Gå til innhold

Hvor høy rente bør man regne med?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sunniva_*
Skrevet

Vi er i ferd med å lete etter bolig vi kan kjøpe. Men hvor høy rente krever bankene at man skal kunne leve med? Og hvor høy rente synes DU man bør regne med?

Vi har regnet ut i forhold til den prisklassen vi leter i at vi klarer oss helt fint selv om renta skulle øke til 8%. Øker den til 10% går det også greit, men da begynner det å bli litt anstrengt. Skulle nok overlevd på 12% også, men da blir det havregrøt og nudler til alle måltider...

Har vi regnet inn godt nok slingringsmonn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er i ferd med å lete etter bolig vi kan kjøpe. Men hvor høy rente krever bankene at man skal kunne leve med? Og hvor høy rente synes DU man bør regne med?

Vi har regnet ut i forhold til den prisklassen vi leter i at vi klarer oss helt fint selv om renta skulle øke til 8%. Øker den til 10% går det også greit, men da begynner det å bli litt anstrengt. Skulle nok overlevd på 12% også, men da blir det havregrøt og nudler til alle måltider...

Har vi regnet inn godt nok slingringsmonn?

Bankene har nylig fått kritikk for igjen å ha lånt ut for mye penger til boliglån, mange låner mer enn verdien på selve boligen, og dette vil for det første gjøre det vanskelig å få lån. For eksisterende kunder vil renta forventes å øke i tiden framover, og i vår bank og andre store banker varsles nå kundene om å ta høyde for en rentesats på inntil 10.5% de nærmeste fem årene. 8% er nok vel optimistisk.

Skrevet
Bankene har nylig fått kritikk for igjen å ha lånt ut for mye penger til boliglån, mange låner mer enn verdien på selve boligen, og dette vil for det første gjøre det vanskelig å få lån. For eksisterende kunder vil renta forventes å øke i tiden framover, og i vår bank og andre store banker varsles nå kundene om å ta høyde for en rentesats på inntil 10.5% de nærmeste fem årene. 8% er nok vel optimistisk.

Da må det jo være lurt å binde renta? Men likevel, all erfaring hittil i mitt liv ihvertfall tilsier jo at det aldri er lurt å binde renta.....

Skrevet

Det som også er viktig å se på er nedbetalingen. Si at dere låner 2 mill med 20 års nedbetalingstid. Om 5 år er da lånet på 1,5 mill. Dere tjener mest sannsynlig også litt mer da, og tåler dermed bedre 12% rente.

Dersom dere har ustabile jobber og har tenkt til å ha en periode med avdragsfrihet så ville jeg valgt å låne litt mindre. For det kan faktisk hende at det blir 12% rente om noen år.

Tror selv vi regnte ut på 8%, 12%, og 16% når vi så på lån. 16% er ganske usannsynlig, men det er jo greit å vite hvordan det ser ut.

Skrevet

Vi tok nylig opp boliglån. Bankmannen vår oppgav hvor mye terminbeløp vi må betale med dagens rentenivå og gikk deretter opp tre prosentpoeng (til ca seks %). Dette fant vi ut at vi skulle klare. Vi klarer høyere enn 6 % også, men vi finregnet ikke på dette med banken.

Han svarte heller ikke konkret på hva slags rente de la opp til at vi bør kunne tåle... Synes selv at dersom man klarer seg på 10 % rente så har man lagt inn god margin...

Banken oppgav forresten at dersom renten ble så høy at vi fikk problemer med terminbeløpene, kan man øke løpetiden på lånet til 30 år. Vi har nå 25 års løpetid.Håper jo vi slipper å øke løpetiden, men dersom renten skulle bli så høy at vi ikke klarer det er det greit å vite at man har muligheten til dette! :)

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Det som også er viktig å se på er nedbetalingen. Si at dere låner 2 mill med 20 års nedbetalingstid. Om 5 år er da lånet på 1,5 mill. Dere tjener mest sannsynlig også litt mer da, og tåler dermed bedre 12% rente.

Dersom dere har ustabile jobber og har tenkt til å ha en periode med avdragsfrihet så ville jeg valgt å låne litt mindre. For det kan faktisk hende at det blir 12% rente om noen år.

Tror selv vi regnte ut på 8%, 12%, og 16% når vi så på lån. 16% er ganske usannsynlig, men det er jo greit å vite hvordan det ser ut.

Hvis man skulle regnet utifra en rentesats på 16% så var det ikke mange som hadde fått lån her til lands.

Om renten skulle bli så høy så hadde det fått fatale følger for mange med det skattesystemet vi har idag. Sist renten var så høy så må vi ikke glemme at folk hadde fullt rentefradrag.

Skrevet
Hvis man skulle regnet utifra en rentesats på 16% så var det ikke mange som hadde fått lån her til lands.

Om renten skulle bli så høy så hadde det fått fatale følger for mange med det skattesystemet vi har idag. Sist renten var så høy så må vi ikke glemme at folk hadde fullt rentefradrag.

Jeg er klar over at det er veldig usannsynlig at det blir 16% rente igjen. Men det var interessant å se at med et litt større lån og 16% rente, så ville de årlige rentene utgjøre mer enn den totale lønnen min. Det gir et perspektiv på hva økte rente egentlig vil si for økonomien. Jeg mener ikke at dersom man ikke tåler 16% rente så bør man ikke ta opp lånet. 10-12% er et mer realistisk tall å regne med.

Skrevet
Vi tok nylig opp boliglån. Bankmannen vår oppgav hvor mye terminbeløp vi må betale med dagens rentenivå og gikk deretter opp tre prosentpoeng (til ca seks %).
Lyder som en inkompetent bankmann eller en uansvarlig bank.

