Gå til innhold

Hvilken rase er den dominante i en blandingshund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en blandingsvalp der far er ren boxer og mor er blanding av labrador og border collie. Hvordan tror dere dette vil slå seg ut på hunden? Er det slik at visst en av foreldrene er helt rein rase vil denne ha størst innvvirkning på hunden eller er det rein lotto trekning?

Utseendemessig er hun helt lik en boxer, bare ikke så flat i ansiktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel nesten loddtrekning, men jeg mener å ha lært at morens atferd ofte har mest å si. Mulig det har med pregning og læring/oppdragelse de første ukene å gjøre, mindre med genetikken. Når det er sagt så vet jeg ikke hvor generelt den regelen gjelder eller i hvor stor grad. Vil tro du risikerer at både det ene og det andre slår ut i "typeatferd", sånn som jakt og apportinstinkt og gjeter instinkt er jo ganske sterkt avlet på og blir jo overført videre.

Skrevet

Jeg har en blandinghund, der far er collie og mor er border-collie og buhund. Hos oss stemmer det godt at morsarven er dominant, han bjeffer som en buhund (litt slitsomt) og går tur som en border-collie (vimser rundt og gjeter på alt). Colliens noe nervøse tendenser har vi heldigvis ikke sett noe til.

Skrevet

Dette er nok umulig å svare på.

Har selv hatt blandingshunder, og til den siste blandingstispa jeg hadde så var ALLE valpene i kullet totalt forskjellige.

En så ut som en setter, en som en border collie, en som en labrador etc... der var både mor og far blandinger av mange raser igjen.

Hadde en hannhund som var så og si 50% fra mor og 50% fra faren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...