Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Det kommer an på. I Norge er en master stort sett en master, men i utlandet kan det bli sett som mer positivt at man har tatt masteren sin ved den såkalt beste forskningsinstitusjonen.

Skrevet

Hvilke emner man kan ta master i vil jo variere fra institusjon til institusjon, vil den ikke? I hvert fall ved UMB hvor jeg studerer har de andre tilbud enn NTNU og UiO, og hva man velger bør i mine øyne heller komme an på hvilket område innen et fag man er interessert i, enn ved hvilket universitet det i grove trekk er "best" å ha gått. Det er klart NTNU er best på noen ting, og andre universiteter er best på andre. En kan jo også ofte ta noen fag ved et annet universitet enn der en tar mesteparten av graden. Så ville ikke tenkt for mye på å velge "beste" universitet sånn helt generelt.

Jeg vil også tro at det stilles omtrent de samme kravene når oppgaven skal sensureres, så karakterene vil jo bety mer enn at man har studert her eller der...

Skrevet

Selvfølgelig er det noe forskjell i kvalitet på diverse programmene, og også på forelesere, men det er veldig vanskelig å generalisere over til hele institusjoner.

Men du kan jo google litt navnene på forelesere - se om/hva/hvor de publiserer. Se hva slags forskning de driver med osv (og jeg vet at det er ikke sikkert man kan direkte anta at studiekvalitet henger sammen med forskningskvalitet, men jeg liker å tenke at folk som er veldig kompetente er gode å lære fra og ha rundt seg).

Mitt inntrykk er generelt at når det kommer til teknologifagene er NTNU bra, UiO har også flere gode realfag, UMB er virker litt smått og sært egentlig. Men dette er jo bare mitt inntrykk, og jeg driver ikke med bioteknologi selv, så det er helt mulig jeg tar feil og at folk som ansetter bioteknologi-folk tenker helt annerledes. :)

Hvorvidt det har noe å si på CV etterpå - jeg tenker at masteroppgaven din, karakterene, relevante deltidsjobber og din personlighet har mer å si enn om du har studert på UMB eller NTNU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...