såpedispenser Skrevet 13. november 2009 #1 Del Skrevet 13. november 2009 Lurer på om noen har et råd mot tannstein? Synes jeg får mere og mere av det, og liker det ikke! Har surfa litt på nettet, og lest om det, men ble ikke så mye klokere.... Vet at det finnes tannkremer og munnskyllemiddel mot det, pluss at jeg har en "dings" til å skrape det vekk med, men det hjelper ikke. Noen som vet noe??? Innspill?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 13. november 2009 #2 Del Skrevet 13. november 2009 Når tannsteinen først har satt seg, er det ikke stort annet å gjøre enn å la tannlegen fjerne det. Det gjøres vanligvis på den vanlige sjekken man har en gang i året (i hvert fall tar min tannsteinen da). Du må ikke prøve å fjerne tannsteinen selv, da kan du gjøre mer skade enn gagn. Ellers gjelder det bare å forebygge med tannpuss, tanntråd/-pirker og generelt god munnhygiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
såpedispenser Skrevet 14. november 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 14. november 2009 "Dytte, dytte"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 14. november 2009 #4 Del Skrevet 14. november 2009 Nei, du blir ikke kvitt det på egenhånd, det må en tannlege eller tannpleier til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 15. november 2009 #5 Del Skrevet 15. november 2009 Tror nok heller du bør satse på å forebygge tannstein, så får tannlegen fjerne tannsteinen som har oppstått. Greit å skifte tannbørste iallefall hver 3mnd, ikke puss for hardt, pusse godt morgen og kveld, munnskyll og tanntråd Og tyggegummi innimellom, da har du gjort ditt for å forebygge. Tannstein får jo alle til en viss grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 15. november 2009 #6 Del Skrevet 15. november 2009 Hei Jeg fjerner det selv med tuppen på en pinsett......men vet at det ikke er lurt. Har tannlegeskrekk.....men vet ikke hvorfor. Har ikke vært på 11 år.....har aldri hatt hull.Er bare sååå redd for smerter...hvis jeg må borre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
såpedispenser Skrevet 15. november 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 15. november 2009 Tror nok heller du bør satse på å forebygge tannstein, så får tannlegen fjerne tannsteinen som har oppstått. Greit å skifte tannbørste iallefall hver 3mnd, ikke puss for hardt, pusse godt morgen og kveld, munnskyll og tanntråd Og tyggegummi innimellom, da har du gjort ditt for å forebygge. Tannstein får jo alle til en viss grad. Jepp, gjør alt det der :klø: , men takk for svar likevel! Men lurer på om det er spesiell mat eller drikke som man får lettere tannstein av? Hadde nemlig ikke så mye for en liten stund siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 15. november 2009 #8 Del Skrevet 15. november 2009 Er gjerne plakk belegg som blir til tannstein. Men hvor er tannsteinen? Og er den hvit? Hvis den er hvitaktig, og nede i munn på fortennene kan det komme av spyttet, siden de 2 spyttkjertlene ikke er langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
såpedispenser Skrevet 16. november 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 16. november 2009 Er gjerne plakk belegg som blir til tannstein. Men hvor er tannsteinen? Og er den hvit? Hvis den er hvitaktig, og nede i munn på fortennene kan det komme av spyttet, siden de 2 spyttkjertlene ikke er langt unna. Tannsteinen er både oppe og nede i munnen, og har i det siste også kommet litt foran på fortennene, og imellom de.. Den er ikke hvit, men mørk/brun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. november 2009 #10 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg har av helt andre grunner blitt avhengig av å ha noe i munnen hele tiden, enten tyggegummi eller pastiller (sukkerfrie uansett), bruker gjerne noe som heter Salvin, pastiller jeg kjøper på apoteket (skitdyre, men fine om man er som meg og liker å ha noe i munnen/suge på), disse har også litt fluor i seg. Etter at jeg fikk denne vanen, har jeg opplevd å bli totalt tannstein-fri!! Tannlegen trenger aldri fjerne tannstein eller rense noe når jeg er der til årlig sjekk, det er bilder og kontroll, og det er stort sett det. Pastiller eller tyggegummi setter igang spyttproduksjonen, og spyttproduksjonen vasker tennene og holder sånn sett også tannstein og slikt unna. Virker på meg, men jeg hadde ikke veldig mye tannstein før heller, men noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 16. november 2009 #11 Del Skrevet 16. november 2009 Ikke for å skremme, men tror om tannsteinen er mørk kan det lettere oppstå tannkjøttbetennelser. Så jeg ville kanskje ha oppsøkt tannlegen for å få fjernet tannsteinen, og spurt hva du kan gjøre for å forebygge dette hos deg? Ellers hjelper det som hun over meg sier, å suge på slike pastiller eller tyggegummi for å få økt spyttproduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Supermimz Skrevet 17. november 2009 #12 Del Skrevet 17. november 2009 Tannsteinen er både oppe og nede i munnen, og har i det siste også kommet litt foran på fortennene, og imellom de.. Den er ikke hvit, men mørk/brun. Det er tannstein med misfarging ja. Tannstein får vi alle med tid, slik er det bare. Det er viktig å bruke tanntråd for å renske mellom tennene, men avortil må man bare til tannlegen for å rense tennene for tannsten. Om du lar tannstenen ligge så kan du få betennelse under tannkjøttet, tannsten kan legge seg under kanten på tannkjøttet skjønner du..Om man blør litt rundt en tann så kan det komme av en betennelse der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
såpedispenser Skrevet 18. november 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 18. november 2009 Takker for svar alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå