Gå til innhold

Fotohjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter macro til min Canon 30D. Men det er mye jeg ikke forstår som jeg gjerne vil sette meg inn i før jeg legger så mye penger i noe.

Et jeg f.eks. har sett på er 50mm macro fra Canon. Hva vil det si at det er 50 mm? Er det f.eks. nærere eller lenger unna enn en macrolinse på si 35mm?

Dette er også merket med 2,5. Altså Canon 50mm macro 2,5.

En annen linse er merket Canon 50mm 1,8 som visstnok er bra til portretter. Hva er forksjellen på disse? Hva er det som 'bestemmer' hva som er macro og hva som ikke er macro??

Også er det dette med mellomringer og macro filtre som skal være et alternativ?

Jeg er sikker på dette er dumme spørsmål for noen, men jeg har så veldig lyst til å lære at jeg blir glad uansett hva slags svar jeg får!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er sikker på dette er dumme spørsmål for noen, men jeg har så veldig lyst til å lære at jeg blir glad uansett hva slags svar jeg får!

En klok mann kvinne sa en gang at dumme spørsmål ikke finnes, bare dumme svar; uten at vi trenger å ta en diskusjon på hvor vidt utsagnet holder vann.

Det er mange spørsmål i innlegget ditt, og selv om de hver for seg er gode og relevante spørsmål, så blir totalen ganske håpløs. Det blir rett og slett meningsløst å svare, for du har ikke forutsetninger til å forstå svaret. Før du kan lære å løpe, så må du lære å gå, og før det så bør du lære å krabbe, og før det så bør du lære å holde hodet.

Hvis du ikke vet forskjell på 35mm og 50mm, hvor sistnevnte for øvrig er mer tele (nei, tele og zoom er absolutt ikke det samme), og du ikke vet forskjell på 2,5 2,8 og 1,8, hvor sistnevnte har mulighet for større blender, så blir det ganske håpløst å forklare deg macro, mellomringer og filtre.

Ser selv at det jeg skriver blir veldig arrogant og blærete, men det er på ingen måte ment slik. Veldig bra at du er interessert i foto, og det kommer sikkert til å bli en dyr givende hobby. Men, du må først gidde å ofre en kveld eller to med å lese teori om foto, og deretter ta noen bilder for å få førstehåndserfaringen.

Når du har fått på plass det som er helt basic, da vil du for det første ha fått svar på mye av det du lurer på her og mer til, samt at du skjønner hva det er du faktisk lurer på rundt macro. Du vil sågar bli i stand til å formulere et spørsmål hvor du skjønner hva du spør om. :foto:

Sjekk forresten KGs søsterforum diskusjon.no, der har de et godt fotoforum.

Start her:

Skrevet

Jeg er enig i at svaret over virker arrogant og blærete, men jeg kan garantere deg at det ikke er ment sånn fra gjestens side.

Det du spør om er nemlig så ekstremt omfattende at det ville tatt en hel dag å komponere et svar til deg. Derfor anbefaler jeg også at du setter deg inn i det helt grunnleggende før du spør videre om macro. Vi kan gjerne svare deg, men som gjesten over sier, grunnlaget for å forstå svarene vi gir er ikke til stede.

Jeg er også enig i anbefalingen om diskusjon.no som kilde for dette.

Skrevet
Jeg leter etter macro til min Canon 30D. Men det er mye jeg ikke forstår som jeg gjerne vil sette meg inn i før jeg legger så mye penger i noe.

Et jeg f.eks. har sett på er 50mm macro fra Canon. Hva vil det si at det er 50 mm? Er det f.eks. nærere eller lenger unna enn en macrolinse på si 35mm?

50mm referer til objektivets brennvidde, bildet med 50mm vil se litt "nærmere" ut enn med 35mm.

Det spesiele med et macro-objektiv er forstørrelsen. Ekte makro gir 1:1 forstørrelse. Dette medfører at du ofte må temmelig nærme det du tar bilde av. 100mm vil gjøre at du kan ha kamera lenger unna enn med 50mm.

En annen linse er merket Canon 50mm 1,8 som visstnok er bra til portretter. Hva er forksjellen på disse? Hva er det som 'bestemmer' hva som er macro og hva som ikke er macro??

Til ditt kamera er trolig objektivet EF-S 60mm f/2,8 USM Macro et bedre valg da det er laget for digitale "crop kameraer". Ønsker du større brennvidde har Canon også en flott 100mm macro. Sigma har et billigere og bra 105mm-alternativ!

Ef 50mm f1,8 er et o objektiv, men ikke noe macro-objektiv. Stor blenderåpning (f 1;8) gjør deg i stand til å isolere det du fokuserer på og vil derfor være et ok portrett-objektiv (du ønsker å viske ut andre forstyrrende detaljer i bildet)

Også er det dette med mellomringer og macro filtre som skal være et alternativ?

Jeg vil anbefale deg et billig macro-objektiv i stedet for en mellomløsning som dette uansett blir.

Har selv en nærlinse til et Canon 70-200mm som virker veldig bra, men dette er en løsning som koster totalt kr 16.500,-...

Charlotte

Skrevet

Hei!

Disse små tallene er ikke sååå vanskelig å forklare, men jeg er enig med de over, at hvis du skal legger flere tusenlapper i en linse, så er det lurt å sette seg inn i litt grunnleggende teori rundt fotografering. Men for å starte den prosessen, så kan jeg si at tallene F 2,5 eller 1,8 eller hva det nå måtte være, dreier seg om den største mulige blenderåpningen på linsen.

Jo lavere tallet er, jo større er blenderåpningen. Blenderen er den som slipper lyset inn gjennom linsen slik at det når bildesensoren der bildet blir "tatt" eller registrert, om du vil. Blenderen består av noen metallblader som åpner seg når du trykker på avtrekkern. Jo større blenderåpning du har (altså, jo lavere nummer), jo mer lys slipper inn på sensoren når du knipser. Hvis mye lys slipper inn, trenger du kortere lukkertid (shutter). Med en kort lukkertid kan du "fryse" motivet og oppnå høyere skarphet på det som er i fokus. Men i tillegg så får du lavere skarphet på det som er utenfor fokus, (bakgrunnen).

Prinsippet for portrettfotografering (jeg har ingen erfaring med macro, men prinsippene er de samme) er å oppnå høy skarphet på ansiktet og meget lav skarphet (blurry) i bakgrunnen. Da vil øyet til den som ser på portrettet trekkes til personen, som jo er det vi er interessert i i et portrett. Det samme med macro, når du fotograferer en blomst, så er du interessert i blomsten, eller kanskje ett av dens kronblad, og ønsker at bakgrunnen ikke skal "stjele" oppmerksomheten. Derfor vil du at den skal være uskarp. Dette oppnår du ved å slippe mye lys inn på sensoren, noe du trenger et lavt F-tall for å få til. Linser med store blenderåpninger (lavt f-tall) er mye dyrere enn linser med mindre blenderåpninger, men du får også mye mer morro å leke med for pengene. Vanlige "begynner" objektiver har ofte en blenderåpning på 3,5.

Den uskarpe bakgrunnen kaller vi forresten "Bokeh" på engelsk. Det kan være kjekt å vite, hvis du begynner å lese fotonettsider på engelsk, da dette begrepet går mye igjen i diskusjoner om optikk (glass/linser/objekter).

Lykke til med fotograferingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...