Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Har en mor som ikke kan noen ting om datamaskiner. Hun vil lære, men hver gang jeg viser henne hvordan ting skal gjøres, sier hun at hun skjønner det. Greit nok, men det tar ikke lang tid før hun skal ha hjelp igjen til det samme. Og dette skjer ofte, spesielt når det kommer til det å sende mail, og legge vedlegg i en mail. Jeg har forklart henne dette flere ganger, men likevel skal hun ha hjelp hver gang. Dette begynner å plage meg, fordi jeg får ikke fred til å lese til studiene mine. Skulle sette meg ned og lese i dag, men så skulle hun ha hjelp. Jeg gikk for å hjelpe, men det virker ikke som hun skjønner hva jeg mener. Jeg forklarte så godt som mulig ut fra det jeg selv kan, hun tror visst jeg er et datageni. Rett etter jeg hadde gått ned for å prøve å begynne å lese, så ringte hun meg. Nå hadde hun gått ut av en internettside, og visste ikke hvordan hun skulle komme seg tilbake. Jeg forklarte at hun måtte åpne et nytt vindu og skrive inn adressen, det ble mye rot, og det endte med at hun ble fornærmet. Hvordan skal jeg forklare henne at jeg ikke kan vise henne gang på gang hvordan det skal gjøres, fordi jeg av og til trenger fred til å lese? Hvis jeg sier nei, blir hun skuffet, og jeg hater å "såre" henne. Har veldig lyst til å gi både henne og min far et kurs i datakortet i julegave, men har dessverre ikke råd. Dessverre bor jeg i en leilighet i samme hus som henne, så jeg kan ikke bare stenge henne ute heller. Hun er tross alt min mor, men det begynner å bli slitsomt at hun ringer for å få hjelp hver gang hun skal bruke datamaskinen. Vurderer å flytte herfra.
JollyJolly Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Høres irriterende ut ja. Men her må du selv sette en grense. For det høres ut som hun er av typen som aldri vil få nok hjelp. Si at hun får prøve seg fram selv til hun klarer det. Sett av en bestemt tid der du kan vise henne hvordan ting gjøres. Få henne til å skrive punkt-for-punkt oppskrifter for seg selv. Meld henne på datakurs.
I Grosny Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Høres irriterende ut ja. Men her må du selv sette en grense. For det høres ut som hun er av typen som aldri vil få nok hjelp. Si at hun får prøve seg fram selv til hun klarer det. Sett av en bestemt tid der du kan vise henne hvordan ting gjøres. Få henne til å skrive punkt-for-punkt oppskrifter for seg selv. Meld henne på datakurs. Punkt for punktoppskrifter er en god idé. Hver gang hun ber om hjelp, så bør du ikke gjøre det fysisk, men kjøpe ei skrivebok med stive permer, og skrive en punkt for punkt oppskrift. Det er viktig at hun gjør alle tastetrykkene selv. Neste gang hun spør om det samme, ta fram boka, og la henne knotte seg fram selv. Hvis hun klarer seg alene en ganske god stund, gå inn til henne, gi henne en klem og skryt av hvor flink hun har vært.
Shenanigan Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Skjønner deg så godt! Forklare i bolle-laging? Hvis du ville lage boller hver dag og hun måtte komme og forklare fremgangsmåte hver gang du drar frem bakesakene, ville hun ikke fått bolle-dilla? Hvis hun kan basis på internett så blir internett så mye mer brukbart for henne. Foreslå å holde kurs, men da må hun lære seg "pensum", etter kurset får hun litt hjelp i opptreningsperioden, deretter godtar du kun spørsmål om mer avanserte ting. Bruk av internett kan virke veldig vanskelig til å begynne med. Tror hun blir litt overveldet av dette, konsentrerer seg ikke nok til å forstå når du er å forklare, kun til å klare den sessionen hun holder på med, så er det borte når hun forlater maskinen, eller siden også faktisk. Lykke til fra en som ikke får sin mor til å konse nok til å huske ordet nettleser. Trykk på den blå eeeeeen mamma, den blå eeeen som gjør at du kan lese på internett, arrrrghhh.... :rødme:
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Skjønner deg så godt! Forklare i bolle-laging? Hvis du ville lage boller hver dag og hun måtte komme og forklare fremgangsmåte hver gang du drar frem bakesakene, ville hun ikke fått bolle-dilla? Hvis hun kan basis på internett så blir internett så mye mer brukbart for henne. Foreslå å holde kurs, men da må hun lære seg "pensum", etter kurset får hun litt hjelp i opptreningsperioden, deretter godtar du kun spørsmål om mer avanserte ting. Bruk av internett kan virke veldig vanskelig til å begynne med. Tror hun blir litt overveldet av dette, konsentrerer seg ikke nok til å forstå når du er å forklare, kun til å klare den sessionen hun holder på med, så er det borte når hun forlater maskinen, eller siden også faktisk. Lykke til fra en som ikke får sin mor til å konse nok til å huske ordet nettleser. Trykk på den blå eeeeeen mamma, den blå eeeen som gjør at du kan lese på internett, arrrrghhh.... :rødme: Huff, ja det var akkurat det jeg prøvde å forklare henne. Hvor hun skulle trykke for å få opp en ny sånn rute nede på den sorte linja nederst på skjermen. Så viste jeg henne, men det skjønte hun ikke, jeg forklarte at hun måtte trykke på den e'en ned ved siden av "Start" knappen til startmenyen. Nei da.. det funket ikke. Så skulle hun vite hvordan jeg fikk så mange faner i et sånt vindu. Så jeg trykte bak den ene fanen som ligger oppe, og der kan man jo trykke opp så mange faner man bare vil. Har nettopp vist henne hvordan hun åpner gmail- konto. Jeg inviterte henne til å åpne fordi hun klager over at hun får så mye reklamemail på Hotmail. Det angrer jeg på at jeg gjorde.. Det haglet tusen spørsmål fra henne. Det hele endte med at jeg ikke greide å holde meg alvorlig lengre etter å ha forklart henne minst 6 ganger hvordan hun skulle gjøre det for opprette en mailkonto.
Shenanigan Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Har nettopp vist henne hvordan hun åpner gmail- konto. Jeg inviterte henne til å åpne fordi hun klager over at hun får så mye reklamemail på Hotmail. Det angrer jeg på at jeg gjorde.. Det haglet tusen spørsmål fra henne. Det hele endte med at jeg ikke greide å holde meg alvorlig lengre etter å ha forklart henne minst 6 ganger hvordan hun skulle gjøre det for opprette en mailkonto. De er jo voksne da, du skal jo ikke bo i kjelleren for alltid? :gjeiper: Jeg begynte med internett i en alder av 25, det var myyye prøve og feiling i stua jah. Det må jo hun tåle og. Kan kansje være best om de tar det at vi skal bruke internett endel resten av livet på alvor, og at det faktisk er ett veldig nyttig verktøy å kunne bruke. Jo, når jeg tenker litt på det så er jo ikke internett bare ett leketøy, det er en stor del av vår hverdag nå og kommer ikke til å bli mindre med årene. Som voksen bør hun ta ansvar for å lære ett meget viktig og nyttig medium. Hun er heldig som har ett "barn" som kan lære bort, men det betyr ikke at hun kan sitte med hodet i bolle-oppskriften mens du hjelper henne å komme seg på fra gang til gang. En alvorsprat om ansvar for egen læring og selvutvikling for muttern!
Cata Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Punkt for punktoppskrifter er en god idé. Hver gang hun ber om hjelp, så bør du ikke gjøre det fysisk, men kjøpe ei skrivebok med stive permer, og skrive en punkt for punkt oppskrift. Det er viktig at hun gjør alle tastetrykkene selv. Neste gang hun spør om det samme, ta fram boka, og la henne knotte seg fram selv. Hvis hun klarer seg alene en ganske god stund, gå inn til henne, gi henne en klem og skryt av hvor flink hun har vært. Enig i denne. Du skal ikke trykke på noe som helst. Hun må trykke. Og skriv ned hvert eneste tastetrykk du gjøre - i riktig rekkefølge.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Enig i denne. Du skal ikke trykke på noe som helst. Hun må trykke. Og skriv ned hvert eneste tastetrykk du gjøre - i riktig rekkefølge. Hehe, nei heldigvis, jeg skal ikke bo i kjelleren hele livet. Har forhåpentligvis kjæreste og familie rett rundt hjørnet snart, så da flyr fuglen ut av redet i underetasjen for godt. Stod bak henne i sted og forklarte og pekte på dataskjermen mens hun trykte.
I Grosny Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 (endret) Hehe, nei heldigvis, jeg skal ikke bo i kjelleren hele livet. Har forhåpentligvis kjæreste og familie rett rundt hjørnet snart, så da flyr fuglen ut av redet i underetasjen for godt. Stod bak henne i sted og forklarte og pekte på dataskjermen mens hun trykte. Gamle mennesker (vi over 40) trenger å repetere en ting veldig mange ganger før det sitter. Så det med punkt for punkt boka er veldig nyttig. Endret 15. november 2009 av I Grosny
JollyJolly Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Gamle mennesker (vi over 40) trenger å repetere en ting veldig mange ganger før det sitter. Så det med punkt for punkt boka er veldig nyttig. Ja. Men det har ikke alltid med alder å gjøre heller. Jeg har jobbet med IT-support og det er mange "eldre" (over 40) som klarer seg kjempebra. Mange unge er faktisk ganske hjelpeløse. Det har mest med innstilling å gjøre, de gir opp for fort, tenker at dette er kjempevanskelig, at det er for "teknisk" (når det egentlig er mest logisk) og de blir sinte og oppgitte med en gang, og vil ha HJELP. De fleste i alle aldre lærer seg etterhvert at de må selv ta ansvar for å kunne benytte de nødvendige verktøy. Kan de ikke ta det ansvaret er det verst for dem. Jeg håper moren din klarer seg bedre etterhvert TS. Om det er noen trøst har jeg flere gamle i familien som har lært seg å gjøre enkle ting på "dataen" helt fint ... etter en stund.
