lidia Skrevet 21. august 2003 #1 Skrevet 21. august 2003 Nå må jeg se å få vasket vindua hjemme, men det er et skikkelig tiltak. Jeg får alltid striper etter vask, og det er så stygt. Hvordan gjør dere det for å unngå striper? Hva er best å bruke? Vet at noen bruker avis-trikset, men jeg gjør ett eller annet feil, for jeg får det ikke til med aviser. Mulig jeg må gni hardere, jeg vet ikke. Noen som kan hjelpe meg?
Suzy Skrevet 21. august 2003 #2 Skrevet 21. august 2003 Kjøp deg Jordan-glassklut. De funker! Tørk over eventuelle striper med dem etter vask så blir det fint :D Bruk salmiakk i vannet når du vasker vinduene og skyll over med et vann til med eddik i. Da skal det ikke bli striper. Hvis du syns salmiakk blir for heftig kan du bruke nylonvask (fås på tuber i daglivarebutikken) Suz
Livets datter Skrevet 21. august 2003 #3 Skrevet 21. august 2003 Ugh, nå fikk jeg et snev av dårlig samvittighet...
Malou Skrevet 21. august 2003 #4 Skrevet 21. august 2003 Bruker vanlig såpevann jeg... Vasker over to ganger, en gang med mye vann og en gang med nesten tørr svamp/klut. Deretter bruker jeg vindusnal som jeg overlapper ca halvveis hver gang. For å få et godt resultat er det viktig å tørke av nalen hver gang du har dratt den ned over vinduet. Jennifer
Jinx Skrevet 21. august 2003 #5 Skrevet 21. august 2003 Jeg bruker nylonvask på vinduene.. Skrubber og gnir, og fjerner det med nalen etterpå.. Må bare være nøye med å tørke av nalen for hvert strøk.. Går også kjempe fint med Jif (for vinduer) og avispapir.. Skinnende rene vinduer
minniepus Skrevet 21. august 2003 #6 Skrevet 21. august 2003 Eller flytt i blokk hvor noen kommer å vasker vinduene for deg. Deilig......
Leo Skrevet 21. august 2003 #7 Skrevet 21. august 2003 Kjøpte Ajax-spray her om dagen og det fungerte utmerket i følge Leonard. (Det er en "herrejobb" her i huset og må derfor gjøres ofte ). Jeg så jo selv at det gikk fort og greit og at vinduene ble utrolig blanke og fine.
Gjest Brunhilde Skrevet 21. august 2003 #8 Skrevet 21. august 2003 Godt varmt vann og like deler (ca 1 ss) eddik og zalo. God nal som tørkes godt mellom hvert drag - OG fille til å tørke kanter og hjørner. OG det aller viktigste: Aldri vaske vinduer i solsteiken...
Gjest Lea Skrevet 21. august 2003 #9 Skrevet 21. august 2003 Jeg synes at Ajax Vinduspuss er bedre en Jif. Vasker først over med salmiakkvann og går over med Ajaxen etterpå. Bruker både nal og lofritt papir (og en microfiberklut). Egentlig husker jeg ikke helt hva jeg pleier å gjøre jeg :oops:
Gjest gjesta Skrevet 21. august 2003 #10 Skrevet 21. august 2003 Full fart - enkelt&greit: mickrofiberklut beregnet på denslags. Litt mer tid - og perfekt resultat: nylonvask og nal!
Leo Skrevet 21. august 2003 #11 Skrevet 21. august 2003 Glemte å si at vi har en uhorvelig mengde hvite kjøkkehåndlær fra IKEA som brukes til den typen "jobber" og som vaskes på 60 evt. 95 grader etter bruk. Det viktigste er nok at kluten som brukes til å tørke av er ren og ikke loer.
Gjest Anonymous Skrevet 23. august 2003 #12 Skrevet 23. august 2003 vasker med litt salmiakk i. Bor ved havet, så det trengs. I skylle vann tar jeg glansemiddel som er for bruk til oppvaskmaskin i bøtten. Bruker litermål og tømmer over vinduene. Det skiiiiinner
Gjest Zalomine Skrevet 23. august 2003 #13 Skrevet 23. august 2003 OG det aller viktigste: Aldri vaske vinduer i solsteiken... Av alle ting, da jeg skulle vaske masser av vinduer på jobb (vaskehjelp jeg...) og mente at det var litt vanskelig siden akkurat den dagn ejg fikk beskjed om dette så dukka sola opp, og ble i et par uker, så jeg fikk bare tatt noen få hver dag før sola traff vinduene... da mente min sjef at "Du kan da vaske vinduer selv om det er sol!" Det var snakk om sommersola rett på vinduene, og jeg trudde da seriøst at voksne mennesker (som til og med aldri egentlig har hatt en annen jobb enn å være vaskehjelp, men nå har hun altså (mot all fornuft) fått en jobb som "renholdssjef" så hun sjefer over oss som vasker....) visste at det ikke går! Jeg lærte som lita pike at man ikke vasker vinduer når det kommer sol på dem, for da blir det ikke rent og pent. Men det mente denne dama at det ble (trenger jeg si at jeg rett og slett nekta å vaske vinduer når det var sol på dem?) Men, hvilke metoder man skal bruke... der finnes det like mange råd som mennesker trur jeg. Man får bare prøve seg frem med det man har i huset. Salmiakk, zalo, vindussprayer, jeg kombinerte de tre jeg, pluss nal selvsagt (men jeg hadde ikke tilgang på filler som ikke loet, så det var litt frustrerende, og nalen var ikke helt god heller, den laga ei stripe av vann ca 4 cm fra ene kanten, så det ble en del irritasjon mot slutten!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå