Gå til innhold

To-åring med forstoppelse, noen råd?

Pandura

Anbefalte innlegg

Min to-åring har vært innlagt på sykehus hvor de konstaterte forstoppelse. Har fått beskjed om å bruke Duphalac i like mange mnd som gutten er år - altså 24 mnd!! - daglig, morgen og kveld. Det er vanskelig å få det i han, for det smaker aldeles forferdelig.

Er det noen som har gode råd om andre ting han kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers kan du jo prøve sviskesaft. Det har jo en løsende effekt, så kanskje det kan hjelpe litt? Det fåes iallefall kjøpt i dagligvarebutikker som babysaft, og sikkert andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lakris løser også opp i magen. Etter råd fra helsesøster og lege fikk mine barn en boks Panda-lakris når magen slo seg på tverke. Parallellt fikk de yoghurt for å holde bakteriefloraen i magen ved like.

De ser fortsatt snurt :evil: på meg når de husker den traumatiske dagen da de fikk vite at det ikke bare var fordi mamma var snill at de fikk lakris. :ler:

Men lakris er godteri sier du kanskje.

Jada, lakris er godteri. Men så lenge det godteriet også er medisin og ikke skader barna på andre måter ser jeg ikke noe problem med det.

Om barnet får en boks lakris ved akutt forstoppelse betyr ikke det at godteriløpet er kjørt. Mine fikk ikke annet godteri før de var ganske store. Det er kanskje derfor de husker lakrisen så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har fått beskjed om å bruke Duphalac i like mange mnd som gutten er år - altså 24 mnd!!

Er du sikker på at de ikke mente 2 mnd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at de ikke mente 2 mnd??

Oops! Det har jeg ikke tenkt på - kanskje det? Skal jammen ringe dit i morgen å spørre!

Takk for alle gode råd - også lakrisrådet - er det noe som kan hjelpe gutten min, så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland Duphalac i saft el. l., det fungerte veldig fint da vi ga det til vår gutt. Han var da 3 år. Vi begynte med store doser (det legen sa) og etter en mnd eller to begynte vi å redusere dosen. Har veldig gode erfaringer med dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninnne av meg hadde en datter med forstoppelse her for noen år siden, og hun hadde det skikkelig vondt - og to måneder er jo for lenge å gå med smerter. Så hun brukte et gammelt kjerringråd for å sette i gang prosessen - nemlig sitte i grønnsåpevann en liten stund og en liten bit myk såpe i rumpa. Funket som bare det.

Ellers er gode råd sviskekompott, musli og fiberknekkebrød. Du får også kjøpt fiber på apoteket (Visiblin) som kan drikkes flere ganger daglig og setter i gang systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillesøster hadde også kraftig forstoppelse som liten (ca. 1/2-1 år gammel). Fikk beskjed fra legen om å gi maltekstrakt blandet i varm melk (gjerne forkledd som varm sjokolade) eller utblandet i vann. Smaker søtlig, så det gikk greit å få i henne. Ellers gav vi henne masse svisker og sviskesaft, og det løsner godt opp i saker og ting!

I tillegg pleide mamma å massere magen hennes, enten bare med hendene, eller ved at småen lå på rygg og mamma bøyde bena hennes og presset dem forsiktig ned mot magen. Bare ikke stå rett forran, for det kan hjelpe veldig raskt! Det gjorde det ihvertfall med lillesøster! Mamma måtte ha full nedvask av badet :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskeyoghurt (og andre svinsketing) samt blåbær/blåbærsaft/blåbærgrøt (det setter fart på magen).

De fleste unger liker det godt også!

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min datter hadde store problemer med dette. Det eneste som vi gjorde og som virkelig hjalp var å kutte ut melk. Nå drikker hun mere vann og veldig lite med melk og har ikke hatt problemer med dette lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden fikk vi rådet om å blande maltekstrakt i melken, når ungene skulle gå over til vanlig melk. Melk binder magen.

Maltekstrakt virker over natten, så regulere du etter behov.

Den står sammen med vitaminene i dagligvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en datter på 4 år som siden hun var spedbarn har hatt problemer med magen. For å ikke gå inn på en lang avhandlig om alt vi har prøvd og ventelister ++ så kan jeg fortelle om hva som fungerte for oss.

Det viktigste er at magen er tømt (du kan kjøpe Microlax på apoteket Det skal tømme magen.) Vi ga henne 15 ml x-prep (klyster gjennom munnen, reseptfritt) 1 gang om dagen i 2 dager.

Etter det så gir vi henne 20 ml. flytende parafin 1 gang om dagen hver dag. (også reseptfritt))Denne oppskriften fikk vi fra Barneklinikken i Bergen.

Hun har i hele denne tiden hatt normal avføring. Det eneste vi har jobbet med nå er psyken for hun er fremdeles engstelig for at det skal gjøre vondt. Det er klart at dersom man ikke har skikkelig avføring på over 6 uker så er det temmelig mye og hardt det som skal ut!

MEN husk å snakk med legen din før de evt. forsøker dette.

Disse dosene er gitt til en 4 åring...

På mandag har vi endelig innleggelse så får vi se hva det er som er i veien, for slutter vi med dette så er det tilbake til slik det har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE blåbær! Blåbær binder magen, svisker og rosiner løser magen. Jeg bruker blåbær hvis jeg har løs mage, og det virker som fy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man får kjøpt miniklyster på apoteket reseptfritt, dette kan brukes i nødtilfeller men må selvfølgelig ikke misbrukes da det kan ødelegge slik at man ikke får naturlig avføring men blir avhengig av hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...