Banken oppgav forresten at dersom renten ble så høy at vi fikk problemer med terminbeløpene, kan man øke løpetiden på lånet til 30 år.
Enda værre. Hvis renten skulle komme opp mot 12% (som ikke er direkte usansynlig) vil det ikke hjelpe nevneverdig på terminbeløpet å øke løpetiden fra 25 til 30 år, da renteandelen av terminbeløpet uansett vil være fire ganger det dere har nå.
Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Lyder som en inkompetent bankmann eller en uansvarlig bank.

Enda værre. Hvis renten skulle komme opp mot 12% (som ikke er direkte usansynlig) vil det ikke hjelpe nevneverdig på terminbeløpet å øke løpetiden fra 25 til 30 år, da renteandelen av terminbeløpet uansett vil være fire ganger det dere har nå.

Bankene regner at man skal tåle 3-4 % økning - en rente på 10-12 % er ganske usannsynlig, ja. Det høyeste jeg har vært borti etter at vi bygde huset for 8 år siden er 7,5%, og så høy var den ikke lenge før den ble satt ned igjen.

Dersom renten øker til 10-12 % så er jeg redd at myndighetene må legge om skattesystemet slik at folk får skrevet av hele rentebeløpet.

Skrevet
- en rente på 10-12 % er ganske usannsynlig, ja.

En rente på 10% er ikke usannsynlig.

Skrevet
En rente på 10% er ikke usannsynlig.

Minst like sansynlig som en rente på 2%, som jeg har i dag.

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags bank du bruker, men jeg for min del betaler 3% rente på huslånet mitt. Et huslån som har sikkerhet innenfor 30% av takst.

Alle vet at 2 prosent er urealistisk, og at vi må regne med en rente på ca. 6% i fremtiden.

10% er urealistisk .. når opplevde dere boligrenter på 10%?

Skrevet

Hvor er det du har lånet ditt da, som har så lav rente? Statens pensjonskasse?

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
Hvor er det du har lånet ditt da, som har så lav rente? Statens pensjonskasse?

Mye mulig at det er et ansattlån. Jeg for min del har et ansattlån hvor jeg betaler 2% rente - men det er fordi slike lån følger normrenten.

Skrevet
Nå vet ikke jeg hva slags bank du bruker, men jeg for min del betaler 3% rente på huslånet mitt. Et huslån som har sikkerhet innenfor 30% av takst.
http://www.spk.no/no/Person/Boliglan/Renten/

Alle vet at 2 prosent er urealistisk, og at vi må regne med en rente på ca. 6% i fremtiden.
Hvem "alle" du refererer til er, vet jeg ikke. Men det er sansynlig at renten over tid i snitt vil være 6%, det er der 6% kommer inn. Men på samme måte som det nå er en ekstrem rente den ene veien vil det også kunne slå den andre veien

10% er urealistisk .. når opplevde dere boligrenter på 10%?
Når opplevde dere boliglånsrenter på 2%
Skrevet

Men: er det lurt å binde renta? Hvilken rentesats kan man i såfall få?

Skrevet (endret)
Bankene regner at man skal tåle 3-4 % økning - en rente på 10-12 % er ganske usannsynlig, ja. Det høyeste jeg har vært borti etter at vi bygde huset for 8 år siden er 7,5%, og så høy var den ikke lenge før den ble satt ned igjen.

Dersom renten øker til 10-12 % så er jeg redd at myndighetene må legge om skattesystemet slik at folk får skrevet av hele rentebeløpet.

Skjønte ikke den. Man får da trukket fra ALLE renter i dag (på inntekten)

Ellers tror jeg det holder å regne med en dobling av renter i løpet av de 5 første årene. Altså til la oss si 7%.

10 eller 12%, anser jeg som helt urealistisk. Det er så mange ting som taler mot det.

Skulle rentene gå mye opp er det en mulighet å forlenge lånet med f eks 5 år.

Selv om det er dyrt totalt.

Rentebinding tror jeg lite på. Det er akkurat like dumt som å binde opp kraftprisen.

Endret av Østlandet
Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet
http://www.spk.no/no/Person/Boliglan/Renten/

Hvem "alle" du refererer til er, vet jeg ikke. Men det er sansynlig at renten over tid i snitt vil være 6%, det er der 6% kommer inn. Men på samme måte som det nå er en ekstrem rente den ene veien vil det også kunne slå den andre veien

Når opplevde dere boliglånsrenter på 2%

Det er veldig sannsynlig at renten vil ligge på 6% - derfor regner bankene at man skal tåle 3-4% oppgang fra det nivået vi har idag.

Jeg har aldri opplevd boliglånsrente på 2% - det var du som snakket om det. Det laveste jeg har hatt på mitt boliglån er 2,85% og det meste er 7,5%. Da regner jeg ikke lånet jeg hadde på 80-tallet hvor skattesystemet var helt annerledes enn idag, og jeg fikk trekke fra alle rentene på skatten.

Skrevet
Det er veldig sannsynlig at renten vil ligge på 6% - derfor regner bankene at man skal tåle 3-4% oppgang fra det nivået vi har idag.

Jeg har aldri opplevd boliglånsrente på 2% - det var du som snakket om det. Det laveste jeg har hatt på mitt boliglån er 2,85% og det meste er 7,5%. Da regner jeg ikke lånet jeg hadde på 80-tallet hvor skattesystemet var helt annerledes enn idag, og jeg fikk trekke fra alle rentene på skatten.

Spør igjen....

Hvor har dere det fra at man ikke får trukket fra alle renter nå. (Ikke på skatten, men på inntekten)

Og hva er forskjellen fra 80 tallet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...