Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 15. november 2009 #1 Skrevet 15. november 2009 Hvor mye kan en person med 10000kr + ca 1500-2000 i bostøtte i månen, ha i husleie med / uten strøm i månen uten å leve et ellendig liv?
Gjest megvel Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 5000 inkl strøm tror jeg man skal kunne klare. Forutsatt at du ikke har barn og bil. Det letteste er vel å sette opp et budsjett for å se hvor mye du har i andre utgifter?
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Hvordan andre utgifter må man ta med? Lyst på en leilighet til 6000 uten strøm. Da blir mitt ca sån: 6300 husleie og strøm 2000 mat 500 hund 1000 bil (bensin) 1000 privat 500 klær. Virker dette helt på jorde? Er det noesom er glemt?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Hvordan andre utgifter må man ta med? Lyst på en leilighet til 6000 uten strøm. Da blir mitt ca sån: 6300 husleie og strøm 2000 mat 500 hund 1000 bil (bensin) 1000 privat 500 klær. Virker dette helt på jorde? Er det noesom er glemt? Du har glemt årsavgift på bil, reparasjoner på bil, forsikring på bil og innbo, nrk-lisens
superior Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 I tillegg skal du kanskje ha bredbånd og tv? Uforutsette veterinærutgifter på hunden? (lurt å ha noe i bakhånd). Er leil. møblert, eller må du kjøpe møbler selv?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Hvordan andre utgifter må man ta med? Lyst på en leilighet til 6000 uten strøm. Da blir mitt ca sån: 6300 husleie og strøm 2000 mat 500 hund 1000 bil (bensin) 1000 privat 500 klær. Virker dette helt på jorde? Er det noesom er glemt? Du må regne med mere enn 300 i strøm pr.mnd. Det er mye avgifter som kommer. Avhengi av str. på leiligheten,men regn med 800 i mnd på en treroms. Da har du 6800 i mnd. legg til noen kr i mat. du kan nok klare deg i en periode på den summen,men når du beregner så lite så sprekker det. Det er kun 66 kr. dagen på den summen. Du har sikkert mobiltv? Tv? Du må ha innboforsikring. lege,medisin,tannlege,gaver,går det inn i summen for privat? veiavgift,reprasjoner ol på bil ,husk forsikring på bil.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Du bhar glemt telefon, for du har vel det?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 hunden er forikret og det betaler ikke jeg. Alle utgifter til bil utom bensin er det noen som betaler. ( onkel er bilmekanikker.)tellefon har jeg gratis. tv er ikke av intrese. Nett er inkludert i leia. Så da blir det uforutsette dyrlege regninger som må løses på en måtte. Hvor mye er det man må beregne på mat per dag?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. november 2009 #11 Skrevet 15. november 2009 hunden er forikret og det betaler ikke jeg. Alle utgifter til bil utom bensin er det noen som betaler. ( onkel er bilmekanikker.)tellefon har jeg gratis. tv er ikke av intrese. Nett er inkludert i leia. Så da blir det uforutsette dyrlege regninger som må løses på en måtte. Hvor mye er det man må beregne på mat per dag? Det erdesuten veovn i leilighete. Leiligheten er 70m2
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 15. november 2009 #12 Skrevet 15. november 2009 Bor du alene kan du klare deg på 300 kr/uka når det kommer til maten, men det krever planlegging av måltider og handlelister, samt at du spiser de billigste merkene og ikke lever på noen streng diett. Husholdningsvarer (shampo, oppvaskmiddel, lyspærer osv) kommer i tillegg. Selv lever jeg på ca 10 000 kr i mnd, men jeg har samtidig noen å dele utgiftene med.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 15. november 2009 #13 Skrevet 15. november 2009 Det erdesuten veovn i leilighete. Leiligheten er 70m2 Det er fortsatt kostnader når det kommer til vedovn. Ved koster penger. Bor selv på va 70 kvm med vedovn. Den varmer godt i stue og soverom, men jeg har fortsatt to rom og bad som trenger oppvarming.
Shade Skrevet 15. november 2009 #14 Skrevet 15. november 2009 Bare nettleien i strømregningen kommer vel fort opp i 700 eller noe sånt per kvartal. Så selv om du har vedovn tror jeg du skal legge til side minst 500 i måneden til strøm. Og hvis du faktisk skal bruke vedovnen så må du tenke på at det er veeeldig dyrt å kjøpe ved eller briketter. Hvis du har mulighet til å hugge selv kan du spare inn en del.
liv Skrevet 15. november 2009 #15 Skrevet 15. november 2009 Hva med innboforsikring, tannlege, sparing til noe som ryker? (greit å ha til vaskemaskin eller noe lign. ryker.) Du bør regne 400kr i mnd i strøm sommer og det dobbelte på vinter, selv om du bruker ved. Ved koster også en del, er det en eldre leilighet/ovn så går det mer ved. Vi brukte 60l ved pr dag. (en sånn sekk...,, 70 m2, to soverom. Eldre leilighet og høyt under taket. Gammel kakkelovn.
Renesmee Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 Fordi om du har forsikring på hunden er det en egenandel du må ut med hvis hunden skulle behøve veterinærbesøk. Min egenandel er på 1000 kroner, og med ditt budsjett kan det bli vanskelig å få til. For å kunne få litt romsligere økonomi ville jeg vurdert å bo billigere, slik at ikke alt du har av inntekter går med til faste utgifter. Som nevnt ovenfor her også, veiavgift, innboforsikring, kabeltv, internett, reparasjon av bil, helse... Hva skjer f.eks om du skulle få behov for å dra til tannlegen?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #17 Skrevet 15. november 2009 Det erdesuten veovn i leilighete. Leiligheten er 70m2 Det koster en del penger for ved også....
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 15. november 2009 #18 Skrevet 15. november 2009 hunden er forikret og det betaler ikke jeg. Alle utgifter til bil utom bensin er det noen som betaler. ( onkel er bilmekanikker.)tellefon har jeg gratis. tv er ikke av intrese. Nett er inkludert i leia. Så da blir det uforutsette dyrlege regninger som må løses på en måtte. Hvor mye er det man må beregne på mat per dag? Betaler onkelen din vei- og årsavgift for din bil? Selv om han er mekaniker og kan reparere en del gratis, koster fremdeles bildelene noe.. Olje, frostvæske, spylevæske, vindusviskere, dekk?? Strøm blir nesten garantert mer enn 300,- i mnd. Og ved kan koste deg dyrt om du kjøper lite av gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå