Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal operere nå snart i foten min, og etter det venter 3 mnd på krykker. Noen som har noen praktiske tips til meg? F.eks finnes det noe som kan dempe slitne hender? Merker det gjør ganske vondt i håndflatene etter en stund ;p

Endret av Jenta.
Skrevet

Når du bruker dem utendørs, så vil jeg råde deg til å kjøpe hansker med "gummi" inni håndflatene, slike proffesjonelle syklister bruker (fås kjøpt på sportsforretninger, samt jakt og friluftslivbutikker)

Ellers surret jeg skumgummi rundt "håndtakene" og hadde et tøystykke over det igjen.

Skrevet

Hei på deg.

Med krykker er det viktig at de ikke er justert for lange.Det gir vonde skuldrer. Gå med strake armer og albuene tett inntil kroppen. Prøv å gå med rolige jevne bevegelser. Og når du har mulighet, sett deg ned for å hvile den friske foten og armene.

Skrevet (endret)

Kjøp deg krykkegrep!

Tigergrepet vet jeg at finnes på alle apotek landet rundt, større apotek har flere merker/variasjoner! Prøv forskjellige og finn et par som passer deg. :) (Tigergrepet er helt ok for de aller fleste om du ikke skal gå mer enn noen uker)

Jeg er "vant" til å gå på krykker (er klønete som bare det..) :fnise: og har et par tips når det kommer til "dagliglivet"

*Husk og juster krykkene dine riktig, armstøtten skal ligge noen cm under albuen. Feilstilte krykker er både vondt og slitsomt.

*Pass på at du går med en veske du kan ha på skrå. En veske som bare skal være på en arm fungerer dårlig på krykker. Sekk er også greit, avhengig av hvor mobil du føler deg.

*Når du er på butikken for å handle så ha med deg en handlepose (eller spør om pose i kassen) som du henger på den ene krykken. (Gjelder selvsagt om bare om du ikke kan bruke handlevogn som støtte)

*Sørg for at du har ispigger på krykkene dine nå som det snart er vinter. De spissene som ofte kommer med krykker du kjøper er ikke spesielt gode -de sklir nemlig på isen om du ikke sitter dem ned riktig. Men du kan få kjøpt tryggere pigger, og de ser slik ut og har fem "tapper" i stedet for en.

Gjest over her har også noen gode poeng -ikke anstreng deg for mye, slapp av og ta pauser -iallefall til du har "vanen" inne.

God bedring! :)

Endret av Colargol
Skrevet (endret)

Noe over håndtakene trenger du nok, ja! Du får kjøpt såkalte "tigergrep" som er av skumgummi og har dobbeltsidig teip under. Jeg synes det hjalp veldig. Du kan jo selvfølgelig også lage noen selv :)

En annen ting som kan være lurt er en stol i dusjen, for våre fliser (eller vått glatt underlag generelt) og krykker er ikke noen god kombinasjon.

Edit: Jeg var visst litt treg :roll:

Endret av Safira
Skrevet

Takk for nyttige svar (:

Kjøpte "tigergrep" på apoteket, nevnt i innlegget ovenfor. Ellers har det gått bra, hittil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...