Gå til innhold

Spiser og spiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg er et spiseproblem, men ikke et av de vanlige problemene.. Jeg spiser og spiser, og hvis jeg blir mett, skikkelig mett, tar det maks en time før jeg blir dødssulten igjen. Jeg er ei jente i tjueåra, og jeg har en helt vanlig størrelse. Det vil si at jeg legger faktisk ikke på meg av all maten jeg spiser.

Det har vært sånn i mange år, men det er først nå jeg har begynt å tenke over om det kanskje kan være en sykdom som gjør dette? Slik jeg ser det er det vel mest sannsynlig (svært) høy forbrenning (og jeg trener ikke- så det er merkelig...). Jeg har også hørt om at man kan ha en slags orm i tarmen som suger til seg næringen i alt man spiser. Kanskje det kan være det? Eller vet dere om en sykdom dette kan skyldes?

Noen som har det på samme måte? Hvis det ikke er noe galt, hva bør man gjøre/spise for å unngå å bli akutt sulten, hele tida?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen for først og fremst ta blodprøver ang. stoffskiftet ditt. Kan være at ditt er for høyt..

Nå vet jeg ikke hvordan ditt kosthold ser ut, men rent generelt holder godt med proteiner og fiber i kosten lenger på metthetsfølelse. Med det kan en slippe unna akutt sult hvis det da ikke er noen andre undrerliggende faktorer.. :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Men hva er det egentlig mye proteiner og fiber i? :)

Skrevet

Rødt kjøtt og bønner/linser er det feks mye protein i. Fiber er det i grovt brød og grove bakvarer/knekkebrød Laks, grov leverpostei og makrell i tomat er også gode kilder til en mer varig metthetsfølelse.

Skrevet

Kan ikke du liste opp hva du spiser i løpet av en dag?

Litt lettere å kanskje skjønne hvorfor du er sulten da evt. . Trener du mye, er veldig aktiv?

Skrevet

Jeg trener ikke, har aldri vært spesielt aktiv.

Men jeg glemte å si at jeg er vegetarianer... Vet ikke om det spiller så stor rolle, for jeg prøver å ha et godt kosthold likevel.

Frokost - 2 brødskriver med ost, paprika, agurk, tomat

Lunsj - samme som frokost

Middag: Pasta/pizza/taco/salat e.l. Har som oftest en salat m/ masse grønnsaker på sida, spiser ganske ofte sopp, bønner osv.

Kveldsmat - samme som frokost

Pluss - TUSEN mellommåltider når jeg blir sulten. Det kan være eple, appelsin, kjeks, knekkebrød med ost, toast, brød med ost, yoghurt....

Så som sagt - det spises masse!!

Skrevet

Du får i deg altfor lite proteiner, sikkert derfor du er så sulten!

Skrevet
Så som sagt - det spises masse!!

Synes IKKE dette er masse.. Mer tilnærmet normalt, selv med mellommåltider..

Skrevet
Du får i deg altfor lite proteiner, sikkert derfor du er så sulten!

Helt enig med dette!

Prøv og føy til bønner, linser, soya/tofuprodukter (?), avocado etc. til kostholdet ditt og se om ikke det kan gjøre en forskjell. :)

Skrevet

Jeg har det på samme måten. Har alltid vært sånn. Før jeg sluttet å spise kjøtt, og før jeg begynte å trene. Har også trukket konklusjonen at jeg må ha høy forbrenning.

Jeg spiser både masse avocado, egg og fet fisk, kikerter, og nøtter, så tror ikke jeg får i meg for lite proteiner.

Eller kanskje jeg gjør det..? Uansett slitsomt, å alltid være sulten, og aldri bli skikkelig mett :sukk:

Skrevet
Synes IKKE dette er masse.. Mer tilnærmet normalt, selv med mellommåltider..

Enig. Jeg spiser mer enn det der, og jeg er helt normal i vekt i forhold til høyde og normalt aktiv.

Gjest av og på vegetarianer
Skrevet

Spis mer bønner, erter og linser, oliven og egg (når du spiser ost, spiser du vel egg?)

Hvordan får du i deg omega 3?

Du spiser ikke for mye. Tar du noe kosttilskudd?

Skrevet

Heisann,

spiser egg ja. Og så tar jeg multivitaminer. Men omega 3... Får man ikke bare det gjennom fisk?

Takk for mange gode tilbakemeldinger!!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Det kan hende dette er litt indivitduelt, men jeg hadde litt samme problem som deg, men så slutta jeg nesten helt å spise brød - gikk over til knekkebrød (ryvita eller rugsprø) og kornblandinger som f.eks havrefras eller rugfras.

Merker utrolig forskjell, hvis jeg spiser brød så får jeg en voldsom apetittt, selv om det er grovt og liksom skal mette. Iallefall hvis det er snakk om frokost, spiser jeg brød til frokost så er matinntaket mitt ødelagt utover dagen.

Skrevet
Men omega 3... Får man ikke bare det gjennom fisk?

Du må spise ganske mye fisk for å dekke daglige behovet. Det skader ikke å ta et par kapsler/tran daglig i tillegg :-)

Skrevet

Aha! Kanskje jeg skal prøve å kutte brødet litt da!

Jeg vil ikke ta tran fordi det kommer fra fisk... :(

Skrevet
Du må spise ganske mye fisk for å dekke daglige behovet. Det skader ikke å ta et par kapsler/tran daglig i tillegg :-)

Sier ikke reklamen at en skive med flykræsj (makrell i ekkel tomat) er nok for å dekke dagsbehovet?

Skrevet
Jeg vil ikke ta tran fordi det kommer fra fisk... :(

Du kan ta linfrøolje i stedet.

Skrevet

Et spørsmål, drikker du mye væske??? Jeg har hatt det sånn at jeg kan spise meg stappmett, så går det 1 time så er jeg skrubbsulten igjen. Skjønte ikke dette i det hele tatt. Så leste jeg at "dehydrerte personer forveksler ofte tørste med sult", og prøvde å begynne å drikke litt vann eller annen væske når jeg ble så sulten fordi jeg visste jo at jeg egentlig burde være mett. Å det hjalp for meg. Jeg er veldig lite flink til å få i meg væske, men har blitt bedre etter at jeg skjønte at jeg antagelig ikke var sulten, men tørst.

Skrevet

Jeg for min del drikker -masse- væske, uten at det gjør noen forskjell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...