Gå til innhold

Pulssoner etc

Anbefalte innlegg

Gjest nemorosa
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 22 år som jogger ca tre ganger i uken med pulsklokke, og jeg tenkte det kunne være greit å ligge innenfor en viss pulssone for å nå målet om å gå ned et par kilo. Jeg har lest litt rundt på nettet at aerob trening vil være det beste, og at jeg derfor bør ligge på en puls på rundt 150 slag i minuttet.

"Problemet", om jeg kan kalle det det, er at pulsen min lett kommer opp i 150 ved rask gange, og om jeg jogger sakte(mellom 8,3-8,5 km/t) kommer pulsen min lett opp i 185-195 etter omtrent 15-20 minutter med jogging! Jeg har trent jevnlig i halvannet år og det har alltid vært slik at pulsen min går lett opp/ned, og jeg har igrunn ikke tenkt nevneverdig over det før nå. Men betyr dette at joggingen min ikke er særlig effektiv mtp vektnedgang?

Jeg klarer fint å fortsette å jogge selv om pulsen min er såpass høy, men når den kommer over 195 bruker jeg å roe litt ned til den er under 180 igjen. Når det er sagt tror jeg makspulsen min ligger over 210, og jeg har en hvilepuls på ca 60 om det skulle ha noe å si. Jeg får heller ikke melkesyre og blir ikke nevneverdig støl etter slike økter heller. Har ikke lyst å slutte å jogge heller, synes det er mye morsommere enn å gå :).

Håper noen kloke hoder der ute kan si om jeg trener på feil måte eller om jeg bare har en uvanlig puls.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg er en jente på 22 år som jogger ca tre ganger i uken med pulsklokke, og jeg tenkte det kunne være greit å ligge innenfor en viss pulssone for å nå målet om å gå ned et par kilo. Jeg har lest litt rundt på nettet at aerob trening vil være det beste, og at jeg derfor bør ligge på en puls på rundt 150 slag i minuttet.

"Problemet", om jeg kan kalle det det, er at pulsen min lett kommer opp i 150 ved rask gange, og om jeg jogger sakte(mellom 8,3-8,5 km/t) kommer pulsen min lett opp i 185-195 etter omtrent 15-20 minutter med jogging! Jeg har trent jevnlig i halvannet år og det har alltid vært slik at pulsen min går lett opp/ned, og jeg har igrunn ikke tenkt nevneverdig over det før nå. Men betyr dette at joggingen min ikke er særlig effektiv mtp vektnedgang?

Jeg klarer fint å fortsette å jogge selv om pulsen min er såpass høy, men når den kommer over 195 bruker jeg å roe litt ned til den er under 180 igjen. Når det er sagt tror jeg makspulsen min ligger over 210, og jeg har en hvilepuls på ca 60 om det skulle ha noe å si. Jeg får heller ikke melkesyre og blir ikke nevneverdig støl etter slike økter heller. Har ikke lyst å slutte å jogge heller, synes det er mye morsommere enn å gå :).

Håper noen kloke hoder der ute kan si om jeg trener på feil måte eller om jeg bare har en uvanlig puls.

Sonene bestemmes i stor grad utifra makspulsen din. Er den over 210 og du har trent en stund vil du sannsynligvis ligge i aerob sone til langt over 170. Ikke tenk slavisk på pulsen, bruk pusten som indikator også. Hvis du har problemer med å snakke med en eventuell treningskamerat (snakk med deg selv hvis du trener alene :) ), så ligger du nok i anaerob sone, og bør senke intensiteten.

Du får nok noe melkesyre i løpet av en slik økt, men siden du kjenner deg grei dagen etterpå er det ikke for mye, slik at du raskt restituerer deg.

Utifra det du skriver virker det som du har hatt en stabil vekt nå en stund selv om du har jogget i halvannet år. Hva er din nåværende høyde og vekt? Hvis du har en grei vekt i forhold til høyden så er det ikke rart du ikke går ned, for kroppen vil normalt søke å holde en fornuftig vekt. Uansett så betyr en stabil vekt at du har balanse mellom energiinntak og forbrenning.

Skrevet
Hei!

Det at man skal ligge på 150 i puls under aerob trening er helt individuelt. Jeg kan tenke meg at dette kanskje gjelder for godt voksne folk. Jeg har 110 i makspuls, og min "perfekte" pulssone er ca 175-180. Da kan jeg jobbe greit i en time. Vil jeg jogge hardt holder jeg meg på 180-195. Man må regne ut pulssonene i forhold til egen makspuls, og hvis du googler det får du opp et regnestykke som viser hvordan du finner ut dine personlige pulssoner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...