Gå til innhold

Resirkulering av kartonger

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Resirkulerer du juice- og melkekartonger? Er du da flink til å skylle, brette og putte 6 stk. oppi den syvende og så legge dem i en pose før de kastes?

Her i huset går de dessverre rett i søpla. Jeg vil egentlig resikulere, men har ikke lyst til å ha kartonger stående i påvente av nok kartonger til å kaste dem ut. Er det nok å skylle dem og klemme dem flate for så å legge dem i papirbeholderen? Vi har egen beholder til vårt hus som tømmes en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei her går alt i samme kasse.

Det meste blir blandet på fyllinga uansett (I know, jeg har jobbet med det)

Og det går mye mer energi å resirkulere enn å bare lage nytt. Regnskogen og andre skoger forsvinner ikke pga laging av papp og papir uansett... den største trusselen er de som bor der nede og prøver å overleve ved å hogge ned og lage jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renovasjonsansatt
Nei her går alt i samme kasse.

Det meste blir blandet på fyllinga uansett (I know, jeg har jobbet med det)

Og det går mye mer energi å resirkulere enn å bare lage nytt. Regnskogen og andre skoger forsvinner ikke pga laging av papp og papir uansett... den største trusselen er de som bor der nede og prøver å overleve ved å hogge ned og lage jorder.

Jeg blir like forbannet hver gang jeg leser sånt sprøyt som dette. Jeg aner verken når eller hvor du var ansatt. Det er bra at du innrømmer at det ligger i fortiden.

Fra 2009 er det forbudt å kaste resirkulerbart materiale på fyllinga.

Papir og papp som blir samlet inn på returpunkt, gjenvinningsstasjoner eller i papirdunker i den enkelte husholdning går IKKE på fyllinga, eller i ovnen eller i restavfallsbilen.

Papir og papp er det gode returavsetninger på så når det er dunk for dette der du bor betyr det at ren.selskapet kan selge den ferdig sorterte massen til blant annet Norske Skog som bruker dette i produksjonen av nytt papir.

Det er helt rett at det tidlig i drikkekartonginnsamlinga ikke var tenkt grundig igjennom sortering og videreforsendelse av drikkekartong og at det derfor samlet seg et drikkekartongberg uten like i sverige. Det er historie - i dag går drikkekartong til produksjon av nytt papir.

At du ønsker å kaste ting rett i restavfallet får bli din sak og ditt problem, om ikke så alt for lenge er det slutt på frivilligheten i dette og man blir straffet for å ha mye restavfall i form av et skyhøyt renovasjonsgebyr.

Men det kunne vært kjekt om miljøsvina kunne slutte å spre feilinformasjon fordi de gir bæng i å sortere sjøl.

Når det gjelder regnskogen: hvem er det som bruker regnskogen til produksjon av papir i Norge? Norsk skog derimot - det blir brukt. Det reduserer vi nå ved å blande inn en andel resirkulert papir slik at mengden nyhogst til papir reduseres.

Regnskogen er en helt annen problematikk (hørt om teak, avskoging pga jordbruk og lignende?). Men for all del - det er helt sant at sortering av drikkekartong ikke redder regnskogen. Det er i grunnen bare du som påstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg resirkulerer. Det fører til at jeg får mindre søppel som må tømmes siden jeg går til returpunkt. Dermed slipper jeg å bruke mer penger på å få tømt søpla oftere eller større søppeldunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg resirkulerer alle juice- og melkekartonger. De skylles, settes til tørk, brettes og stappes. Jeg pleier å få plass til ti kartonger oppi den ellevte, men jeg har ikke pose på de, bare kaser de som kubber i papirdunken. Plastkorker fjernes og leveres til returpunkt sammen med annen plast.

Jeg har ikke de tomme kartongene stående fremme til de er fulle, de legges i posen der jeg har papir og papp. I den posen er det jo ikke noe som er grisete, så det er ikke ekkelt å ta opp igjen en kartong og putte flere nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til renovasjonansatt: Jeg fant ikke svar på mitt spørsmål om jeg kan putte en og en kartong i papirbeholderen min eller om jeg må stappe dem oppi hvrandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Renovsasjonsansatt
Til renovasjonansatt: Jeg fant ikke svar på mitt spørsmål om jeg kan putte en og en kartong i papirbeholderen min eller om jeg må stappe dem oppi hvrandre?

Nei du må ikke det.

Forøvrig henviser jeg til www.loop.no og www.sortere.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*M*_*

Godt å se at Renovasjonsansatt alt har vært på banen med gode svar :)

Tiden da alt gikk på fyllingen er ugjenkallelig forbi - og enkelte fraksjoner slik som blant annet papir og papp finnes det svært gode gjenvinningsordninger for. Plast, glass, metall og EE-avfall er eksempler på andre fraksjoner som kommer til nytte igjen.

Man kan også vente seg strengere kontroll med sortert avfall framover, tiltak som har vist seg å gi effekt i undersøkelser er blant annet mindre volum tilgjengelig til restavfall (mindre beholder og sjeldnere henting av restavfall), differensierte renovasjonsgebyr (hvor restavfall naturlig nok blir den dyreste fraksjonen) etc.

Når det gjelder drikkekartong så er vel oppfordringen til å stappe flere kartoner i en mest en fordel for en selv for å redusere volumet i papirbeholderen.

Lykke til med sorteringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sorterar alt avfall.

Papir og papp

Våtorganisk

Restavfall

Plast

Glass

Metall

Kartongar blir bretta og stappa, men vi legg det ikkje i plastpose. Kastar det i papir/papp når kartongen er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står litt om hvorfor man skal resirkulere drikkekartonger.

Og om ikke miljø er en god nok grunn, så er kanskje drikkekartonglotteriet (som det også står om på siden) en god motivasjon? Å vinne 100 000 kroner er ikke å forakte.

Det er da slett ikke noe problem å lage kubber vel? Jeg skyller kartongene i kaldt vann, og det lukter aldri av dem, selv om jeg bor alene og bruker to uker på å lage en kubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har skylt,tørket og brettet kartonger til kubber i årevis. Det går helt automatisk uten at jeg tenker.Kubbene kastes i papirdunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...