Gå til innhold

Nytt etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp. Jeg har begynt å jobbe, og arbeidslivet er ikke nådig mot min forfengelighet. Det er minst 8 stk på jobben med samme etternavn som meg! Og jeg er ikke i slekt med dem! (Ikke som jeg vet i hvert fall.)

Needless to say, jeg har tenkt å bytte. Det fins nok av navnetråder der ute for fornavn - her kommer etternavntråden. Dersom dere finner en fin kombinasjon, kan det tenkes jeg tar hele greia. Har allerede funnet noen saker:

Beckemellem

Tommy Flu

Badtrip

Superstar

KlemFM (kan få penger for det, akkurat som bilreklame)

Sekstini

Niseks

Sextini

Neunundneunzigluftballons

Megasmile

Zombiedreper

Flere forslag ønskes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navneloven har endret seg fra det den var da Espen Takkværsågod tok det navnet, så tullenavn er ikke lov lenger. Du kan selvfølgelig søke, men det blir opptil folkeregisteret (er det ikke de som avgjør det? har de en enmd eller noe, mon tro?) å avgjøre. Ellers er det nok mange fine navn som folk på jobben din ikke har.

Skrevet
Navneloven har endret seg fra det den var da Espen Takkværsågod tok det navnet, så tullenavn er ikke lov lenger. Du kan selvfølgelig søke, men det blir opptil folkeregisteret (er det ikke de som avgjør det? har de en enmd eller noe, mon tro?) å avgjøre. Ellers er det nok mange fine navn som folk på jobben din ikke har.

Ser ikke ut som lovdata er enig med deg (http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#10). Er det en spesiell sak der en hr colaautomat har fått avslag, du har lest om i tabloidpressen?

Skrevet
Ser ikke ut som lovdata er enig med deg (http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#10). Er det en spesiell sak der en hr colaautomat har fått avslag, du har lest om i tabloidpressen?

Jeg har lest det flere steder at de har strammet inn. Hvis du leser paragraf 10 så står det at det er begrensninger ved særlige grunner, så jeg vil tro de bruker skjønn.

Skrevet
Jeg har lest det flere steder at de har strammet inn. Hvis du leser paragraf 10 så står det at det er begrensninger ved særlige grunner, så jeg vil tro de bruker skjønn.

Vedkommende KAN ta nytt etternavn etter særlige grunner, som unntak til 10 års regelen.

Dette med VESENTLIG ULEMPE, er det du tenker på. Der har du nok rett. Det er jo svært så populært å outsource rettssikkerhet til de som tolker loven, som da kan skalte og valte etter egne preferanser, så blir rett og galt definert positivistisk.

Skrevet
Dette med VESENTLIG ULEMPE, er det du tenker på. Der har du nok rett. Det er jo svært så populært å outsource rettssikkerhet til de som tolker loven, som da kan skalte og valte etter egne preferanser, så blir rett og galt definert positivistisk.

Ja, det er vel det med ulempe de går etter tror jeg. For min del må du gjerne hete Ballekalle, Potethue eller Pulebule, men om det blir godkjent av folkeregisteret vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...