Gå til innhold

problem med skobutikk

Gjest Klusse

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en ganske ekkel opplevelse på en skobutikk i oslo for litt siden. Jeg var eneste kunden i butikken rett etter åpningstid og satt bak en hylle og prøvde sko da jeg overhørte en samtale mellom to ansatte. (Som sagt var jeg bak en hylle og tror ikke de hadde lagt merke til meg) Hun ene snakket om hvor mye hun mislikte en av de ansatte, men at det var vanskelig å sparke henne siden hun egentlig ikke gjorde noe feil eller galt. Hun likte henne rett og slett ikke. Hun fortsatte med å fortelle hva hun gjorde sist hun ikke likte noen som jobbet der og jeg ble helt SJOKKERT av det hun sa. Det viste seg så at den hun fortalte dette til ikke var en ansatt, men en venn som bare var innom!

Grunnen til at jeg skriver dette er at min datter jobber i den butikken som ekstrahjelp og hun har nevnt at det er store problemer med daglig leder som "slipper unna" med å behandle sine ansatte som dritt. Nå fikk jeg oppleve dette selv og føler jeg er pliktig til å ringe ledelsen å si fra om dette.

Blander jeg meg for mye inn da? Kan det virke dumt siden min datter jobber der?

Finnes det ikke regler om å diskutere sine ansatte med venner og kjente?

Jeg skal iallefall hjelpe datteren min med å finne en annen deltidsjobb, for makan til uproff sjef tror jeg man skal lete lenge etter. Setter iallefall ikke mine ben på den skobutikken mer..

Endret av Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du kan ta en telefon til en av regionssjefene (e.l.) i kjeden og fortelle dette. Jeg kan garantere at de ønsker å få beskjed om slike ekstreme oppførsler, og antakelig vil de også kunne gjøre noe drastisk med det.

Så flott at du bryr deg! :klemmer:

Endret av Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke ringe å si fra riktig ennå pga at min datter var redd for det skulle virke som det va hun som hadde klaget til meg.

Nå kan det jo hende at det var en lang historie bak samtalen jeg overhørte, men må innrømme at det fortsatt plager meg å vite at en så useriøs sjef får lov å herse rudt med ansatte. Dette satt hele kjeden i et dårlig lys for min del. Uansett om min datter hadde jobbet der eller ikke.

Endret av Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må da være lov å fortelle sine venninner om det dersom man har problemer med noen man jobber med? Man har da ikke taushetsplikt i en skobutikk? Du burde ha laget en lyd eller noe, så de hadde skjønt at de ikke var alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var vel at en sjef ikke skal stå å baksnakke sine ansatte _på_ arbeidsplassen med folk som ikke har noe med det å gjøre? Om ikke taushetsplikt så er det snakk om folkeskikk. Og et annet poeng er vel at en person kan miste jobben på grunn av personlige preferanser hos sjefen?? Og det er da iværtfall ikke kundenes ansvar å "lage lyd" for å forhindre at useriøse folk dummer seg ut.... Vil også tro det er vanskelig å lage lyd FØR man hører noe man reager på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette satt hele kjeden i et dårlig lys for min del.

Dette synes jeg ble litt i overkant. At det er en dårlig sjef i én av butikkene, har da ingenting med de øvrige butikkene å gjøre. Både du og datteren din vet om dette, men uten å si fra. Det kan godt tenkes at andre ville kviet seg i samme situasjon også. Men hvordan skal noengang ledelsen finne ut om slike situasjoner og ordne opp i det hvis de ikke får vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ble litt i overkant. At det er en dårlig sjef i én av butikkene, har da ingenting med de øvrige butikkene å gjøre. Både du og datteren din vet om dette, men uten å si fra. Det kan godt tenkes at andre ville kviet seg i samme situasjon også. Men hvordan skal noengang ledelsen finne ut om slike situasjoner og ordne opp i det hvis de ikke får vite det?

Dette er jeg enig i, at man vet om EN dårlig sjef i kjeden, og dermed mister troverdigheten til en hel kjede som faktisk har massevis av avdelinger rundt om i hele norge.... blir litt i overkant for meg og.

dersom man hadde visst om at dette var ett problem i flere av kjedens butikker, så hadde jeg kanskje skjønt det, men at det finne EN dårlig sjef, i ETT av kjedens utsalgssteder? Det sier i seg selv fryktelig lite om kjeden og dennes politikk.

Og også det at ingen som vet om dette, sier ifra. Hvordan mener du at ledelsen skal finne ut av denne sjefen? Mener du at styre og ledelse skal prate med alle ansatte i alle butikker rundt om, og deres venner og familie, slik at de kan avdekke problemer som ingen sier videre til dem?

Ta det videre, det er den beste måten du kan gjøre ditt for at dette blir sjekket og evt gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Spør din datter hvilke muligheter til intern rapportering som finnes. Det SKAL tilrettelegges for varsling internt av kritikkverdige forhold i alle bedrifter, ellers bryter man arbeidsmiljøloven.

Forøvrig kan du sende et anonymt brev til ledelsen i kjeden eller ringe anonymt som KUNDE og fortelle hva du har opplevd. Det vil jeg tro de vil ta seriøst.

Jeg har forøvrig svært lite sansen for kritikk og misnøye som man ikke er villig til å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå har jeg jo aldri utelukket å si fra om dette! Ønsket bare å få litt tilbakemeldinger på om jeg kanskje er litt for "hysterisk".

Det jeg overhørte personlig var selvsagt ikke nok til å få meg til å dømme ALLE butikkene, det var nok litt overivrig skrevet av meg. Har vært fast kunde der i mange år og finner stort sett alltid en go'bit der, men handlelysten ble nok dempet betraktelig etter dette.

Endret av Hilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men du må ikke glemme at du som kunde - uavhengig av din datters opplevelser - overhørte kommentarer som bare kan bidra til å sverte konsernet. Mao. du kan som kunde klage på at en ansatt snakker med en tilfeldig person i butikken slik at det kan overhøres av en kunde om mulige brudd på arbeidsmiljølov, og uansett etisk uforsvarlige metoder og i alle fall ikke ting som setter kjeden i et godt lys.

Altså: du vet ikke hva slags "saksmappe" kjeden har på denne butikksjefen - kanskje er det nettopp en kundeklage som skal til for at hun forsvinner ut?

Og til din datter: hun bør lære seg ganske fort hva man kan og ikke kan gjøre mht oppsigelse.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg TS, men det er jo helt på trynet å legge ut så mye informasjon her, du har jo ikke gjort noe for å anonymisere... Har du ikke skjønt at dette faktisk kan skape problemer for datteren din på jobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør ha skrevet under på en taushetserklæring, og da har hun i så fall brutt denne. En kollega av meg må slutte i jobben sin snart fordi hun har vært løsmunnet og det har blitt rapportert om flere tilfeller av det. Hun er midlertidig ansatt, så kontrakten blir bare ikke fornyet. Si fra om denne hendelsen, du, før det blir for sent. Nå kan det godt hende at flere der har sett dette, og da blir det bare dumt hvis du ikke står fram med det du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen/kjeden er anoymisert. Tråden handler i utgangspunktet om hvordan kan skal håndtere situasjoner som dette, diskuter gjerne dette videre, men unngå persondebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...