Gå til innhold

Kvelds rutiner

Jinx

Anbefalte innlegg

Hvilke faste rutiner har du/dere med barna ?

Med tanke på alder, kveldsmat, kveldsstell, legging

og klokkeslett osv ..

Mine er 4 og 5 år, og går i barnehage..

Så jeg vekker dem i syv tida hver morgen..

Å de skal være i seng senest åtte..

(ihvertfall når de skal oppe igjen så tidlig)

Men vi begynner vel kveldsstellet en time før..

Å de spiser kveldsmat til barne tv - eller etter barne tv..

Det varierer noe enkelte dager da..

Hvis de er veldig slitne sovner de i seks tida..

Å i helgene er de oppe litt lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset har vi en 2. klassing på 7 år, en barnehagegutt på vel 3 år, og en "hjemme-med-mamma-og-koser" gutt på snart 2 år. Begynner kvelden kl 18 med barne-tv. Enten spiser de maten ved tv, eller vi tar den rundt kjøkkenbordet etterpå. På badet litt før syv, og klokka syv bør de to minste ha lagt seg. Frøken dings skal legge seg 1930.

Vekker de ikke om morgenen, de står opp alt fra 7-8. Dette varierer selvsagt litt. Enkelte dager er de veldig trøtte, spiser da gjerne kveldsmat før barne-tv, også er det rett i seng etterpå. Andre dager har vi kanskje vært på tur e.l., og de er fryktelig oppspilte, da blir også sengetiden forskyvet litt. Skal de bade, gjør jeg gjerne det også før barne-tv, slik at håret tørker, og vi kan kle på mens vi ser tv. Dette gjelder vel egentlig mest de to minste, frøken dings synes ikke det er så kult med barne-tv lengre, og styrer fælt på om kveldene, slik at det kan bli sent. MEN, i seng skal hun være kl 1930 uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har to jenter på 5 og 7 år, de skal være i seng senest kl 20. For å få til dette har vi felles stelletid kl 19.15 der de får på nattbleier, pysj og tannpuss. Dette tar ca 15 minutter, og deretter får de en halvtime til å "rote" litt med ting og tang før det er marsj i seng og godnatt kl 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jenta mi på 2 år, ser litt på barne-tv ( vel egentlig sitter hun mest i fanget og koser...) Etter det spiser hun kveldsmat. Klokken 7 går vi på badet, og tar kveldsstellet. Og 19.30 er hun som regel i seng. Jeg pleier og synge noen sanger før jeg går fra henne. Hun våkner ca halv åtte om morgenen, og sover en dupp på dagen.

Vel, skal være ærlig å si at det ikke er hver kveld det går så knirkefritt. Her om dagen sov hun( begge to..) fra kvart på fire til fem om ettermiddagen. Da ble klokka 22 før hun sovna. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er seks (førsteklassing) og ti ( femteklassing)

Denne høsten har jeg tenkt å begynne med ulik innetid, halvåtte for lillemann og halvni for den store.

Da tar kveldsstellet lengre tid, men jeg får mer en-på-en-kos...

Da leser vi bok, prater om dagen og koser oss masse.

Opp i forhold til når jeg skal på jobb og når skolen begynner, lillemann begynner halv elleve tre dager i uken.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men gjør barna deres det meste av kveldsstellet selv ?

Min femåring vil gjerne pusse tennene sine selv, mens

min fireåring vil at jeg skal gjøre det..

(jeg pleier å gjøre det slik at de pusser litt selv først,

så tar jeg over etterpå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eldstemann på 5 år ser barnetv først.

Begge spiser kveldsmat i ca 18.30 tiden (minsta er 1,5 år)

Klokken 19.00 legger jeg minsta, og eldstemann legger seg til kl 20.00.

På morgenen står vi opp klokken 07.00. Kler på oss, spiser frokost og drar på jobb og barnehage til litt før 08.00.

Femåringen er litt treg på morgenen nå for tiden så der har vi et evig mas, men han kommer da til slutt.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Kl 18.30 hyler jeg for første gang at de må være stille.

Kl 18.35 hyler jeg for første gang at de må gå og kle av seg

Kl 18.40 Skriker jeg på dem fordi de fortsatt ikke har begynt

Neida.

Nå på sommeren må de to største på 7 og 9 være i seng med lyset av til 20.30.

De står opp 06.45 og har behov for såpass med søvn.

Etter at minsten begynte på stor avdeling får han ikke så ofte sove på formiddag, så han er helt moden for senga mellom 19 og 19.30.

Når de to store får hver sine rom, regner jeg med at hun på snart ti får være oppe litt lengre enn han på 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...