du ha eid og bebodd (dvs ha folkeregistrert adresse) i minst 12 av de siste 24 mnd før salget.

Og motsatt - taper du penger kan du få skattefradrag om du ikke har eid og bebodd i minst 12 av de siste 24 mnd før salget.

Det spiller ingen rolle når du kjøper ny bolig - det er kun eie og botid i den boligen du selger som betyr noe.

Skrevet

-hild har helt rett.

Det som noen har blandet er muligens at det for å unngå formueskatt kan være en fordel å ha gevinsten plassert i en ny eiendom før 31.12. Penger i banken teller 100% ved beregning av formueskatt mens penger plassert i en bolig teller mye mindre.

Gjest Gjest_Glimmer_*
Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Jeg har bodd der mer enn de siste to årene, så den saken er grei.

Jeg trot kanksje det er jeg som har blandet informasjonen litt, men det var det som ArneP nevner; formueskatt på bankinnskudd kontra investering i nytt bosted. Er det stor forskjell på formueskatt og skatt på bolig?

Forresten så blir vi jo to som skal eie sammen (vi selger hver vår leilighet); er det store forskjeller på å blli skattlagt som samboere m felles barn eller som gifte?

Skrevet

Ja, ArneP har også helt rett - jeg tenkte overhodet ikke på formue og penger i banken pr 31.12 når jeg svarte i sta.

:) Og - Dette kan jeg for lite om, så jeg vil rett og slett gi deg samme råd som jeg ville gitt en kunde; Ta kontakt med ligningskontoret der du bor, og forhør deg der. De kan dette!

Skrevet

Det er helt rett det som -hild og ArneP sier.

For å forklare dette med formueskatten tar jeg et eksempel.

Hvis du har 1.000.000 i banken pr 31.12 beregnes formuskatten slik:

Formue 1.000.000

Bunnfradrag - 470.000

formue til beskatning 530.000

Av dette betales det 1,1% skatt, altså 5830 kr

Dersom du plasserer 1.000.000 i bolig, er det ikke denne summen men likningsverdien på boligen som kommer til beskatning. Denne er mye lavere enn den reelle verdien. For eksempel er likningsverdien på min leilighet, sentralt i Oslo, 250.000.

Regnestykket blir da seende slik ut:

Formue 250.000

Fradrag -470.000

Til beskatning 0

Ergo blir det ingen formueskatt.

Dette er tall som gjelder for 2009. For 2010 mener er vedtatt at beregningen av likningsverdien skal endres, noe som kan medføre høyere verdi for noen husstander. Samtidig økes fradraget til 700.000.

Det er også reit å vite at dersom du har gjeld vil dette komme til fradrag i formuen. Det er altså bare netto formue som beskattes.

Ang samboende/ektefeller tror jeg ikke det er noen forskjell, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

Gjest Gjest_Glimmer_*
Skrevet

Tusen takk for svar! Da vet jeg tilstrekkelig til å vite hva jeg skal sjekke ut senere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...