Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg har lyst å gå på visning på mandag i en enebolig som er til salgs, men jeg har ikke mulighet til å legge inn bud. Høres problemfritt ut det, man er jo ikke pliktig til å kjøpe bare fordi man er på visning.

Det som får meg til å nøle er at huset ligger landlig, en times kjøring fra nærmeste by. Jeg antar at jeg vil være eneste som kommer på visning, for det er ikke akkurat et område der det er stor kamp om boligene.

Vil ikke dette legge ekstra press på meg? Vil megler og selger føle seg lurt og at jeg bare snoker?

Grunnen til at jeg vil på visning selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å legge inn bud er at huset ser perfekt ut for meg. Det er akkurat sånn som jeg har drømt om, og i tillegg i en prisklasse som er helt overkommelig på en inntekt alene. Men jeg har nettopp begynt i ny jobb, så jeg har ikke fast jobb før prøvetida er over om fem måneder. DA kan jeg begynne å søke lån. Jeg har et ørlite håp om at huset fortsatt skal være til salgs da, siden det ligger i et område som ikke er utsatt for press. Men så er prisen så lav at jeg er redd det blir solgt før jeg rekker å komme på banen.

Uansett føler jeg et sterkt ønske om å se nærmere på denne boligen. Det kan jo hende den blir aktuell for meg, eller det kan hende jeg på visning oppdager ting som gjør at jeg ombestemmer meg.

Kan jeg gå på visning med god samvittighet? Eller bør jeg holde meg unna av respekt for megler og selger? Har jo ikke lyst å gi noen falske forhåpninger. Men har heller ikke lyst til å legge ut for mye om livet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har lyst å gå på visning på mandag i en enebolig som er til salgs, men jeg har ikke mulighet til å legge inn bud. Høres problemfritt ut det, man er jo ikke pliktig til å kjøpe bare fordi man er på visning.

Det som får meg til å nøle er at huset ligger landlig, en times kjøring fra nærmeste by. Jeg antar at jeg vil være eneste som kommer på visning, for det er ikke akkurat et område der det er stor kamp om boligene.

Vil ikke dette legge ekstra press på meg? Vil megler og selger føle seg lurt og at jeg bare snoker?

Grunnen til at jeg vil på visning selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å legge inn bud er at huset ser perfekt ut for meg. Det er akkurat sånn som jeg har drømt om, og i tillegg i en prisklasse som er helt overkommelig på en inntekt alene. Men jeg har nettopp begynt i ny jobb, så jeg har ikke fast jobb før prøvetida er over om fem måneder. DA kan jeg begynne å søke lån. Jeg har et ørlite håp om at huset fortsatt skal være til salgs da, siden det ligger i et område som ikke er utsatt for press. Men så er prisen så lav at jeg er redd det blir solgt før jeg rekker å komme på banen.

Uansett føler jeg et sterkt ønske om å se nærmere på denne boligen. Det kan jo hende den blir aktuell for meg, eller det kan hende jeg på visning oppdager ting som gjør at jeg ombestemmer meg.

Kan jeg gå på visning med god samvittighet? Eller bør jeg holde meg unna av respekt for megler og selger? Har jo ikke lyst å gi noen falske forhåpninger. Men har heller ikke lyst til å legge ut for mye om livet mitt.

Du hefter folk: JA HER HAR VI OGSÅ FOLK SOM GÅR PÅ VISNING,SEØV OM DE IKE SKAL KJØPE NOE. dE HAR EN NYSGJERRIGHET SOM SKAL TILFREDSTILLES. VENT TIL DET BLIR AKTUELT FOR DEG. FORKLARINGEN DU BRUKER FOR Å DRA DIT,HOLDER IKKE

Skrevet

Synes du skal gå jeg. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!

Skrevet

Jeg ville i tillegg til å gå på visning, spurt om når en evt overtagelse ville bli aktuell. Hvis det ikke haster for selger, ville jeg faktisk vurdert å legge inn bud, med overtagelsesdato om et halvt år ++. Selvfølgelig etter samtale med banken om lånemuligheter etter prøvetiden.

Syns du kan gå med helt ren samvittighet. Hadde aldri følt meg tvunget til å kjøpe noe, bare fordi jeg var eneste på visning. Kan jo være du ikke likte huset engang.

Skrevet

Jeg ville ha gått på visningen, men ikke heftet megler eller selger med for mange spørsmål dersom de har andre å hjelpe. Du trenger ikke føle deg presset til å legge inn bud, men det er ikke nødvendig å si rett ut at dette ikke er aktuelt heller.

Litt på siden, men jeg kjenner veldig mange som har fått lån i prøvetiden, så kan være verdt å ta en prat med banken nå, ikke drøye det i 5 måneder.

Skrevet

Dersom det er en annonsert fellesvisning er det ingen som "tar skade av" eller blir unødig heftet om du drar på visning. Du er jo tross alt oppriktig interessert, selv om det ikke er aktuellt akkurat nå.

Gjest Megler-Hannah
Skrevet

Det er ikke slik at jobben din blir fast etter prøvetiden, den er allerede fast. Arbeidsgiver kan ikke sparke deg uten grunn bare fordi du er i prøvetid, den har altså INGEN praktisk betydning. Med andre ord, du får lån allerede nå :)

Det jeg vil du skal tenke nøye over, er det du selv sier om at boligen ligger avsides. Vil du bo så avsides? Og får du solgt huset igjen om du ikke trives? Du må huske at det er TRE viktige ting som avgjør om en bolig er attraktiv eller ikke: beliggenhet, beliggenhet, og beliggenhet!

Skrevet

du kan trygt gå!

jeg har også søkt om lån selv om jeg er i prøveperioden, og jeg får innvilget.

Skrevet

Jeg og mannen gikk på visninger i 1,5 år før vi bestemte oss for bolig. Det er mange meglere vi har "lurt", det. Vi ønsket å orrientere oss i markedet, se på forskjellige steder, hustyper, standarder osv før vi bestemte oss. Meglerene vet at det alltids dukker opp "nyskjerrige naboer" på visning, og at folk går på mange visninger før de bestemmer seg. De forventer ikke reelle bud fra alle som er innom (selv om de selvfølgelig prøver seg). Dersom megler presser deg veldig hadde jeg kommet på en eller annen form for unnskyldning (Det er for stort, lite, for langt unna, for mye som må pusses opp osv).

Du synes huset er attraktivt, og ut ifra det du vet om det kunne du tenke deg å kjøpe det. Det er jo den beste grunnen som finnes for å gå på visning. Jeg hadde gått med god samvittighet.

Og som de andre sier så kan du ta en prat med banken allerede nå. Dersom du er ansatt i firmaet og har vanlig prøvetid så skal det veldig mye til å si deg opp. Om du er ansatt via et byrå så er det lettere å ikke fornye kontrakten.

Skrevet

Hvis det er annonsert visning, er huset ryddet og megler tilstede uansett om det kommer 1 eller 10 eller 100.

Dersom det er få som ser på huset, vil det være en fordel for megler og selger at du er der til tross for at du ikke skal legge inn bud, det viser andre at huset er interessant.

Du trenger ikke gi noen unnskyldning, og det er helt greit å si til megler at du bare orienterer deg i markedet. Du kan godt be om å få vite det dersom det skulle komme inn bud også, da vil han ringe deg underveis. Kanskje finner du tonen med megler, og kan snakke med ham uten at det er ubehagelig, om dine ønsker om å kjøpe noe tilsvarende om et halvt års tid.

Syns absolutt du skal gå!

Skrevet

Det er noe helt annet om visningen IKKE er annonsert. Da kan det jo tenkes at de som bor der må stelle istand til visning bare for deg. Jeg har nettopp solgt leiligheten vi bor i , og det å stelle istand til visning er ikke bare-bare

Skrevet

Takk for mange svar og gode råd! :)

Da har jeg bestemt meg, jeg går på visning! Jeg er jo absolutt interessert, så jeg er ikke bare en nysgjerrig nabo som er på snoking. Og visningen er jo annonsert, så megler er der uansett.

Skal ta en prat med banken tidlig på mandag for å høre om mulighetene for lån. Takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...