Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

Det er master i molekylærmedisin og bioteknologi som jeg tenker på vs. molekylærbiologi på UIO, og bioteknologi på UMB.. Er det noen som jobber med ansettelse eller vet noe om dette?

Skrevet

En master er en master. Det skal ikke være en eneste grunn til å ansette en fremfor en annen pga hvor du tok utdannelsen, men derimot vurderer de deg som person, karakterer og tidligere erfaringer. Så studér der du vil, om du har muligheten til det. Det er noen ganger at NTNU har et navn som er mer kjent for arbeidsgiver enn andre, som. feks. UMB. Men så lenge du søker jobb, så er jo arbeidsgiver forpliktet til å vurdere alle med likt utgangspunkt.

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

hmm, nei ser jo det.. men lurer på hva som egentlig lønner seg? mennesker er mennesker så kanskje det kommer ann på hvilken person som skal ansette..

Skrevet
En master er en master. Det skal ikke være en eneste grunn til å ansette en fremfor en annen pga hvor du tok utdannelsen, men derimot vurderer de deg som person, karakterer og tidligere erfaringer. Så studér der du vil, om du har muligheten til det. Det er noen ganger at NTNU har et navn som er mer kjent for arbeidsgiver enn andre, som. feks. UMB. Men så lenge du søker jobb, så er jo arbeidsgiver forpliktet til å vurdere alle med likt utgangspunkt.

Om NTNU er mer kjent enn UMB tror jeg kommer an på utdannelsen. Skal en studere frie realfag tror jeg jeg heller ville valgt et større universitet enn UMB fordi man da har flere valgmuligheter når det gjelder kurs og sammensetninger av gradene. Og på noen områder er NTNU mer kjent og har det beste tilbudet, f eks innen endel av siv.ing-utdanningene. Men når det gjelder bioteknologi tror jeg UMB er like bra. Endel av de andre "profesjonsutdanningene" ved UMB er også meget bra. Dessuten har de også god kontakt med bransjen og endel aktuelle arbeidsgivere, det er ofte mulig både å få relevant sommerjobb og ta en master i samarbeid med en bedrift du kunne tenke deg å jobbe hos. Det vil være mest opp til deg om du gjør det ok gjennom studiene og gir et godt inntrykk i møte med arbeidsplassen som vikar/student/på intervju.

Skrevet
hmm, nei ser jo det.. men lurer på hva som egentlig lønner seg? mennesker er mennesker så kanskje det kommer ann på hvilken person som skal ansette..

Det lønner seg der du kommer til å trives best og gjøre det meste ut av studietiden så du blir en attraktiv kandidat å ansette.

Gjest Spirelill
Skrevet

Det er helt riktig. Der hvor du har hatt et sosialt nett, har utviklet deg som person og er stolt av det du har gjort, er det riktige stedet! Har akkurat begynt på siste året av en 5årig master på UMB og fikk jobbtilbud denne uken. Og jeg har ikke studert noe innen for bioteknologi. Så hvis det er biotek som frister mest, kan jeg i hvertfall garantere deg jobb hvis du går på UMB.

Hovedforskjellen mellom UMB og NTNU er jo selvfølgelig størrelsen. NTNU ligger i Trondheim by, UMB ligger utpå landet. Så livene til en UMB-student og NTNU-student er nok rimelig forskjellige. Uansett lover jeg deg et stort nettverk av dyktige mennesker, og mye moro.

Skrevet (endret)

Som noen sa, en master er en master, uavhengig av hvilket universitet det kommer fra. Det som er viktigst er at du har en master. Gå der du trives, ikke etter status eller rangering.. Om du går etter universitetets rangering over de beste universitetene, så er vel UiO på topp (det beste universitetet i Norge), deretter UiB,deretter UiT og tilslutt NTNU..

Endret av Liisemor
Gjest Gjest_lille_*
Skrevet
Som noen sa, en master er en master, uavhengig av hvilket universitet det kommer fra. Det som er viktigst er at du har en master. Gå der du trives, ikke etter status eller rangering.. Om du går etter universitetets rangering over de beste universitetene, så er vel UiO på topp (det beste universitetet i Norge), deretter UiB,deretter UiT og tilslutt NTNU..

Ja har sett disse rangeringene, men er ikke helt sikker på hva arbeidsgiverne tenker.. Disse rangeringene går mer på utvalg osv.. Men kan hende jeg bare har blitt påvirket disse NTNU folka som virker litt høye på pæra, og hinter frem til at det er bare de super smarte som går der.

Skrevet
Ja har sett disse rangeringene, men er ikke helt sikker på hva arbeidsgiverne tenker.. Disse rangeringene går mer på utvalg osv.. Men kan hende jeg bare har blitt påvirket disse NTNU folka som virker litt høye på pæra, og hinter frem til at det er bare de super smarte som går der.

Utdannelse er utdannelse, den du søker hos, driter mest sannsynlig hvor du har studert.. Du stiller like høyt om du har fullført utdannelsen og du er en god kandidat pga deg, hvordan du vil fungere i arbeidsmiljø, ikke pga studiested. Hvis man går etter studiested, er det høl i huet. Man kan være en asosial, inkompetent nisse om man har gått på NTNU eller UiB, eller hvor enn..

Selv er jeg i en litt unik situasjon siden det studie jeg studerer (i sin form) kun læres i Bergen (dog man kan lære en av delene i Oslo).

Skrevet
Utdannelse er utdannelse, den du søker hos, driter mest sannsynlig hvor du har studert.. Du stiller like høyt om du har fullført utdannelsen og du er en god kandidat pga deg, hvordan du vil fungere i arbeidsmiljø, ikke pga studiested.

Nja, studiested vil påvirke faglig kompetanse, og sånn sett om man blir en god kandidat til jobber hvor det står høyt, for eksempel forskerstillinger. Hvordan varierer fra sted til sted, og en enkel rangering for et helt universitet er verdiløs i så måte. Som et eksempel er de faglige muligheteren innenfor sosialantropoligi langt bedre ved UiO enn NTNU, mens det motsatte gjelder for signalbehandling.

Hvis den faglige interessen ikke er større enn at man vil ha en mastergrad for gradens skyld for å få en ålreit jobb blir dette mindre viktig, selvfølgelig.

Skrevet
Nja, studiested vil påvirke faglig kompetanse, og sånn sett om man blir en god kandidat til jobber hvor det står høyt, for eksempel forskerstillinger. Hvordan varierer fra sted til sted, og en enkel rangering for et helt universitet er verdiløs i så måte. Som et eksempel er de faglige muligheteren innenfor sosialantropoligi langt bedre ved UiO enn NTNU, mens det motsatte gjelder for signalbehandling.

Hvis den faglige interessen ikke er større enn at man vil ha en mastergrad for gradens skyld for å få en ålreit jobb blir dette mindre viktig, selvfølgelig.

Og det er vel det som trådstarter tenker på, en mastergrad. Om det er noe spesifikt hu vil ha i graden, så er det lurt å undersøke stedene først. Men å i det hele tatt begynne på NTNU bare for statusens skyld blir vel litt høl i huet, eller hur?

Skrevet
men er ikke helt sikker på hva arbeidsgiverne tenker..

Hvor i all verden har du det fra at "arbeidgivere" er en ensartet gruppe som tenker likt?!

Arbeidsgivere ser etter ulike ting og vurderer ulikt.

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

Selvfølgelig er det kompetanse jeg tenker på, men det er jo nettopp dette den "gjennomsnittlige" arbeidsgiver har i tankene da de søker etter arbeidstakere.. Hvor får man best kompetanse i bioteknologi?

Skrevet
UiO har tapt seg kraftig. NTNU er mer verdt!

Tror du Dragvoll kan måle seg med HF og SV på UiO? De rekker opp til sokkene engang :fnise:

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Tror du Dragvoll kan måle seg med HF og SV på UiO? De rekker opp til sokkene engang :fnise:

Vel, SV og HF på UiO er jo også ganske svada.... Så vanskelig å svare på igrunnen.... Ville vel heller anbefalt fremtidige studenter å ikke studere på noen av disse to skolene, hvis de skal kaste bort studieårene sine på slike verdiløse studier! Gå for en utdanning med tyngde, sivilingeniør, siviløkonom, jus, medisin, osv. Da blir det hvertfall jobb!

Skrevet

Jada, sikkert lurt å bare legge ned hf- og sv-fakultetene rundt om på landets universiteter. Vi trenger tross alt bare økonomer, realister og leger her i landet. Og hva skal vi nå egentlig med språkkompetanse? Engelsk er jo det eneste språket verdt å kunne og det kan vi jo enkelt lære gjennom amerikanske såpeserier... Kanskje burde noen lure frp-ere også foreslå for landets ledende politikere at vi fjerner norsk, samfunns- og historieundervisning i grunnskolen også.

Skrevet
Jada, sikkert lurt å bare legge ned hf- og sv-fakultetene rundt om på landets universiteter. Vi trenger tross alt bare økonomer, realister og leger her i landet. Og hva skal vi nå egentlig med språkkompetanse? Engelsk er jo det eneste språket verdt å kunne og det kan vi jo enkelt lære gjennom amerikanske såpeserier... Kanskje burde noen lure frp-ere også foreslå for landets ledende politikere at vi fjerner norsk, samfunns- og historieundervisning i grunnskolen også.

Siden økonomer faktisk utdannes ved sv-fakulteter ville det vært litt dumt å legge ned det... :gjeiper:

Skrevet

For realfag og teknologi er det NTNU som gjelder i Norge. Hvis du kan velge, gå for Gløshaugen!

Skrevet
UiO har tapt seg kraftig. NTNU er mer verdt!

Det stemmer. UiO har tapt seg kraftig fordi alt er åpent, det er for mange, de vitenskapelige ansatte støver bort på enmannskontorer, de liker ikke å drøfte med studentene - og UiO-studentene følger den gamle, tunge norske tradisjonen: sure og overkritiske eller stumme.

De kan ikke samtale konstruktivt om fag. Det er ikke mulig å stille enkle spørsmål, det er det ikke rom for. Resultater blir dårlige og gode miljøer er fraværende i den røde betongklossen UiO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...