Gjest brutal_mann Skrevet 15. november 2009 #11 Skrevet 15. november 2009 Si til henne at om hun ikke gidder å huske så får hun drite i å bruke pc. Og, det finnes hjelpfunskjoner for alt. Be henne for svarte å lese litt på egenhånd! RTFM!!!
Aftensol Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 Jeg støtter forslaget om huskeliste... Dette har jeg gjort for maaange kunder, og de er kjempefornøyd og har gjerne med seg en liten bok inn neste gang de kommer og spør etter noe Noen trenger å få det inn med t-skje der du eller moren din skriver ordrett: Trykk på start knappen (nede i venstre hjørne på skjermen) Trykk så på "alle programmer" Trykk så på "internett explorer" Trykk der det står "favoritter" Trykk på det du vil inn på feks vg, dagbladet, mail osv... En fordel om du har laget til favorittene fra før av... Andre trenger kun stikkordsformen Start, alle programmer, internett expolrer, favoritter... Men jeg ville kanskje i hvertfall ha begynt med t-skje metoden til moren din Med en sånn liste så går det greit for de aller aller fleste... Men du har jo selvfølgelig noen som rett og slett ikke vil lære det.. Men de som vil, får ofte ting lettere til når de har lært seg litt...
Heart Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Ja. Men det har ikke alltid med alder å gjøre heller. Jeg har jobbet med IT-support og det er mange "eldre" (over 40) som klarer seg kjempebra. Heeeeei, jeg passerer snart 40, og jeg er IT-supporten! Jaja, så fikk jeg sjansen til å føle meg gammel idag også. Og når det gjelder punkt-for-punkt-oppskrifter, så er jeg svak for denne. :gjeiper:
JollyJolly Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Haha, det var I Grosny som kalte over 40 for gammelt, det var derfor jeg satte det i gåsetegn Haha, bra link til flowchart, det er jo akkurat sånn det er!
Gjest oppgitt Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Noen trenger å få det inn med t-skje der du eller moren din skriver ordrett: Trykk på start knappen (nede i venstre hjørne på skjermen) Trykk så på "alle programmer" Trykk så på "internett explorer" Trykk der det står "favoritter" Trykk på det du vil inn på feks vg, dagbladet, mail osv... FEIL! Man trenger jo strengt tatt ikke vranglære dama. Trykk på start knappen (nede i venstre hjørne på skjermen) Trykk så på "alle programmer" Trykk så på "Mozilla Firefoz" Trykk der det står "favoritter" Trykk på det du vil inn på feks vg, dagbladet, mail osv... :D Fatte at folk bruker internett explorer den dag i dag da.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #16 Skrevet 16. november 2009 Har en mor som er helt lik, men det gjelder ikke bare dataen, der går det så langt som til den enkle DVD spilleren vi har. Huskeliste punkt for punkt er HELT nødvendig her i gården, og jammen lærte hun ikke det kjapt da, enda jeg har prøvd å forklare alt i mange år..
Cata Skrevet 16. november 2009 #17 Skrevet 16. november 2009 Gamle mennesker (vi over 40) trenger å repetere en ting veldig mange ganger før det sitter. Så det med punkt for punkt boka er veldig nyttig. Snakk for deg selv . Det er ikke bare alder. Noen har en inngrodd redsel for å "trykke på knapper" og PC'n er jo naturlig nok full av denslags.
-Elektra- Skrevet 16. november 2009 #18 Skrevet 16. november 2009 Si at hvis hun vil lære, så må hun høre etter, og prøve å lære. Skriv ned for henne hvordan hun skal gjøre det, i detaljer.
gotcha Skrevet 16. november 2009 #19 Skrevet 16. november 2009 Samboeren min tar skjermbilder som viser hver ting hun skal gjøre, og så printer han dem ut, og skriver forklaring til. Dette reduserer telefonhjelpen med mange timer Av og til må det ekstrem nøyaktighet til...
Zzyzx Skrevet 16. november 2009 #20 Skrevet 16. november 2009 Finn et datakurs for eldre som du ber henne om å melde seg på. Tror folkeuniversitetet kjører sånne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå