Gjest fotopia Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Jeg leter etter macro til min Canon 30D. Men det er mye jeg ikke forstår som jeg gjerne vil sette meg inn i før jeg legger så mye penger i noe. Et jeg f.eks. har sett på er 50mm macro fra Canon. Hva vil det si at det er 50 mm? Er det f.eks. nærere eller lenger unna enn en macrolinse på si 35mm? Dette er også merket med 2,5. Altså Canon 50mm macro 2,5. En annen linse er merket Canon 50mm 1,8 som visstnok er bra til portretter. Hva er forksjellen på disse? Hva er det som 'bestemmer' hva som er macro og hva som ikke er macro?? Også er det dette med mellomringer og macro filtre som skal være et alternativ? Jeg er sikker på dette er dumme spørsmål for noen, men jeg har så veldig lyst til å lære at jeg blir glad uansett hva slags svar jeg får!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. november 2009 #2 Skrevet 17. november 2009 Jeg ville gått inn på akam.no og spurt der heller.
Gina_ Skrevet 17. november 2009 #3 Skrevet 17. november 2009 Kan svare deg litt Såvidt jeg vet burde det stå macro på objektivet for at det skal være et makro-objektiv. Så må du tenke på hva slags bilder du ønsker å ta med macro-objektivet - helt innpå noe, eller litt unna? Anbefaler å finne bilder tatt med linsene du vurderer, da finner du ut hva slags nærhet disse macro-linsene gir til omverden. 50mm f/1,8 er et veldig bra objektiv til portretter, fordi det er en "prime" linse uten zoom. Det gjør ofte bildene enda klarere, og i tillegg kan linsen ta bilder i dårligere lysforhold enn en linse med f/2,4. Det har med hvor stor/liten åpning blenderen kan bli (som slipper inn lys i linsen) Jeg vil mye heller anbefale en skikkelig macro-linse enn et macro-filter. Canon sine linser kan være dyre, du kan vurdere Sigma også Har et Sigma 105mm jeg er veldig fornøyd med. Håper dette hjelper deg litt!
Periwinkle Skrevet 18. november 2009 #4 Skrevet 18. november 2009 Hei Er mediestudent så kan hjelpe litt kanskje, men du fikk jo noen svar av forige innlegg også. 50mm er nærmere enn 35mm. et vanlig kit-objektiv til f.eks canon 400d er på 18-55mm så max zoom der vil nesten tilsvare 50mm din:) f2,4 er blenderåpningen dvs at når tallet er lavt vil det være stor blenderåpning og liten dybdeskarphet, derav makro. Makro innebærer at om du tar portrettfoto hvor du har personen i fokus vil du få uskarp bakgrunn, noe som gjør seg supert på portrettfoto. Når det kommer til statiske objektiv, altså sånn som du ser på som ikke har zoom, er dette nesten utelukkende egnet til portrettfoto, iallefall er det min erfaring. Det vil si at om du er på ferietur og skal ta bilde av noe som foregår nære kan et 50mm være noe problematisk fordi du må flytte deg bakover for å få med det som foregår. Jeg har et sigma objektiv på 24-60mm 2,8 som jeg er super fornøyd med. Det er lyssterkt og jeg får bilder jeg er råfornøyd med, samt at jeg har litt å gå på på zoomen. Dette er også makro-objektiv som gir fine protrettbilder om jeg ønsker det, men ejg kan også stille blenderen slik at jeg får mer dybdeskarphet og kan ta fine landskapsbilder:) håper det var til hjelp
Gjest Agurkolat Skrevet 20. november 2009 #5 Skrevet 20. november 2009 Synes du virkelig bør sette deg inn i finessene til ditt dSLR kamera og objektivene før du i det hele tatt brukte noken tusenlapper på kamera. Annbefaler http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.asp...&plid=11871 Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 Canon til macro objektiv. 105mm er langt nok hvis du kanskje skal ta macro bilder av insekter uten og skremme dei vekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå