Gå til innhold

Støy i blokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det skal være ro i leiligheten etter kl 23, hvor stille skal det være?

Er det ok å prate? Le? Høre på lav musikk uten bass?

Og hvordan er det hvis man har babyer som hyler?

Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prating tror jeg ikke kan høres i etasjen under eller over. Heller ikke latter. Med forbehold for at det er høylyttet. Lav musikk er også helt OK.

Men man kan ikke noe for en baby som gråter. Naboene må tåle bare ;)

Skrevet

Slik jeg forstår det skal det være så stille at naboene ikke kan høre det/forstyrres. Hylene babyer kan man ikke gjøre noe så mye med, men er det er stort problem kan man jo alltids prøve å ta det opp med foreldrene. Tror dog ikke at hylende babyer er noe foreldrene ønsker å ha heller, så vet ikke om det er så mye å gjøre med akkurat det.

Skrevet

Takk for svar, dere :)

Vi hadde en bankende nabo under oss ved midnatt i går kveld. Vi snakket vanlig, hørte på lav musikk og lo. Vi var bare oss to. Vi hadde drukket litt, så det er mulig vi var mer høylydt enn vi trodde selv. Men syntes ikke vi bråkte.

Syntes naboen er urimelig, men kanskje det er vi som er det :sjenert:

Jeg tolerere at naboen over oss bråker, selv om det er veldig sjeldent vi hører dem. Har egentlig trodd det var ganske lydisolert fordi vi hører så lite fra de over oss. Men kanskje de er veldig rolige. Det er vi også, forresten! Det er det som er det verste ved dette, at vi tar så mye hensyn, og når vi for en gangs skyld sitter oppe lenger enn til 23, så klager dem.

:sur:

Skrevet

Det er vanskelig å gi noe godt svar på dette, men noen er svært følsomme for støy, og trenger at det er helt stille for å klare å sovne...

Skrevet

I min blokk er det så lydt at jeg kan høre naboene snakke til tider.

Jeg ligger ofte våken og irriterer meg grønn over naboen på skrå under meg. Han ler HØYT, til ett-to-tiden på natten. Skikkelig slitsomt, kvekker til når det kommer voldsomme latterkuler med ujevne mellomrom.

Latter, snakking og lav musikk kombinert ved midnatt kan faktisk være veldig irriterende om det er lydt i blokken. Stille etter 23 betyr at det skal være så stille at naboene ikke blir forstyrret. Og når naboen deres banket ble han jo helt klart forstyrret. Grinende babyer er det ikke så mye å gjøre med, men voksne må klare å dempe seg.

Skrevet
Når det skal være ro i leiligheten etter kl 23, hvor stille skal det være?

Er det ok å prate? Le? Høre på lav musikk uten bass?

Og hvordan er det hvis man har babyer som hyler?

Noen som vet? :)

Barnegråt må man tåle. Likeså at folk prater. Du må også tåle at naboen har tv på. Folk kan også le, man kan ikke innskrenke folks liv pga det er lytt.

Når man velger å bo i blokk, kansje av eldre dato,¨å må de påberegne at det er lytt. Noen er ekstremt lytte også.

Hadde jeg hatt en baby som hylte hver natt,så hadde jeg sikkert stått opp og tuslet rundt med den i armene, bare i skrekk for jeg vet naboen skal opp kl 6 på jobb.

Desverre er det ingen som tar seg bryet verd å undersøke hvor lytt det er dit hvor de skal flytte.

du kan heller ike klage på at folk har tv på i normallyd, at du hører prating eller barn som gråter

Skrevet
Barnegråt må man tåle. Likeså at folk prater. Du må også tåle at naboen har tv på. Folk kan også le, man kan ikke innskrenke folks liv pga det er lytt.

Når man velger å bo i blokk, kansje av eldre dato,¨å må de påberegne at det er lytt. Noen er ekstremt lytte også.

Hadde jeg hatt en baby som hylte hver natt,så hadde jeg sikkert stått opp og tuslet rundt med den i armene, bare i skrekk for jeg vet naboen skal opp kl 6 på jobb.

Desverre er det ingen som tar seg bryet verd å undersøke hvor lytt det er dit hvor de skal flytte.

du kan heller ike klage på at folk har tv på i normallyd, at du hører prating eller barn som gråter

Og hvordan mener du man skal undersøke om det er lydt eller ei? Jeg har aldri opplevd at noen ikke har brydd seg om det er lydt eller ikke. Problemet er at det er fryktelig vanskelig å sjekke dette på forhånd. Jeg var på to visninger der jeg bor nå, og jeg hørte ikke et pip fra noen av naboene på noen av visningene. Da jeg spurte om det var lydt fikk jeg til svar at åneeeida, de hadde bodd der i åtte år og hadde aldri hørt noe til naboene, de trodde ofte de var alene i blokken, ahahaha. Så hva skulle jeg gjort for å sjekke videre? Hatt med meg en hjelper, bedt ham ringe på til naboene, og stå inne hos dem og gaule? Ja, for det hadde de sikkert gått med på.. De hadde garantert avtalt med de som bodde i leiligheten før meg om å være stille når det var visning, så jeg ikke skulle finne ut at det var så lydt at man kan høre folk snakke.

Når det står at det skal være stille etter kl 23, så skal det være stille. Da kan man klage på om tv'en bråker, jo.

Skrevet

Enig med deg over. Så og si en umulighet å sjekke ut det på forhånd. Jeg var selv veldig bevisst på det da jeg kjøpte leiligheten jeg nå bor i. Men på en visning er det ofte flere folk, mye prating o.s.v, så det er ikke rart om en ikke hører så mye til naboene da. Jeg spurte selger om det var lytt, og fikk til svar at "Nei, jeg hører aldri noen ting. Det er så stille at det nesten er FOR stille her!" Haha, jammen sa jeg smør! Nå er det jo sånn at vi har forskjellig tålegrense for støy, men når man spør konkret om man hører naboens tv f.eks så skulle det ikke være så vanskelig å svare på det.

Skrevet

Synes lav prating og lav musikk uten bass må tolereres, også etter ellev, det er alltid lyder i flermannsboliger. Dog synes jeg ikke at det er helt fritt frem for babyer uansett, det handler om å vise hennsyn. Naboen vår pleide å ta kolikkungen sin ut på kjøkkenet om natten (som er vegg i vegg med vårt soverom) for ikke å vekke den andre forelderen. Vi som ikke har barn synes ikke det var så okey å bli vekket hver eneste natt av barnegråt i timesvis og ba de pent om de kunne la være å gå på kjøkkenet. Nå var det ikke slik at de fulgte det så mye, men nå har de heldigvis flyttet. Synes også at de som bor i flermanssbolig med barn må ha en regler om inne og utestemme og at man ikke løper inne slik at det rister i hele bygården.

Skrevet

Vel, jeg husker mammas syklubb lo helt latterlig høyt :fnise: Det var jo bare hyggelig om dagen, men hadde de holdt på til sent på kvelden ville det nok plaget meg.. Så hvis det er sånn hadde de kanskje grunnlag for klagen sin, men vanlig latter og prat kan da umulig være så høyt at det skal forstyrre en annen etasje? Hvis du hadde gjester, kanskje noen hadde på jeg sko med hard hel? For det høres VELDIG godt for de under (snakker av erfaring)..

Gjest strykebrett
Skrevet

Det må være lov å se på TV med vanlig volum og prate sammen med normal stemme også etter klokken 23. Man kan jo ikke slutte å prate sammen med en gang klokken har tikket over ellve liksom.

Støy/bråk etter klokken ellve, sånn som f. eks å støvsuge, sette på vakemaskin, (høy)musikk og så videre skal man la vær.

Alle bør jo ta hensyn til sine omgivelser, men å tro at hele verden skal gå å legge seg klokken 23 fordi man selv gjør det er vel mye forlangt syns jeg.

Skrevet

Dette mener jeg helt bestemt at naboen din må tåle, spesielt når man tar i betraktning at dere gjør dette relativt gjelden. Bare la være å bry dere om det. Han burde i det minste ha kommet opp og snakket med dere i stedet for å banke i taket, herlighet.

Hvis han er såpass følsom for lyd, bør han kanskje flytte til en enebolig.

Skrevet

Man trenger ikke å ha med seg en medsammensvoren for å sjekke om det er lytt i blokker. Det er lytt i blokker. Punktum. Skal man flytte inn i blokk må man tåle lyd. Tåler man det ikke, får man bo et annet sted. Enkelt og greit.

Skrevet

Takk, dere :)

Godt å høre andres meninger. Mannen min kjenner styret ganske godt, og gikk å snakket med dem. De sa at det ikke var grunn til å klage på oss, men at vi kunne klage på dem, for det er ikke lov å banke etter 19 :ler: :ler: :ler:

Men hvordan skal vi forholde oss til dette videre da? Bare fortsette som vi har gjort til nå? Og hvis det banker igjen da? Ignorere det? Vente på at de kommer opp og snakker med oss?

Skrevet

Jeg ville ignorert det. Synes banking er en skikkelig uting. Har de noe de vil ha sagt, får de komme og si det som vanlige godtfolk.

Kommer de opp, ville jeg sagt at du har snakket med styret, og at de ikke ser noen grunn til å lage en sak ut av dette. At man må ha litt ekstra slingringsmonn for hverandre når man bor så tett på hverandre, og at du håper at dette ikke vil gå ut over naboforholdet deres. Du vil fortsette med normale lyder, fordi du også skal trives i blokken, men dersom naboen føler at det skulle strekke seg utover det vanlige, er han selvfølgelig velkommen til å komme å si i fra. Men vanlige lyder vil det altså være.

Skrevet
Takk, dere :)

Godt å høre andres meninger. Mannen min kjenner styret ganske godt, og gikk å snakket med dem. De sa at det ikke var grunn til å klage på oss, men at vi kunne klage på dem, for det er ikke lov å banke etter 19 :ler: :ler: :ler:

Men hvordan skal vi forholde oss til dette videre da? Bare fortsette som vi har gjort til nå? Og hvis det banker igjen da? Ignorere det? Vente på at de kommer opp og snakker med oss?

Min tanke er at om dette er noe dere så og si aldri gjør, burde naboene tåle det en og annen gang!

Vet dere forresten hvem som banker? Er det godt voksne mennesker som bare ikke får sove?

Eller er det småbarnsforeldre der deres barn våkner av dere?

Det går vel kanskje an å prate med sine naboer om slike ting, og si at dere synes det er umenneskelig å ikke kunne sitte i sofaen med sine kjære og prate og le om løst og fast, selv om klokken er både tolv og ett?

Det kunne jo vert mye verre for dem - dere kunne jo hatt på høy musikk med bass - som mange unge gjør!

Be dem se det positive i det :)

Men la nå det vere sagt at enkelte bare MÅ klage - uansett..... :(

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet
Man trenger ikke å ha med seg en medsammensvoren for å sjekke om det er lytt i blokker. Det er lytt i blokker. Punktum. Skal man flytte inn i blokk må man tåle lyd. Tåler man det ikke, får man bo et annet sted. Enkelt og greit.

Jeg er tildels enig. Bor man i blokk _må_ man tåle å høre andre mennesker. Men det kan være kjempestor forskjell på hvor mye man hører. Der jeg bodde tidligere var det plagsomt lytt etter mine begreper. Her jeg bor nå er det heldigvis mye bedre. Selv om jeg fremdeles hører at jeg bor i en blokk så er det en vannvittig forbedring! Så det burde være en måte å finne ut hvor lytt det er før man flytter inn, det er jeg enig i. Jeg vil ikke tilbake til en sånn blokk jeg bodde i tidligere, men en sånn som jeg bor i nå er ikke noe problem.

Hilsen en dame som strengt tatt burde bodd i en enebolig langt utpå landet ;)

Skrevet

Jeg vet veldig lite om dem. Men jeg vet dette: De er utenlandske, det står tre navn på postkassa, med forskjellige etternavn. Jeg har møtt ei i heisen noen ganger som jeg er nesten helt sikker på at bor der. Hun var vanskelig å si alder på, men vil gjette ca 20. Hun har hørt på veldig høy musikk i høretelefoner hver gang, og har ikke sett på meg. Ellers vet jeg ingenting.

Tror ikke denne blokken er så altfor lydt. Vi hører nesten aldri de over oss. De er også et ungt par uten barn. Kan en sjelden gang høre at de går over gulvet. Og vi har hørt at de har hatt fest en gang. Da bråkte det endel, men vi sa ingenting. Når det er så sjeldent må det være greit, syntes jeg. :) Har aldri hørt dem prate eller le. Og kun hørt musikk den ene gangen. Vi har bodd her i 1,5 år.

Skrevet

De under oss har vi aldri hørt. De som klager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...