Gjest Trollkjerringa. Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg har søkt litt rundt på internett men finner ingenting. Er det lovlig av en foresatt og ta med seg ungen sin på 16 år ut av landet mot hennes vilje ? Si at moren forteller de skal flytte til kina, kan hun da dra med seg jenta/gutten sin på 16 år, uten at han/hun vil det ? Er det lovlig, har ungdommen innen rett eller noe de skulle ha sakt i denne saken ? HJELP MEEEG !!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #2 Skrevet 15. november 2009 Jeg har søkt litt rundt på internett men finner ingenting. Er det lovlig av en foresatt og ta med seg ungen sin på 16 år ut av landet mot hennes vilje ? Si at moren forteller de skal flytte til kina, kan hun da dra med seg jenta/gutten sin på 16 år, uten at han/hun vil det ? Er det lovlig, har ungdommen innen rett eller noe de skulle ha sakt i denne saken ? HJELP MEEEG !! Herrejesus. Man drar da ikke sekstenåringen ut av landet og til kina, da er det mer realistisk at sekstenåringen flytter for seg selv, med samboer eller til familie.
Far til 2 Skrevet 15. november 2009 #3 Skrevet 15. november 2009 Jeg har søkt litt rundt på internett men finner ingenting. Er det lovlig av en foresatt og ta med seg ungen sin på 16 år ut av landet mot hennes vilje ? Si at moren forteller de skal flytte til kina, kan hun da dra med seg jenta/gutten sin på 16 år, uten at han/hun vil det ? Er det lovlig, har ungdommen innen rett eller noe de skulle ha sakt i denne saken ? HJELP MEEEG !! Nei. Dette kan stoppes av både samværsforelder og myndighetene, men barnet trenger antagelig en advokat for å klare det. Det må være en advokat som er spersialist på familiesaker (dette er viktig). Myndighetene stopper slike ting stadig oftere pga tvangsekteskap, og det gjelder BÅDE GUTTER OG JENTER. For 2 ? år siden ønsket barnevernet i en Akershus kommune å tvangssende en 14 år gammel jente til Gambia. Faren som hadde omsorgen alene (og var fra Gambia) var død. Moren (som var Norsk) hadde vært narkoman og mistet foreldreansvaret. Morens FORELDRE ønsket imidlertid å ha omsorgen for jenta. Det ville også jenta (som hadde bodd i Norge siden hun var født), men "barnevernet" ønsket å sende jenta til farens kone i Gambia. Saken gikk i domstolene i minst 2 runder, men den endte med KJEMPETAP FOR BARNEVERNET og jenta fikk bli i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #4 Skrevet 16. november 2009 Nei. Dette kan stoppes av både samværsforelder og myndighetene, men barnet trenger antagelig en advokat for å klare det. Det må være en advokat som er spersialist på familiesaker (dette er viktig). Myndighetene stopper slike ting stadig oftere pga tvangsekteskap, og det gjelder BÅDE GUTTER OG JENTER. For 2 ? år siden ønsket barnevernet i en Akershus kommune å tvangssende en 14 år gammel jente til Gambia. Faren som hadde omsorgen alene (og var fra Gambia) var død. Moren (som var Norsk) hadde vært narkoman og mistet foreldreansvaret. Morens FORELDRE ønsket imidlertid å ha omsorgen for jenta. Det ville også jenta (som hadde bodd i Norge siden hun var født), men "barnevernet" ønsket å sende jenta til farens kone i Gambia. Saken gikk i domstolene i minst 2 runder, men den endte med KJEMPETAP FOR BARNEVERNET og jenta fikk bli i Norge. Og relevansen til trådstarters problemstilling er hvor, Far til 2?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #5 Skrevet 16. november 2009 Nei. Dette kan stoppes av både samværsforelder og myndighetene, men barnet trenger antagelig en advokat for å klare det. Det må være en advokat som er spersialist på familiesaker (dette er viktig). Myndighetene stopper slike ting stadig oftere pga tvangsekteskap, og det gjelder BÅDE GUTTER OG JENTER. For 2 ? år siden ønsket barnevernet i en Akershus kommune å tvangssende en 14 år gammel jente til Gambia. Faren som hadde omsorgen alene (og var fra Gambia) var død. Moren (som var Norsk) hadde vært narkoman og mistet foreldreansvaret. Morens FORELDRE ønsket imidlertid å ha omsorgen for jenta. Det ville også jenta (som hadde bodd i Norge siden hun var født), men "barnevernet" ønsket å sende jenta til farens kone i Gambia. Saken gikk i domstolene i minst 2 runder, men den endte med KJEMPETAP FOR BARNEVERNET og jenta fikk bli i Norge. Så det du faktisk mener Far til 2 er at jeg som forelder ikke kan velge å ta meg jobb i utlandet og ta med ungene dit? For da stopper myndighetene ved barnevernet meg? Eller en fiktiv samværsforelder? Til TS: Så lenge barnet ikke er myndig så er det foreldrene som bestemmer hvor det skal bo. Om det så er i Kina eller Norge.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #6 Skrevet 17. november 2009 Så vidt jeg husker kan skole brukes some en nødløsning for å komme seg bort fra foreldrene etter fyllte 15 år. Velg en linje som er langt borte fra der du kommer fra, og det havner inn under "rett til å bestemme over egen skolegang" (Beklager at jeg ikke husker mer detaljer her, det er en tid siden denne problemstillingen var tilstede i mitt liv heldigvis). Ta kontakt med barnevern, skole, BUP eller PPT. Jeg er sterkt usikker på om du har mulighet til å få advokathjelp uten å gå via en eller annen instans, men det er noe du kan se litt på. I verste fall, vel. Hun kan sannsynligvis ikke bære deg, og passet kan du klippe i 2. Vil på ingen måte anbefale det, men jeg tviler sterkt på at politi el normalt sett vil hjelpe til med å få en 16 åring med på et fly mot hans eller hennes vilje. Om det kommer til en slik situasjon er det svært viktig du klarer beholde roen, så det ikke blir lett å argumentere med at du er en "hysterisk tenåring". Ha oversikt over hvordan du kan klare seg selv (hvor kan du bo, økonomi osv), og snakk rolig. Men vær klar over at dette kan ende med et mildt sagt vanskelig forhold mellom deg og resten av familien. Men det vil jeg nesten tro det fort kan bli uansett. Lykke til, håper det ordner seg på et eller annet vis for deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2009 #7 Skrevet 18. november 2009 I praksis blir det jo umulig å tvinge en 16-åring med seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå