Gå til innhold

selge alkohol til berusete mennesker

Gjest Nope

Anbefalte innlegg

Mener å ha hørt at butikkene ikke har lov til kjøe alkohol til synlig berusete mennesker,er det tilfelle?

Og har butikken et ansvar når de selger alkohol til en som er synnlig beruset og ser at vedkommende setter seg i bli og kjører eller moped?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er usikker på hva loven sier, men jeg personlig mener butikken har et ansvar der når det er tydelig at personen er beruset.

Selv mener jeg også at alle som ser at en beruset personen er i ferd med sette seg inn i en bil har plikt til å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet i hvertfall at man ikke skal selge alkohol til veldig fulle mennesker på utesteder. Da kan de miste sjenkebevilningen..

Men vet ikke hvordan det er med butikk salg... Skal man ikke kunne gå på butikken å kjøpe mere øl bare fordi man har tatt en øl tidligere den dagen?? Om sommeren hender det jo at mannen min tar en øl når vi griller ved 4 tiden, får han ikke lov til å kjøpe mer om han går til butikken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet i hvertfall at man ikke skal selge alkohol til veldig fulle mennesker på utesteder. Da kan de miste sjenkebevilningen..

Men vet ikke hvordan det er med butikk salg... Skal man ikke kunne gå på butikken å kjøpe mere øl bare fordi man har tatt en øl tidligere den dagen?? Om sommeren hender det jo at mannen min tar en øl når vi griller ved 4 tiden, får han ikke lov til å kjøpe mer om han går til butikken??

Det var vel ikke akkurat det det var snakk om her da... Mannen din er vel neppe synlig beruset etter en øl, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Det er forbudt for butikken å selge øl til en full person

Alkoholloven sier dette ganske tydelig:

§ 8-11. Forbud mot salg, utlevering og skjenking til rusmiddelpåvirkede personer

Det er forbudt å selge, utlevere eller skjenke alkoholholdig drikk til personer som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller skjenke alkoholholdig drikk på en slik måte at vedkommende må antas å bli åpenbart påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk strykebrettet.

Vet du hvor en kan henvede seg for gi beskjed,her jeg bor er 4 butikker som selger alkohol til "sterkt" berusende folk,

Er det en tilsyn eller nemd som en kan henvede seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først kan du jo henvende deg til butikksjefen og si at de ansatte må få bedre opplæring i håndtering av ølsalg. Hjelper ikke det kan du ta kontakt med kommunens skjenkekontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du jo henvende deg til butikksjefen og si at de ansatte må få bedre opplæring i håndtering av ølsalg. Hjelper ikke det kan du ta kontakt med kommunens skjenkekontroll.

IKKE henvend deg til butikksjefen nei. Butikksjefen har gjennomgått opplæring og har bevis på at h*n har god kjennskap til alkoholloven. Det er butikksjefs ansvar å sørge for at de ansatte kjenner til regler for alkoholsalg FØR de setter seg i kassen. Det kan derimot være smart å spørre den som sitter i kassen om h*n vet at det er ulovlig først. Hvis ja, gå til butikksjef likevel. Hvis nei, gå til kommunens skjenkekontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Det enkleste er å ringe til sentralbordet i kommunen din og spørre om hvem du skal snakke med. De avdelingene som håndterer slike saker har ofte litt forskjellige navn fra kommune til kommune.

Flott at du tenker på å ta tak i dette her! Alt for mange som omgår alkoholloven uten å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...