Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangskjøper, og skal i morgen på visning på en leilighet i Bergen.

Jeg er student, og har allerede vært i samtale med banken, som vil gi meg lån med "sikkerhet" i mine foreldre, så lånet er på sett og vis i orden. Jeg har regnet på hvilken rente jeg kan tåle, og funnet ut at smertegrensen går ved 8%, men mine foreldre, som er gjeldfrie og har en god årslønn og endel i formue, vil hjelpe meg om det blir vanskelig.

Det jeg egentlig lurer litt på, er dette med visning og budgiving.

Har aldri vært på visning før. Hva bør man spørre om?

Om prisantydningen på leil. er 1.590.000, hvilket bud bør man begynne med? Under prisantydning, prisantydning... eller? Jeg har bestemt meg for at jeg ikke kan by mer enn 1.700.000 akkurat pr. nå. Har jeg i det hele tatt sjans da, for jeg synes det virker som "alle" sier de måtte ut med veldig mye mer enn prisantydning når de kjøpte?

Kan noen gi meg tips eller linke til tråder der gode råd fra før av er listet opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er lurt å by varierer fra selger til selger.

Vi solgte nettopp vår leilighet med prisantydning 1.820.000. Vi fikk beskjed av megler om at det ville være SVÆRT dumt av oss å takke nei til bud på prisantydning. Vi hadde solgt for 1.790.000 dersom det hadde kommet bud på det, men noe lavere hadde vi ikke kunnet gå.

Så det kommer helt an på hva selger ser for seg, hvor mange som er interessert osv.

Hvis du venter til 24 timer etter første fellesvisning med å by, kan du gi bud med en halvtimes frist. Hvis du byr på prisantydning er sjangsen for at andre eventuellt interesserte skal rekke å vurdere et bud liten, og hvis selger ikke tør å vente er leiligheten din.

Hva du bør tenke på før visning: Les prospektet NØYE. Følger det med rapport fra takstmann bør du spesiellt lese denne godt. Se etter om det er noen reparasjoner eller mangler som må utbedres i nærmeste fremtid. Er det fukt på badet? Å utbedre et bad med fukstkader koster raskt 100.000. Hvis det er selveierleilighet er det spesielt mye å tenke på. Hvordan er fasaden? Råte i veggene? Rørsystemer, skal de utbedres? Det elektriske anlegget? Taket? Vinduer? Fukt i kjeller?

Og for all del, finn ut om det er lytt. I gamle bygårder kan det være ekstremt lytt. Her er det så lytt at vi ikke får sove når naboen over oss har fest eller spiller musikk, og vi solgte fordi vi skal ha baby og ikke orker tanken på å få klager og kommentarer dersom babyen skulle finne på å gråte om natten.

Skrevet
Jeg er førstegangskjøper, og skal i morgen på visning på en leilighet i Bergen.

Jeg er student, og har allerede vært i samtale med banken, som vil gi meg lån med "sikkerhet" i mine foreldre, så lånet er på sett og vis i orden. Jeg har regnet på hvilken rente jeg kan tåle, og funnet ut at smertegrensen går ved 8%, men mine foreldre, som er gjeldfrie og har en god årslønn og endel i formue, vil hjelpe meg om det blir vanskelig.

Det jeg egentlig lurer litt på, er dette med visning og budgiving.

Har aldri vært på visning før. Hva bør man spørre om?

Om prisantydningen på leil. er 1.590.000, hvilket bud bør man begynne med? Under prisantydning, prisantydning... eller? Jeg har bestemt meg for at jeg ikke kan by mer enn 1.700.000 akkurat pr. nå. Har jeg i det hele tatt sjans da, for jeg synes det virker som "alle" sier de måtte ut med veldig mye mer enn prisantydning når de kjøpte?

Kan noen gi meg tips eller linke til tråder der gode råd fra før av er listet opp?

Du må tåle høyere rente enn 8 % frem i tid. Hvor lenge hadde du tenkt å være avhengi av foreldrene dine?

Skrevet
Du må tåle høyere rente enn 8 % frem i tid. Hvor lenge hadde du tenkt å være avhengi av foreldrene dine?

Jeg kan tåle det fem år frem i tid, etter det skal jeg greie mer.

Ellers, takk for råd. Det at det var lytt hadde jeg ikke tenkt på, så det må jeg definitivt spørre om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...