Gjest gjest irene Skrevet 13. november 2009 #1 Skrevet 13. november 2009 Jeg flytter utenlands (sør i Europa) i desember, og har inntil nå trodd at det skal gå greit å finne et transportbyrå som kan frakte tingene mine. Men jeg har nå vært i kontakt med 2 firma som har mange transporter til mitt nye hjemland, og ingen av dem tar med seg hverken ting fra privatpersoner og/eller enkle europaller. Jeg trenger jo ikke flyttebil, det er ingen møbler eller større ting i flyttelasset. Kun 2 (eller maks 3) standard europaller med kartonger, ferdig pakket. En flyttebil til dette lille flyttelasset koster fort 30.000-40.000 kroner, og det har jeg ikke råd til. Det er dessuten ganske bortkastet med en diger bil som kommer til å være nesten tom når den kjører avgårde. Begynner å få litt panikk. Noen andre som har flyttet innen Europa og har løst lignende problemer?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Vet ikke hvor du skal. men noen jeg kjenner leide en container. pakket ting i den og fikk fraktet ting med båt. Dette ble hentet på kaia i deres nye hjemland. Og har du lite,så kan det ikke være verre enn å få fraktet og hentet det til en kai? Da slipper lasset å kjøre europa rundt. Billigere er det også. Tog er en annen mulighet.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 14. november 2009 #3 Skrevet 14. november 2009 En annen mulighet er forresten å leie noen med lastebillapp til å kjøre. Man får faktisk leid lastebiler også. Eventuelt en stor varebil vil kanskje være det greieste. Da kan du få hvem som helst til å kjøre for en liten "ferietur" og en slump med penger. En kamerat av meg får mange leveringsoppdrag i utlandet. Og noen ganger er lastebilen som kjøres bare leid.
Gjest Marlo Skrevet 14. november 2009 #4 Skrevet 14. november 2009 Finn en langtransporter som du kan "haike" med. 2-3 paller kan mange få plass til, så burde ikke være noe problem.
Gjest gjest irene Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Vet ikke hvor du skal. men noen jeg kjenner leide en container. pakket ting i den og fikk fraktet ting med båt. Dette ble hentet på kaia i deres nye hjemland. Og har du lite,så kan det ikke være verre enn å få fraktet og hentet det til en kai? Da slipper lasset å kjøre europa rundt. Billigere er det også. Tog er en annen mulighet. Vet du hvor de leide denne containeren? Og hvilket firma/båt som fraktet dette? Jeg vet at det sikkert finnes flere muligheter enn biltransport, men det er vanskelig å finne firmaer som kan hjelpe på nettet. De fleste jeg har vært i kontakt med kjører kun for næringslivet, og sier jeg må kontakte et flyttebyrå.
Gjest gjest irene Skrevet 15. november 2009 #6 Skrevet 15. november 2009 Finn en langtransporter som du kan "haike" med. 2-3 paller kan mange få plass til, så burde ikke være noe problem. Noe idéer til hvor jeg kan finne noen å haike med? Tror jeg hørte om en nettside for lenge, lenge siden - men aner ikke om den eksisterer fremdeles.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #7 Skrevet 15. november 2009 Vet ikke hvor dyrt det er, men har du hørt med majortrans flyttebyrå? Kan kanskje også sjekkes på hjemmesiden deres. Du skulle kanskje begynt å planlegge frakten før november.
Gjest gjest irene Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Vet ikke hvor dyrt det er, men har du hørt med majortrans flyttebyrå? Kan kanskje også sjekkes på hjemmesiden deres. Du skulle kanskje begynt å planlegge frakten før november. Flyttebyråer (også Majortrans) blir altfor dyrt i forhold til det lille som skal fraktes. Bare å flytte dette innen samme by, kommer fort på rundt 8000,- inkl. moms. Når man da skal gjennom nesten hele Europa i tillegg, med minst 2 overnattinger - har jeg hos 2 byrået fått anslått en pris på mellom 30.000 og 40.000 kroner. Takker for den siste kommentaren, den var svært nyttig.....
Wildy Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 (endret) Men har du litt flaks treffer du på et flyttebyrå som skal en tur ut av landet. Klart det blir dyrt med bare to paller som skal fraktes. Men om noen kan få puttet de inn på en tur som allerede er planlagt kan det fort bli veldig mye billigere.Ta i allefall en ringerunde til flyttebyrå, bare husk å sjekke om de er med i ett av de to forbundene, så har du iallefall litt sikkerhet. Det er mye merkelige på markedet, og mange useriøse aktører. Men du er nok også seriøst sent ute, vær klar over at flyttebyråene nå er på vei inn en meget travel periode, og mange har allerede listene rimelig fulle. Endret 15. november 2009 av Wildy
Gjest Marlo Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Noe idéer til hvor jeg kan finne noen å haike med? Tror jeg hørte om en nettside for lenge, lenge siden - men aner ikke om den eksisterer fremdeles. Hmm, husker ikke noen nettsider sånn her og nå, men søk på TIA. Ellers så tror jeg det finnes noen nokså seriøse grupper på nettby
onyx Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 Jeg fikk sendt med flyttebyrå som likevel hadde tur i området jeg bor i. De hentet flyttelasset og hadde det på lager til en passende tur dukket opp noen uker etter. Betalte vel 8-10000 for 5kubikk.
cilja Skrevet 16. november 2009 #12 Skrevet 16. november 2009 Jeg flytter utenlands (sør i Europa) i desember, og har inntil nå trodd at det skal gå greit å finne et transportbyrå som kan frakte tingene mine. Men jeg har nå vært i kontakt med 2 firma som har mange transporter til mitt nye hjemland, og ingen av dem tar med seg hverken ting fra privatpersoner og/eller enkle europaller. Jeg trenger jo ikke flyttebil, det er ingen møbler eller større ting i flyttelasset. Kun 2 (eller maks 3) standard europaller med kartonger, ferdig pakket. En flyttebil til dette lille flyttelasset koster fort 30.000-40.000 kroner, og det har jeg ikke råd til. Det er dessuten ganske bortkastet med en diger bil som kommer til å være nesten tom når den kjører avgårde. Begynner å få litt panikk. Noen andre som har flyttet innen Europa og har løst lignende problemer? Hei Hadde akkurat samme problem da vi flyttet for to år siden. Til slutt fant jeg www.voovit.com og er veldig fornøyd med deres service. Hver eske kan ikke være over 15 kg, så du må skaffe deg en god baderomsvekt og veie hver eske før du sender dem avgårde. Lykke til.
Gjest gjest irene Skrevet 16. november 2009 #13 Skrevet 16. november 2009 Hei Hadde akkurat samme problem da vi flyttet for to år siden. Til slutt fant jeg www.voovit.com og er veldig fornøyd med deres service. Hver eske kan ikke være over 15 kg, så du må skaffe deg en god baderomsvekt og veie hver eske før du sender dem avgårde. Lykke til. Takk for tips! Jeg har nå sjekket ut hjemmesiden og men ser at de kun sender hvis man enten flytter til eller fra England:"Please note we are unable to assist with enquiries relating to moves where neither the collection address or delivery is in the UK. Italy to Spain for example." Men kanskje det finnes tilsvarende andre steder? Jeg skal sjekke nå med en gang :-)
cilja Skrevet 16. november 2009 #14 Skrevet 16. november 2009 Takk for tips! Jeg har nå sjekket ut hjemmesiden og men ser at de kun sender hvis man enten flytter til eller fra England:"Please note we are unable to assist with enquiries relating to moves where neither the collection address or delivery is in the UK. Italy to Spain for example." Men kanskje det finnes tilsvarende andre steder? Jeg skal sjekke nå med en gang :-) Å, ok, det visste jeg ikke. Vi flyttet fra England... Kanskje du kan søke på "student moves" eller noe lignende. Noen firma er fokusert på studenter som ofte ikke har "hele hjem" å flytte.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2009 #15 Skrevet 16. november 2009 Hva med en vanlig bil + tilhenger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå