Gjest Purple Skrevet 15. november 2009 #1 Del Skrevet 15. november 2009 Har ei vinterjakke som er i 50% ull og 50% polyester. Den har ligget på loftet og lukter nå litt ekkelt. Det står på vaskelappen at den ikke skal vaskes i maskin, men kan jeg gjøre det likevel? Har jo ullprogram... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 15. november 2009 #2 Del Skrevet 15. november 2009 Om du bruker kaldt vann (max 30 grader), ullvaskprogram og milo som vaskemiddel bør det nok gå. Dropp sentrifugeringen, og vri opp for hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 15. november 2009 #3 Del Skrevet 15. november 2009 Heia,du kan vaske den på 40 on du vil og sentrifugere på fullt,garanterer jeg 100%!!Jeg har gjort detta i årevis,alt som ikke kan vaskes har jeg vaska og har ikke øddlagt noe til dags dato!Vaska masse skinntøy,alt av ull og andre ting som kun skal renses.Hva skal man med ting om man ikke kan vaske det ;-))Men bruker alltid milo ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 15. november 2009 #4 Del Skrevet 15. november 2009 Heia,du kan vaske den på 40 on du vil og sentrifugere på fullt,garanterer jeg 100%!!Jeg har gjort detta i årevis,alt som ikke kan vaskes har jeg vaska og har ikke øddlagt noe til dags dato!Vaska masse skinntøy,alt av ull og andre ting som kun skal renses.Hva skal man med ting om man ikke kan vaske det ;-))Men bruker alltid milo ! Jeg har krympa x-antall ullgensere ved å vaske dem på 40 grader. Det anbefales virkelig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. november 2009 #5 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg tok sjansen. Foreløpig ser det bra ut. Får se hvordan det blir når den tørker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 15. november 2009 #6 Del Skrevet 15. november 2009 Har den krympet skikkelig, så ser du det med en gang. Så da har det nok gått bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. november 2009 #7 Del Skrevet 15. november 2009 Om den har krympa bittelitt, så gjør egentlig ikke det noe, da den var litt stor. Får prøve den i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 15. november 2009 #8 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg har krympa x-antall ullgensere ved å vaske dem på 40 grader. Det anbefales virkelig ikke. Antakelig fordi maskinen vasker i varmt vann og skyller i kaldt vann. Dette er "highway to" krymping! Det er samme teknikken som brukes for å tove garn. Skal ikke påstå at dette gjelder deg, men dette pleier å være årsaken til at ull krymper. Et ullprogram skal, selv ved 40 grader, ha lik temperatur på vaskevann og skyllevann. Også hakket mer skånsom "vugging". Til yrådstarter: du kan jo begynne med 30 grader på ullprogram og se om det tar lukten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå