Nique88 Skrevet 14. november 2009 #1 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Etter at jeg fikk satt på regulering har jeg hatt så fryktelig vondt i tennene (Har hatt regulering en gang før, men opplevde ikke denne smerten da). Det er vanskelig å spise, snakke og å bevege på munnen i det hele tatt. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å lette på smertene? (Har prøvd ibux) Endret 14. november 2009 av Nique88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 14. november 2009 #2 Del Skrevet 14. november 2009 Det går seg til etter et par dager. Lenge siden du satte den på? Tannlegen strammer til, for at det skal ha noen effekt. Tennene skal jo flytte på seg - og det gjør vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique88 Skrevet 14. november 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 14. november 2009 Satte den på for 2 dager siden. Er klar over at det er nødvendig å stramme til en del, men kan ikke skjønne at det skal gjøre så vondt Vet ikke om det har noe sammenheng med hvor stramt det er, men både da jeg satte på i overkjeven og i underkjeven (som jeg satte på sist) har klosser plutselig presset sprettet av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daime Skrevet 14. november 2009 #4 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg vil tro at dette går over etter noen dager.. Det kan være litt vondt de første dagene, men så venner tennene seg til den smerten som er. Som noen nevner over her...Tennene skal jo flytte på seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 14. november 2009 #5 Del Skrevet 14. november 2009 Det er HELT vanlig at det er så vondt. Jeg fikk reggis oppe og nede samtidig, og kunne ikke tygge normalt på over en uke. Spiste grøt og suppe (og startet en ny "trend" på skolen med Rett i koppen som matpakke. ). Smertestillende hjalp ikke noe større, etter hva jeg kan huske... De første nettene sov jeg ikke i det hele tatt, så vondt var det. Men trøsten er at det var verst første gangen, ved senere stramminger var det på langt nær like vondt, og det ga seg i løpet av en dag eller to. Hold ut, det går over. Og i mellomtiden er det lov å synes fryktelig synd på seg selv! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique88 Skrevet 14. november 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 14. november 2009 Blir nok noen søvnløse netter på meg òg, ja - men skal nok greie å holde ut Får bare synes litt synd på meg selv, som du sier ... hehe. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 14. november 2009 #7 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg husker at jeg hadde vondt i fem-seks dager da jeg fikk satt på regulering. Kunne ikke tygge noe som helst, og bare tunga dulta borti tennene så var det ømt og kjipt. Men etter dette kjente jeg ikke noe særlig. Kanskje litt, når tannlegen strammet for å få tennene på plass (ca. 1 gang i månenden), men ikke på langt nær så vondt som første gangen, og det gikk mye fortere over. Håper det gir seg snart! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #8 Del Skrevet 14. november 2009 Etter at jeg fikk satt på regulering har jeg hatt så fryktelig vondt i tennene (Har hatt regulering en gang før, men opplevde ikke denne smerten da). Det er vanskelig å spise, snakke og å bevege på munnen i det hele tatt. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å lette på smertene? (Har prøvd ibux) sånn er det dessverre (for mange, hvertfall for meg)... for meg gikk det over i løpet av en uke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filur Skrevet 14. november 2009 #9 Del Skrevet 14. november 2009 Det er rett og slett rene helvete. Jeg hadde både oppe og nede i 3-4 år, og strammet hver mnd. Like vondt hver gang. Jeg reagerer på at du skriver at klossene spretter av. Enten har ikke tannlegen festet de godt nok, eller så har han strammet for hardt eller helt feil. Og hvis du mangler klosser blir ikke trykket riktig fordelt, og da går hele tanngarden rett vest. Blir mye å rette opp i neste gang, og i verste fall blir du gående med regulering lengre enn først antatt. Viktig å få rettet opp ASAP! Ring tannlegen på mandag. Men det er så verdt det!! 4 år med spesialtannbørster, stramming, munn/hode/nakkesmerter og søvnløse netter tror jeg faktisk jeg hadde gjort igjen for å bevare perleraden.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #10 Del Skrevet 15. november 2009 Etter at jeg fikk satt på regulering har jeg hatt så fryktelig vondt i tennene (Har hatt regulering en gang før, men opplevde ikke denne smerten da). Det er vanskelig å spise, snakke og å bevege på munnen i det hele tatt. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å lette på smertene? (Har prøvd ibux) Alle jeg kjenner som har hatt regulering inkl meg selv hadde veldig vondt de første dagene. D jeg synes hjalp var å drikke iskaldt vann og holde det i munnen. Du tar vann i munnen og blåser opp munnen til en ball, akkurat i det lille tidspunktet alle tennene er omringet av vann demper smerten seg. Ellers er det jo lurt å ikke tygge harde ting når det verker. Ta hensyn til at du nettopp har fått regulering. spis loff, suppe, yoghurt, grøt osv. For mg hjalp det med smertestillende. Men det er jo veldig forskjellig. Når du skal stramme reguleringa kan det oppleves som vondt. Jeg har lav smerteterskel og synes det gjorde vondt å stramme. men gjorde bare vondt den dagen . kanskje litt dagen etterpå. Sånn sett kan det være lurt å bestille time en dag du bare kan være hjemme å synes synd på deg selv - for det er lov - og det hjelper:P Selvfølgelig, hvis denne smerten fortsetter i uker så må du si ifra til tannlegen. men uansett smerte - tro det eller ei - det er verdt det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #11 Del Skrevet 15. november 2009 Satte den på for 2 dager siden. Er klar over at det er nødvendig å stramme til en del, men kan ikke skjønne at det skal gjøre så vondt Vet ikke om det har noe sammenheng med hvor stramt det er, men både da jeg satte på i overkjeven og i underkjeven (som jeg satte på sist) har klosser plutselig presset sprettet av. Klossene skal ikke sprette av med mindre du tygger noe hardt, eller tyggis/karamell lignende ting. Ta kontakt med tannlegen din fortest mulig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique88 Skrevet 15. november 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 15. november 2009 Klossene skal ikke sprette av med mindre du tygger noe hardt, eller tyggis/karamell lignende ting. Ta kontakt med tannlegen din fortest mulig! Takk for vann-tipset! Det skal jeg prøve (smertestillende som ibux og paracet funker dessverre ikke på meg) Er utrolig vondt, ja - så jeg håper det går fort over! Jeg synes også at det er litt rart at klossene skal sprette av. Det har skjedd ved tre unike tilfeller, så det kan jo ikke være riktig. Ikke har jeg spist noe annet enn yoghurt og most mat heller. Må bare ringe tannlegen på mandag, ja og håpe de tar meg inn så fort som mulig. Tusen takk for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique88 Skrevet 16. november 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 16. november 2009 Fikk hastetime hos tannlegen nå, og da bytta de ut ståltråden. Det var visst ikke plass eller noe sånt. Kanskje det var derfor det føltes så stramt. Gjør ikke fullt så vondt nå, men får se hvordan det føles imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. november 2009 #14 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg husker godt dette, ja. Forferdelig vondt. Jeg sov også med en skinne om natten som var festet med en rem rundt nakken. Det var utrolig vondt å sove med den på første natten etter reguleringen var strammet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kula Skrevet 14. februar 2012 #15 Del Skrevet 14. februar 2012 det hjelper med kakao!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kula Skrevet 14. februar 2012 #16 Del Skrevet 14. februar 2012 har det nå!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #17 Del Skrevet 14. februar 2012 Etter at jeg fikk satt på regulering har jeg hatt så fryktelig vondt i tennene (Har hatt regulering en gang før, men opplevde ikke denne smerten da). Det er vanskelig å spise, snakke og å bevege på munnen i det hele tatt. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å lette på smertene? (Har prøvd ibux) Hei! Det er nok dessverre helt normalt. Det varierer en del fra tannlegene imellom hvor mye de strammer, og dertil hvor vondt det gjør etterpå. Perioden jeg hadde regulering, både oppe og nede, var et rent helvete. Vet det er et sterkt uttrykk, men sånn følte jeg det. Sov knapt nok noe de første nettene etter hver stramming. Husker første gang den ble satt på, dro vi tilbake til tannlegen fordi jeg insisterte på at noe måtte være feil....men det var ikke det. Jeg bestemte meg i hvert fall for at mine barn ikke skulle gjennomgå dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burn Skrevet 14. februar 2012 #18 Del Skrevet 14. februar 2012 Jeg føler med deg og vet akkurat hvordan du har det! Husker da jeg fikk regulering første gang (både oppe og nede), da hadde jeg vondt i over en uke, fikk ikke sove, og var generelt i stand til svært lite. Du burde spise så myk mat som mulig, eksempler: suppe, grøt, pudding, gelé, weetabix, potetmos, ertestuing, babymat, og dersom du blir lei disse kan du spise vanlig mat som har blitt kjørt gjennom food processor. Jeg opplevde ikke at smertestillende hjalp stort, men det skader ikke å prøve paracet og ibux. Lykke til, og god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #19 Del Skrevet 14. februar 2012 2 ibux og 2 paracet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente Skrevet 22. oktober 2012 #20 Del Skrevet 22. oktober 2012 Jeg tok på regulering i dag, både oppe og nede og håpet på at noen hadde noen tips, jeg har kjempevondt nå og vet ikke hva jeg skal gjøre håper at jeg sovner i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå